Feijes Activa Turbo CT

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Feijes Activa Turbo CT

Post by Feije »

Tijd om hier eens draadjes te maken over mijn eigen auto's. Ik denk dat de meeste forummers wel een beetje op de hoogte zijn van de Xantia's die ik heb, maar degenen die geen idee hebben kunnen bij de buren het één en ander teruglezen. Een groot deel van dat verhaal stond ook op het oude forum, maar dat is immers helaas ter ziele. Ook zijn de meeste foto's uit die tijd dankzij photobucket niet meer goed te zien. Vanaf nu staan mijn nieuwe pics op Imgur.

Ondanks plannen om met een v6 te gaan rijden, is de Turbo CT nog altijd mijn dagelijkse auto. Er is sinds mijn laatste posts nog genoeg mee gebeurd. Laten we het eens samenvatten. De laatste keer dat ik over mijn tct postte, was er een stel vandalen langsgekomen om de Xantia te bewerken. Het was toen zelfs nog niet eens bekend of de Xantia total loss verklaard zou worden! De verzekering deed een beetje vreemd. Ik ben WA+-verzekerd. Omdat het vandalisme op een zaterdagnacht gebeurd was, wou ik de verzekeraar op zondag bellen. Gelukkig was mijn verzekeraar "24/7 bereikbaar". Dat mochten ze dan wel eens waarmaken! Omdat ik op zondag belde, kreeg ik blijkbaar een andere partij aan de lijn dan ik normaal gekregen zou hebben. Dit was gelukkig geen enkel probleem. De maandag werd ik door de normale lijn gebeld om het één en ander te regelen en werd geregeld dat er een berger zou komen om de Xantia bij een schadehersteller te brengen. Ook kwam Autotaalglas langs om alvast een noodruit op de plek van de achterruit te zetten. Dat zag er zo uit:
Image

Image

Terwijl de berger onderweg was, realiseerde de verzekeraar zich iets cruciaals: ik ben helemaal niet verzekerd tegen vandalisme ,want dat zit alleen bij all-risk! Maar omdat de berger al onderweg was, is de Xantia toch bij de schadehersteller gebracht. Wel zeiden ze dat er, behalve dat transport en de noodruit, niets vergoed zou worden.
De schadehersteller heeft de Xantia wel even bekeken en was best enthousiast over de Xantia over het algemeen, maar niet zozeer over de mijne :lol:. Hij zei dat hij mijn Xantia zeker total loss had verklaard als alles door was gegaan, omdat hij er al helemaal niet mooi bij stond vóór het vandalisme. Ondanks dat het een Activa was, zei hij erbij. Ik kon hem geen ongelijk geven. Door een stevige hagelbui in Brussel in 2012 en een onhandige vorige bestuurder, zat de Xantia al vol met krassen en deuken. Ook bleek dat het rechter deel van de achterspoiler een keer is overgespoten. De lak bladdert daar iets af en de lak die daar nog wel goed is heeft een hele andere textuur dan de rest van de auto. Dit verbaasde me: De Xantia was op dat moment precies 20 jaar in de familie en aan schades was nooit iets hersteld. Blijkbaar was dit al beschadigd toen het nog een demo-auto was of vlak daarna, tussen november 1996 en oktober 1998. De hersteller heeft wel iets voor me kunnen doen, want hij heeft de spiegels op hun plek vastgetapet "Zo kun je er in ieder geval verantwoord mee rijden." Met de noodruit was dat weliswaarnog steeds geen pretje, maar het kon inderdaad nu wel.
Na wat gesteggel met de verzekeraar werd overeengekomen dat ze ook een nieuwe achterruit voor me zouden vergoeden omdat de afspraak daarvoor al stond en Autotaalglas al een nieuwe achterruit had besteld. Prima, want de spiegels en motorkap zou ik zelf ook wel kunnen vervangen. Dus een paar dagen later was dit het beeld:
Image


