Racen, hard rijden en dergelijke
Posted: Fri Jan 24, 2020 7:00 pm
Gisteren een interessante lezing aangehoord van een Wedstrijdleider. Er zijn in NL 6 gecertificeerde Wedstrijdleiders en deze is er erg fier op dat hij is uitverkoren om op 3 mei a.s. een Grote Prijs, Formule 1 op een duincircuit te mogen leiden. Samen met de Race Director vormt hij dan het duo dat de belangrijke beslissingen neemt zoals signalen voor gevaar, stoppen, neutralisaties, safetycars, enz. De Wedstrijdleider heeft de lokale kennis van circuit, voorzieningen, marshalls en is dus uniek voor een circuit, de Race Director is altijd dezelfde en in vaste dienst bij de FIA en heeft de kennis van de racematerialen, coureurs, enz. Dat is sinds vorig jaar de Aussie, Michael Masi. Beide hebben ze kennis van de reglementen, uiteraard, maar het laatste woord voor een straf ligt bij de 3 stewards. Ze worden geassisteerd door een groot team van communicators, stewards, hulpdiensten, enz. Allemaal gezellig in de Race Control die is en blijft gepositioneerd aan de zuidzijde van de huidige pitstraat en is voorzien van een stuk of 70 monitors van alle aspecten van het circuit plus de onboard camera’s. De bedoeling is dat de gele en groene vlaggen worden geautomatiseerd middels gele en groene lichten, die worden aangestuurd door o.a. GPS info van de bolides.
Hij had zijn tas met vlaggen meegenomen en die bevat boven de standaard set van de marshals nog wat extra vlaggen, die aan de discretie van de Wedstrijdleider zijn, zoals de waarschuwingsvlaggen voor onsportief gedrag, een technisch probleem en de pikzwarte vlag voor onmiddellijk melden bij Race Control. Meestal wordt je dan uit de race geschopt. Een vlag die nog in cellofaan was verpakt zou hij bijzonder graag nog eens gebruiken. Als de set startlampen een storing heeft dan moet er met de nationale vlag van het land van het onderhavige circuit worden gestart. De gebruiker van de geblokte vlag is nog niet bekendgemaakt, maar is onderwerp van veel gissingen. De naam die het meest wordt genoemd is Maxima, OMG.
Hij liet een (semi geheime) drone opname zien van 1 januari jl., vliegend over het circuit en wat mij opviel was dat zo’n beetje een kwart van de baan wordt omzoomd door tribunes. Maar om een 3000-persoons tribune uit te breiden naar 100 000-persoons is natuurlijk ook geen katte(n)pis. Om die tijdelijke tribunes te kunnen plaatsen moet er veel duingebied worden uitgevlakt. Er verdwijnt geen korrel zand van het circuit dus het wordt allemaal hergebruikt, een deel voor de kombochten van Hans en Arie. Omdat het circuit geen voldoende lang recht stuk bevat, hebben ze de Arie kombocht bedacht zodat je na het ingaan daarvan, zonder aan je stuur te draaien, volgas kan geven tot aan Tarzan. Dit is ook één van de twee DRS stukken, de andere is tussen Vodafone en Audi-S.
Het lijkt net alsof het complete CPZ wordt omgeploegd, maar Volker-Wessels ziet dit als een prestigeproject en ligt nog steeds op schema. In februari ligt het asfalt klaar voor proefrijden/races en het schijnt al helemaal volgeboekt te zijn.
Het is de bedoeling dat het grootste deel van de toeschouwers per NS komt, alle auto’s worden geweerd uit de nabijheid van het circuit. Zelfs fietsen mag je niet binnen zetten.
Wat zielig voor die salamanders en konijntjes hè. En zou meneer Lammers en die BrilPrins wel binnen mogen staan?
Ik heb maar éénmaal vrij gereden op CPZ, in sep ’11, maar dat was wel erg leuk. Snelste tijd 2 min 44 s, dat moet beter kunnen met die kombochten.
Adri
Hij had zijn tas met vlaggen meegenomen en die bevat boven de standaard set van de marshals nog wat extra vlaggen, die aan de discretie van de Wedstrijdleider zijn, zoals de waarschuwingsvlaggen voor onsportief gedrag, een technisch probleem en de pikzwarte vlag voor onmiddellijk melden bij Race Control. Meestal wordt je dan uit de race geschopt. Een vlag die nog in cellofaan was verpakt zou hij bijzonder graag nog eens gebruiken. Als de set startlampen een storing heeft dan moet er met de nationale vlag van het land van het onderhavige circuit worden gestart. De gebruiker van de geblokte vlag is nog niet bekendgemaakt, maar is onderwerp van veel gissingen. De naam die het meest wordt genoemd is Maxima, OMG.
Hij liet een (semi geheime) drone opname zien van 1 januari jl., vliegend over het circuit en wat mij opviel was dat zo’n beetje een kwart van de baan wordt omzoomd door tribunes. Maar om een 3000-persoons tribune uit te breiden naar 100 000-persoons is natuurlijk ook geen katte(n)pis. Om die tijdelijke tribunes te kunnen plaatsen moet er veel duingebied worden uitgevlakt. Er verdwijnt geen korrel zand van het circuit dus het wordt allemaal hergebruikt, een deel voor de kombochten van Hans en Arie. Omdat het circuit geen voldoende lang recht stuk bevat, hebben ze de Arie kombocht bedacht zodat je na het ingaan daarvan, zonder aan je stuur te draaien, volgas kan geven tot aan Tarzan. Dit is ook één van de twee DRS stukken, de andere is tussen Vodafone en Audi-S.
Het lijkt net alsof het complete CPZ wordt omgeploegd, maar Volker-Wessels ziet dit als een prestigeproject en ligt nog steeds op schema. In februari ligt het asfalt klaar voor proefrijden/races en het schijnt al helemaal volgeboekt te zijn.
Het is de bedoeling dat het grootste deel van de toeschouwers per NS komt, alle auto’s worden geweerd uit de nabijheid van het circuit. Zelfs fietsen mag je niet binnen zetten.
Wat zielig voor die salamanders en konijntjes hè. En zou meneer Lammers en die BrilPrins wel binnen mogen staan?
Ik heb maar éénmaal vrij gereden op CPZ, in sep ’11, maar dat was wel erg leuk. Snelste tijd 2 min 44 s, dat moet beter kunnen met die kombochten.
Adri