Na een tijdje werd het tijd voor de APK en moest ik toch maar eens die ingetapete spiegels vervangen. Eerlijk gezegd was het ook maar matig verantwoord om met zulke spiegels rond te rijden. Ze trilden op snelheid alle kanten op, ze waren niet bepaald makkelijk verstelbaar en door de tape waren ze ook gewoon kleiner dan ze horen te zijn (en ze zijn al niet zo groot...). Gelukkig had ik al eens een setje spiegels gekocht in Vert Véga. Ik had ze eigenlijk alleen voor de kapjes gekocht, maar de rest van de spiegels was nu ook nuttig! Helaas was de linker spiegel niet elektrisch verstelbaar. Daar heb ik nu een aftermarket spiegel van de v6 op gezet die niet in carrosseriekleur is. Het zij zo. Echt onder de indruk van de kwaliteit van die spiegel ben ik trouwens niet: hij trilt stevig op de snelweg en je lijkt hem niet uit elkaar te kunnen halen. In ieder geval niet zoals een originele spiegel. Maar beter dan een kapotte spiegel is het zeker. Op de v6 heb ik nu een nieuwe en originele spiegel van een t2 gezet, met asferisch glaasje.
Tijdens het monteren van de linker spiegel liep ik tegen een probleempje aan: ik miste een gele stekker bij de spiegel. Nadat alles weer in elkaar zat bleek ook waarom:
Image
Ik vroeg me al af waarom de buitentemperatuurmeter van de v6 het niet deed... Ik dacht dat die sensor in de rechter spiegel zat, maar bij een Xantia type 1 zit hij blijkbaar in de linker spiegel. De originele sensor was toch stuk, dus uiteindelijk maakte het niet zo veel meer uit. Later heb ik de sensor van de rechter spiegel van de set die ik had gekocht er wel in gezet. Daarvoor waren wat kunstgrepen nodig. Ik heb het originele, gele stekkertje van de sensor die origineel in mijn Xantia zat op die sensor gezet, omdat een t2 origineel een rode sensor heeft die niet past. Bij een t1 wordt die stekker voor het alarm gebruikt.

Aan de rechter kant had ik ook struggles: mijn Xantia heeft een indexeerbare rechter buitenspiegel. Dat betekent dat het glaasje iets naar beneden en iets naar binnen kantelt als je de auto in z'n achteruit zet. Ik vind het best handig om stoeprandjes e.d. te zien, dus wou ik die functie eigenlijk wel houden. Dat is gelukt: ik heb het binnenwerk van de originele spiegel over weten te zetten in de spiegel die ik had gekocht. Het glaasje zelf kun je loshalen door een soort klemveertje naar binnen te drukken aan de boven- of onderkant van het glaasje. Het glas kun je er dan zo uit halen. Vervolgens kun je het verstellende gedeeltje met de motortjes en dergelijke (en in het geval van een indexeerbare spiegel een berg elektronica) zo losdraaien met drie torxboutjes. Die breken wel erg snel af, kwam ik achter... Daarna moet je de kabeltjes door de slurfjes heen trekken en alles weer terugzetten in de andere spiegel. Het is niet heel erg moeilijk, maar kost wel veel tijd. Toch kan het het waard zijn bij indexeerbare spiegels, want die zijn erg lastig te vinden voor de Xantia.

Toen zou de APK komen, maar dat liep allemaal net even wat anders dan gepland. Toen ik in de zomer van 2017 airco had inbouwde, bleek dat de dynamo versleten was. Ik heb hem toen laten reviseren. Kon er toch prima bij op dat moment, want het hele front en de multiriem lagen er al af. Helaas heeft die revisie niet lang stand gehouden, want na een paar maanden werkte de dynamo na een koude start een paar minuten niet. Onhandig, maar ik was er nog nooit mee gestrand. Tot een paar dagen voor de APK... Omdat de dynamo niet meer meewerkte en ik in Sneek woon, kon ik de Xantia nooit zoals gepland in Damwoude brengen want dat zou hij nooit redden. Ik heb even overwogen om snel de v6 op de weg te krijgen, maar die was ook nog lang niet klaar dus is uiteindelijk besloten om de Xantia te laten keuren bij een garage die ik kende in Nijland. Bekenden van mij hebben daar hun XM in onderhoud, dus wist ik dat ze in ieder geval iets van oudere Citroëns wisten en dat ze niet bang waren om hun vingers daaraan te branden.
Op zich ben ik heel tevreden over wat ze hebben gedaan, maar de score van de Xantia viel wel een beetje tegen (en de rekening dus niet). Ik had echt geen zin om die dynamo te vervangen en dus hebben ze dat bij de garage gedaan. Eigenlijk hebben ze hem laten reviseren bij dezelfde tent als waar ik dat had laten doen, maar tot dusver gaat het tenminste goed... Verder moesten de ruitenwissers vervangen worden en bleef de remklauw linksvoor plakken en waren niet alle leidingen van de hydrauliek goed. Omdat de hele hydrauliek in zekere zin deel is van het remsysteem, hebben ze daar wat aan gedaan. Dat waren de kosten ook niet.

Verder is het voor deze Xantia een saai jaar geweest. Hij ging nauwelijks stuk en de dingen die wel stuk gingen waren niet zo spannend. Ik heb een paar kleine dingetjes gedaan. Toen ik de kruiskoppeling in de stuurinrichting inspoot met wit wet (wat een kl*teplek bij een Turbo CT!), ging hij een stuk beter sturen. Tot dusver houdt dat zich erg goed. De verlichting was gefixt door een zekering te vervangen. Niet spannend. De oude was stukgegaan omdat één van de kentekenlampjes zichzelf had opgeblazen en daarbij blijkbaar zó veel stroom had getrokken dat hij de zekering meenam. Ook heb ik hem eens een beurtje gegeven, heb ik een accuklemmetje vervangen en heb ik er een ander houtstripje in gezet. Hij ziet er hetzelfde uit, maar de verstelling van de luchtroosters was bij de oude stukgegaan toen ik airco inbouwde. Dat is één geheel met het rechter deel van het houtstripje bij een t1. Nu werkt het weer perfect. Ik heb verder voetverlichting ingebouwd:
Image
Matig soldeerwerk... Ik heb er wel wat tape omheen gedaan. Krimpkousjes zijn natuurlijk mooier, maar gaan wat lastig als je de originele bedrading niet door wilt knippen.
Image
Het werkt wel perfect. Blijkbaar moet je de buitenste twee draden van de binnenverlichting aftakken.

Ook heb ik hier maar eens wat aan gedaan:
Image
Het dopje dat hier hoort te zitten was nog nieuw te koop bij de dealer. Ik heb er meteen een paar gekocht. Helaas ben ik bang dat ik al iets te laat ben...
Image
Gek genoeg zit het aan beide kanten ongeveer even erg. Het lijkt nu nog niet zo spannend, maar ik ben bang dat dit wel van binnenuit komt... Ach, het is nog steeds het ergste roestpunt aan mijn Xantia en hij heeft ook zestien jaar in de zoute lucht op Ameland gestaan. Niet zo gek dat het dan uitiendelijk een keer gaat roesten. Wel valt op dat het nu best wat verder heen is dan toen ik ermee ging rijden in 2017.

Iets ingrijpender was mijn gepruts met de speaker linksvoor. Die speaker was altijd al zachter dan de andere en was er nu helemaal mee opgehouden. De bedrading zag er niet al te best uit, dus besloot ik die te vervangen. Echt een leuke klus kon ik dat niet noemen. Blijkbaar zit er geen stekker naar de deur toe in een Xantia :roll:. Uiteindelijk heb ik het ongeveer zo gedaan:
Image
De bedrading achter het dashboard geloof ik wel. Om die netjes te vervangen moet het dashboard eruit, want de bedrading loopt denk ik over het tellerblok heen of erachter langs. Op het punt waar ik het doorknipte zag het er nog netjes uit.
Na deze ingreep was de speaker linksvoor oorverdovend....stil :thumbdown:. Uiteindelijk bleek de radio de boosdoener en heb ik die vervangen. Mijn favoriete klus bij een Xantia! :evil: Mijn "nieuwe"radio ziet er helemaal niet gedateerd en belachelijk zeroes uit gelukkig:
Image
Ik heb al een mooie mp3-cd gebrand! Hij klinkt wel goed gelukkig, alle speakers doen het beter dan ooit tevoren! Helaas vond mijn versnellingspook het minder leuk. Daar kun je dus blijkbaar geen radioframe op laten rusten...
Image
Mocht iemand nog een houten pookknop van een t1 hebben liggen, dan heb ik wel interesse! Die van een XM of Xantia t2 zijn iets anders en zo storend vind ik dit nou ook weer niet.

Ten slotte heb ik wat dingen omtrent de motor gedaan. Het eerste wat ik gedaan heb was het vervangen van een motorsteun/trekontlasting. Ik had al een poosje een rare resonantie als ik gas losliet of weinig gas gaf tussen de 2000 en 2500rpm. Dus net als je rond de 80 rijdt :roll:. Gelukkig was het onderdeel nog nieuw leverbaar bij de dealer. Kostte me €70 of zo. Helaas zit je wel vast aan Citroën-tijden als het om de levering van die onderdelen gaat. Ik kon er dus weken op wachten. Tot overmaat van ramp was de dealer zo handig geweest om hem ook nog eens meteen weg te gooien op de dag dat hij binnenkwam :evil:. Ze waren aan het opruimen en iemand moet zoiets gehad hebben als "O, Xantia, dat kan wel weg." :roll: Ze hebben hem opnieuw besteld en uiteindelijk heb ik eentje gekregen.
Image
Image
Die oude steun was echt goed stuk zeg! Toen ik de nieuwe erop had gezet, reed de Xantia meteen een stuk lekkerder. Geen rare resonanties meer en je merkte ook duidelijk dat de motor veel minder kantelde bij gas geven en gas lossen. Opovallend was dat de "nieuwe" steun ook uit 2012 was. Die lag dus al zeven jaar op de plank bij Citroën. Ach, het is nog altijd zestien jaar nieuwer dan de originele en stukken beter dan de meeste aftermarket steunen...
Verder had ik altijd al problemen met hoe de motor liep en mis ik altijd al flink wat vermogen bovenin. Ik heb daarin het afgelopen jaar een paar meters gemaakt. In eerste instantie zocht ik het in de brandstoftoevoer. De benzinepomp is vervangen:
Image
Om de benzinepomp los te krijgen, moet die kunststof ring los. Die zit na 20+ jaar geheid muurvast. Er zijn speciale tangen of iets dergelijks voor, maar als normale sterveling heb je die niet en kun je weinig anders dan die ring losrammen met een hamer en beitel/fikse schroevendraaier. Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar ik heb die hele ring gemold. Gelukkig zijn ze nog nieuw leverbaar voor pakweg een tientje. Helaas had het vervangen van de pomp helemaal geen zin, want hij liep nog altijd beroerd :cry:.
Daarna heb ik de injectoren gewisseld. Dit bleek een stuk makkelijker te gaan dan ik had verwacht: zekering van de brandstofpomp eruit met draaiende motor, die slaat dan vanzelf af. Vervolgens twee boutjes losdraaien bij de benzinerail, de benzinerail lostrekken en je kunt de injectoren zo één voor één vervangen. Helaas liep hij op de andere injectoren net zo beroerd als op de oude. Ze kwamen dan wel uit een andere Xantia Turbo CT (ik had ze gekregen van de eigenaar van de aircodonor), maar ik kon me niet voorstellen dat ze precies even slecht waren als mijn andere injectoren. De Xantia waar ze uit kwamen liep gewoon netjes. De originele injectoren heb ik vervolgens ultrasoon gereinigd, met dank aan medeforummer citroen23 ;).
Image
Toen ik die weer monteerde werd het er niet minder van, maar het hielp ook niet echt.

Ik gaf het op en heb de Xantia maar bij de garage (nu weer in Damwoude) gebracht. Daar kwamen ze erachter dat de lambdasonde slecht was. Ze hebben hem vervangen, maar dat hielp niet. Na een tijdje zoeken, ontdekten ze nog een ander probleem: de krukaspoelie van de distributieriem heeft een rubber deel. Volgens mij zit die er om trillingen op te vangen. Blijkbaar stond de poelie zelf keurig op tijd, maar de poelie was over dat rubber deel een stuk over de krukas verschoven, waardoor de distributie toch niet op tijd stond. Dat hebben ze opgelost. Sindsdien loopt de Xantia een stuk netter! Heerlijk dat je bij langzaam rijden gewoon stationair door kunt rollen zonder horten en stoten.
Wel bleef er een ander probleem bestaan: als ik vol gas gaf in de drie of vier, kreeg ik vaak een motorstoring. De garage verdacht dit klepje daarvan:
Image
Dat klepje hoort de turbodruk te regelen. Hoe dat precies werkt weet ik niet (ik laat het me graag vertellen als iemand dat wel weet!), maar volgens de garage was het waarschijnlijk stuk. Dus ik zoeken naar een ander klepje voor een Turbo CT. Het was nog een aparte ervaring om aan dat ventieltje te komen. Ik kwam ergens de tweede helft van de middag bij de garage vandaan. Alsof ik geen oude Citroën gewend ben, ben ik als eerste naar de dealer gereden. Uiteraard is dat ding NFP, dus konden ze me niet helpen. Tsja, en nu? Naar een sloperij dan maar, maar ik had helemaal geen gereedschap bij me en de tank was leeg. Eerst tanken en naar huis dus. Helaas stond centrum Sneek he-le-maal vast dus dat duurde wel even (haha, toch zeker tien minuten).
Na het inladen van gereedschap was het toch al 17:00 geweest, dus werd het toch wel tijd om te bedenken naar welke sloperij ik zou gaan. Ik besloot dat ik de meeste kans had bij GAOS in Emmeloord (van de sloperijen die ik ken tenminste). Ik wist dat daar een XM Turbo CT stond en tct’s zijn redelijk schaars op de sloop, dus moest ik daar maar heen.
Ik kwam daar rond 17:40 en werd meteen al gewaarschuwd dat ze om 18:00 gingen sluiten en dat ik dus niet veel tijd had. ”Geen probleem, het onderdeel dat ik zoek zit alleen maar vast met twee moertjes, drie slangetjes en een stekkertje.” Dus ik stap meteen op die XM af, trek de motorkap open en...het ventieltje mist al :roll:.
Tsja, wat nu? Er staan geen andere XM’s of Xantia’s met Turbo CT. Dan maar even bij Peugeot kijken. 406’jes zouden er genoeg moeten zijn toch? En als ik daar dan niks in vond, dan was er misschien ook nog wel een 605 met Turbo CT. Dus liep ik naar Peugeot toe. Geen 605 te bekennen natuurlijk, maar inderdaad 406’jes zat...als je een 1.8 of HDI zoekt tenminste. Man, man, man, je zoekt je wezenloos maar zelfs als je een normale tweeliter vindt is het al bijzonder (meestal is het dan een Coupé).
Compleet uit wanhoop besloot ik dan maar naar de Italiaanse hoek te lopen. Geen Fiat-bus te bekennen natuurlijk, maar mijn oog viel wel op een Lancia Zeta. Bingo? Nou, nee. Het bleek een 2.1TD te zijn. Ik had niet verwacht ooit nog een Lancia Zeta met 2.1TD te zien en was daarom redelijk blij, maar ik had er niks aan. Maar een paar meter verder zag ik onder wat groen nog de gestalte van een Eurovan. Het bleek een Zeta te zijn. Maar eens even kijken naar het stickertje: 2.0. Tsja, wat voor eentje? Ik liep naar de voorkant en was niet bepaald blij verrast om te zien dat daar weinig van over was. Onder de kap kijken was geen optie, want die zat er niet meer op en ook de voorbumper en het hele voorste subframe misten, inclusief motor. Toch maar even rondzoeken. En warempel, ergens achter het expansievat zit nog zo’n ventieltje! Het bleek een Zeta Turbo CT te zijn geweest! Ook daarvan had ik nooit verwacht dat ik er ooit nog eentje zou zien, maar juist op het moment dat ik hem nodig had bleek hij er ook te zijn :thumbup:. Weliswaar heb ik nu zo’n ventieltje uit de minst voor de hand liggende auto gehaald, maar hij was er!
Image
Image
Image
Hierna ben ik gauw aan de slag gegaan om dat klepje te vervangen, maar al gauw zag ik een ander probleem...
Image
Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n ventieltje zijn werk goed kan doen als de slangetjes er zo aan toe zijn. Het lijkt ook een bekend probleem te zijn bij Turbo CT's: bij de slangetjes van de Zeta was er eentje vervangen en de andere twee zagen er ook zo uit. Ik heb het slangetje plaatselijk gerepareerd (ingekort en gekoppeld met een ander slangetje om de verloren lengte goed te maken) en een ander slangetje vervangen. Nu heb ik de motorstoring veel minder vaak, maar ik krijg hem soms nog steeds. Ook heb ik bovenin nog steeds te weinig vermogen, zelfs zonder dat ik die motorstoring krijg. Het is wel beter geworden, maar hij is er nog niet helemaal. Zou dit verband kunnen houden of moet ik ergens anders zoeken? In het middendeel doet de motor het nu meestal uitstekend, dus zou je zeggen dat de turbodruk meestal gewoon goed geregeld wordt.

Dit is een flink verhaal geworden zo, maar ik liep ook een poosje achter. Binnenkort wil ik ook een update geven over de v6, maar dat kan nog even duren. Het heeft me al twee uur gekost om deze post te typen. Zo lang zal het misschien ook wel ongeveer duren om hem helemaal te lezen trouwens :lol:.
Pablo Fanque
Posts: 23
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:34 am

Re: Feijes Activa Turbo CT

Post by Pablo Fanque »

Mooi verhaal, fijn dat we weer op de hoogte zijn. Je maakt meer mee met je bolide dan ik! Vervelend voor jou maar leuk leesvoer ons!
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Feijes Activa Turbo CT

Post by Feije »

Dit was het saaiste jaar van deze Xantia... De Xantia staat bekend als een betrouwbare auto, maar die van mij doet die naam niet direct eer aan :lol:. Ach, hij is ook jarenlang nauwelijks onderhouden en is inmiddels 23 jaar oud. Voor de v6 heb ik betere hoop. Daar heb ik de hele onderhoudshistorie bij. Best bijzonder voor een auto van 23 jaar oud die je voor €500 koopt...
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Feijes Activa Turbo CT

Post by Feije »

Image

Ik heb even een plaatje geleend van een Frans forum. Volgens mij zit het zo: dat regelventieltje dat ik heb vervangen, is onderdeel 7. Op het moment dat je daar spanning op zet, verbindt het ventieltje het onderste slangetje en het rechter slangetje. Zonder spanning verbindt het het linker slangetje en het rechter slangetje.
Op het moment dat de turbodruk niet zo hoog is, zet hij er geen spanning op. Op dat moment verbindt het ventieltje de atmosferische druk, die hij ergens bij 4 (het luchtfilter) vandaan haalt, met klep nummer 6. Ik neem aan dat we die de wastegate noemen? Omdat de klep dan dicht blijft zitten, krijgt de turbo alle uitlaatgassen voor z'n kiezen en bouwt de turbo dus zo veel mogelijk druk op.
Stel nou dat de turbodruk te hoog dreigt te worden, dan zet het motormanagement spanning op het klepje en haalt het klepje druk vandaan bij nummer 1. Dat is na de interkoeler, maar nog voor het gasklephuis. Daar staat dus de druk op die de turbo zelf heeft opgebouwd. Die druk gaat dan naar klep nummer 6 toe en drukt die klep open. Daardoor kan een deel van de uitlaatgassen de turbine van de turbo bypassen en bouwt de turbo dus minder druk op.
Heb ik het zo een beetje goed begrepen of zit ik er verschrikkelijk naast?
Verder merk ik dat ik uitlaatgassen ruik en geluid hoor bij cilinder 4. Dat zou best eens de beruchte uitlaatspruitstukpakking kunnen zijn... Helaas ligt de Turbo CT zo vervelend in de Xantia dat je helemaal niks kunt zien. Achter de motor heb je helemaal geen ruimte aan de bovenkant. Misschien is het beter te zien als hij op een brug staat.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Feijes Activa Turbo CT

Post by Feije »

Ik heb een vergelijkingsvideootje gemaakt van mijn Xantia. Er staat ook min of meer hetzelfde verhaal bij als ik hier net heb gepost over de timing van de distributieriem. Als je dat allemaal al weet en gewoon wilt weten hoe die auto liep en loopt moet je skippen naar 0:05 en 0:25 ;).
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Feijes Activa Turbo CT

Post by Feije »

We zijn alweer de nodige maandjes verder en er is bij mij op Xantia-gebied heel wat gebeurd. De Turbo CT mag de komende tijd eventjes uitrusten, want sinds 29 april rijd ik v6. Gelukkig was daarvoor het leven met de Turbo CT ook helemaal niet saai! Er zijn nog best wat dingetjes aan gebeurd.

Ten eerste kwam ik op de sloop een paar RVS sierstripjes tegen op de deuren. Helaas waren het er maar drie :roll:. Ach, één verrot stripje is nog altijd beter dan vier verrotte stripjes, want de oude waren er niet al te best aan toe. Naast elkaar is het verschil tussen RVS (links) en verrotte originele heel duidelijk te zien:
Image

Op de foto is helaas ook te zien dat ik de RVS strips niet echt makkelijk van de sloper af kreeg. Ze zaten goed vastgetapet waardoor ze verbogen zijn toen ik ze lostrok. Die strips krijg je helaas niet makkelijk meer recht... Ik heb het voorlopig maar zo gelaten. De strip rechtsvoor was in eerste instantie nog de originele, maar daar heb ik na korte tijd een nette originele geplaatst. Ook heb ik toen alle klemmetjes van de deurstrips maar vervangen, want al heel gauw gebeurde dit:
Image
Klemmetjes zijn blijkbaar nog nieuw te krijgen bij de dealer en ze waren ook niet zo duur (paar cent per stuk).

Vervolgens werd het tijd voor nieuwe APK, maar die was gelukkig niet zo spannend. Een remslangetje LV en een uitlaatklemmetje waar hij op lekte. Van de garage kreeg ik ook nog een ander turbodrukventieltje en dat werkt wel :thumbup:. Helaas maakt deze dan weer kortsluiting als 'ie daar zin in heeft, en dan krijg ik dáárdoor weer een motorstoringslampje. Ach, daar rijdt hij niet minder om. Je bent tenminste niet ineens een bak vermogen kwijt zoals bij de andere twee ventieltjes. Blijkbaar was het ventieltje van de Zeta dus ook slecht...

Daarna werd het hoog tijd om mijn brandstofslangen eens te vervangen:
Image
Dit was een rijdende tijdbom en daar rij ik liever niet mee. Daar kwam de nieuwe E10-benzine ook nog eens bij, dus dat was dubbel reden om de slangen gewoon helemaal van voor tot achter aan te pakken. Ik zou eigenlijk iedere Xantiarijder adviseren om eens naar die slangen te kijken, want ze zijn allemaal oud nu. Bij mijn v6 zien de (originele) slangen er nog wel erg goed uit. Bij de tct bleek de wielkast RV de makkelijkste manier om bij de slangen te komen, want van boven kun je het bij een Tct wel vergeten...
Image

Image
Kijk eens aan, dat moeten we hebben!

Image
Nieuwe slangen, netjes min of meer in de originele foampjes. Dat was nog een hele opgave, want de nieuwe slangen waren uitwendig een stuk dikker dan de nieuwe:
Image
Die gaan vast nooit meer stuk! En ach, als de volgende keer over twintig jaar is, zetten we er dan weer een paar nieuwe slangetjes op. Door alle rare bochten en de dikkere slangen was het best een hoop gepiel om dit voor elkaar te krijgen, maar het is gelukt en werkte perfect. Ongeveer een middagje werk denk ik.

Iets anders dat veel minder werk was, was het (grotendeels) verhelpen van de triangle of doom die de ruitenwissers van Xantia's nou eenmaal hebben. Ik heb de rechter wisserarm origineel gelaten en links heb ik de arm van een type 2 gemonteerd. Die is iets langer dan die van een t1. Vervolgens heb ik rechts het wisserblad van een t2 gemonteerd (iets korter dan origineel t1) en links die van een Xsara Picasso (iets langer). Het resultaat is dat ik nu nooit meer zo'n irritant druppeltje heb dat naar beneden stroomt als ik langzaam rij! De triangle zit er nog steeds wel, maar heeft nu ongeveer een oppervlak van een vierkante centimeter. Daardoor hoopt zich daar zó weinig water op, dat het niet sneller naar beneden stroomt dan op andere plekken op de voorruit. Ik ben tevreden!

Image
Het past allemaal maar net...maar het past dus!

Vervolgens besloot het slotservo van de deur rechtsachter om stuk te gaan. Ik was eerst nog bang voor een probleem in de bedrading, maar dat is me wederom bespaard gebleven. Vervangen was niet heel erg lastig en die van een t1 en t2 zijn gewoon uitwisselbaar: Je moet het deurpaneel eraf halen, dan de twee stangetjes loshalen die aan het servo vastzitten en dan de deurgreep van de buitenkant eraf halen (één boutje). Het is het handigst om ook een raamgeleider aan de kant te halen (ook één boutje). Als je dan de drie boutjes op de achterkant van de deur eruit schroeft, kun je het servo er zo uit halen. Bij het monteren is het handig om éérst de stangetjes aan het nieuwe servo te hangen als die grofweg op zijn plek zit, dan het servo iets te laten zakken om de buitenste deurgreep te monteren en daarná pas het servo op zijn plek te schroeven. Er is een armpje van de deurgreep dat boven het servo terecht moet komen en daartoe is dit de makkelijkste manier.

Vervolgens heb ik mijn veercomputer gemodificeerd. Ik weet het fijne er niet van, maar bij een Activa gaat dat er uiteraard iets anders aan toe dan bij gewone hydractive, omdat de computer anders is. Ik heb gewoon gedaan wat ze bij de Franse Activaclub ook doen. Daarbij heb je drie diodes nodig van het type 1N5822. Die zijn heel wat groter dan ze op het plaatje van de Fransen lijken!
Image
Er zijn vast mensen die dit netter zouden kunnen, maar het zit. Was denk ik ook wel nodig, want het printplaatje was al wat bruinig geworden door de hitte. Hij veert wel hetzelfde met deze computer als met twee andere veercomputers, dus ze zullen het alledrie nog wel doen. Of alledrie niet natuurlijk! :lol:

Toen werd het nog tijd voor een standaard klusje. De kachelmotor begon heel raar te doen. Hij draaide soms een beetje en daarbij maakte het niet zo veel uit op welke stand ik hem had gezet. Ik dacht aan een probleem in de aansturing van de climate control, maar na eventjes testen bleek de kachelmotor uit de v6 het wel goed te doen. Die was al eens vervangen (datumcode van 2007), dat zal ook niet voor niets geweest zijn... Het viel me op dat er best wel veel verschil tussen de kachelmotoren zat. Wel beide origineel van Valeo, maar Valeo heeft nogal wat dingetjes aangepast. Ook was de nieuwere made in China in plaats van made in France. De nieuwere maakte in de Tct ook veel meer herrie dan de oude, maar in de v6 valt de herrie wel mee.
Image
Links het oude type, rechts het nieuwe. De bekabeling loopt anders en het stekkertje van het dunne draadje is ook anders. Je hebt daar dus een verloopstukje voor nodig als je een nieuw type wilt monteren!

Omdat de kachelmotor uit de v6 wel werkte, besloot ik eens de transistoren te vervangen van de oude motor:
Image
Image

Ik zou iedereen met kapotte transistors aanraden om ze gewoon los te vervangen. Je kunt ook het hele printje van Aliexpress krijgen. Dat is zelfs goedkoper. Die printjes werken alleen niet altijd... Erg moeilijk is het vervangen van die transistors ook niet. De kachelmotor heb je er met een paar schroefjes uit. Vervolgens trek je de dikke stekker met de twee draden eruit. Dan kun je de rubberachtige steunpunten van de fan zelf indrukken en dan valt de motor er zo uit. Dan is het alleen nog een kwestie van het printje losschroeven, de transistors los solderen, nieuwe erop met wat koelpasta ertussen en je kunt het weer in elkaar zetten. Je hoeft er niet heel goed voor de kunnen solderen, want zo spannend is het niet.

Daarna kregen we nog één probleempje:
Image
Twee daagjes voordat ik met de v6 ging rijden, reed ik de band rechtsachter lek over een schroefje voor de loods waar de v6 stond. Lang leve reservewielen! Ik weet niet of er ooit eerder op dit wiel was gereden. Het rijdt in ieder geval niet verkeerd, zo'n originele Michelin SX-GT ;). Inmiddels heb ik een propje laten maken in de band, dus die kan er weer onder.

Zoals gezegd rust de Tct momenteel op de plek waar de v6 de afgelopen tijd heeft gestaan. Over die v6 begin ik de komende dagen ook een draadje. Toekomstplannen voor de Tct? Nou, hij gaat sowieso niet weg. Ik pak dit moment om op m'n dooie gemakje even wat dingen aan te pakken - zodra de v6 niet meer om aandacht schreeuwt tenminste. Ik kan bijvoorbeeld eens kijken of ik de airco kan fixen (hij lekt en de fans slaan niet aan), of ik kan eens de krukaskeerring vervangen waar hij al een poosje op lekt. Dat soort dingetjes. De Tct komt ongetwijfeld wel weer eens op de weg. Bijvoorbeeld als er vraag is naar een tweede auto, of als de v6 stukgaat...
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Feijes Activa Turbo CT

Post by web »

Je analyse van de turbodruk regeling van een half jaar terug klopt in elk geval. Ik ben wel verbaasd dat mét spanning beperken van turbodruk is. Dat is niet heel failsafe.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Feijes Activa Turbo CT

Post by Feije »

Dat bleek inderdaad wel toen die ventieltjes stukgingen ;). Hij knijpt het vermogen dan wel heel erg. Lijkt me dat je je turbodruk dan ook wel kwijtraakt. Ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe hij dat vermogen nou inhoudt, want een Turbo CT heeft nog geen elektronische gasklep. Je kunt wel minder benzine inspuiten, maar dan wordt het mengsel toch veel te arm? :think:
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Feijes Activa Turbo CT

Post by web »

Wellicht is de werking dan toch andersom: spruitstuk aan wastegate actuator bij stroomloos ventiel. Veel veiliger.

Afblazen richting luchtfilter is voor verhogen van de druk.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Feijes Activa Turbo CT

Post by JW-C5 »

In het CitDoc B1HA1HP0 - 1 - 23/11/2012 WERKING : ONDERDELEN VAN -SYSTEEM is daar het eea over te vinden:
5. Absolute-druksensor
5.1. Werking
De druksensor is geïntegreerd in de computer.
Via de sensor wordt de luchtdruk in het inlaatspruitstuk bepaald.
Door de druk in het inlaatspruitstuk te meten kan de computer de hoeveelheid lucht bepalen die in de motor komt om de hoeveelheid benzine juist te doseren.
De sensor krijgt zijn luchttoevoer via een aftakking na het smoorklephuis.
OPMERKING : Op de luchttoevoerleiding bevindt zich een absorptietankje dat de drukvariaties moet filteren.

6. Regelklep voor de turbodruk
6.1. Werking
De turbodruk wordt geregeld door de injectiecomputer.
Wanneer de maximaal toelaatbare druk (750 mbar) bereikt is, zorgt de turbobedieningsklep ervoor dat de regelklep geopend wordt

7. Potentiometer smoorklep
7.1. Werking
De potentiometer van de smoorklep informeert de elektronische eenheid inspuiting over de stand van de smoorklep.
De informatie die wordt afgegeven door dit element wordt gebruikt voor :
Het herkennen van de standen "gas los" en "plankgas"
De strategieën voor acceleratie, snelheidsvermindering en onderbreking van de injectie
7.2. Beschrijving
Dit element krijgt een 5-volts voeding van de computer.
Het elektrisch signaal dat door dit element aan de elektronische eenheid wordt afgegeven varieert met 0 tot 5 volt, afhankelijk van de stand van de smoorklep.
Desgewenst stuur ik je dat document.
Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaat het naar je onderweg.
En zet er even de laatste 8 cijfers van je VIN bij, voor míjn administratie ;)

Groet,
JW
Last edited by JW-C5 on Sun Jul 19, 2020 2:20 pm, edited 1 time in total.
Post Reply