DS en ID

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
Post Reply
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

DS en ID

Post by Breeze »

DS en ID

Image

De eerste ervaringen met het verschijnsel Déesse hebben op mij een diepe indruk gemaakt.

De eerste kennismaking
In het introductiejaar 1955 was ik pas negen, maar ik zie het nog allemaal haarscherp. Mijn vriendjes en ik wisten alles van auto's en we volgden alle merken en types. Zonder hem gezien te hebben, leek de DS iets onwezenlijks. Toen kwam de mare: "Hij is gesignaleerd!" Dat moet in 1956 zijn geweest. Wij erop af met onze autopeds. Ik weet nog precies waar hij stond, namelijk op de Graadt van Roggenweg in Utrecht. Hoelang we hebben gewacht, herinner ik me niet meer, maar we moesten en zouden het starten, opstijgen en wegrijden met eigen ogen aanschouwen. De weken daarna hebben we over niets anders gepraat.

Image

De eerste rijervaring
Omstreeks 1962 was ik liftend vakantie aan het vieren in Frankrijk. De broer van mijn liftvriend was getrouwd met een Franse dame van stand die in een heus château woonde. Uiteraard had haar familie dé auto van die tijd, de DS. Toen wij langskwamen in onze schooiers-lifterskleren kregen we een hartelijke ontvangst. Voor een afhaalritje van het station naar het kasteel werden wij uitgenodigd om mee te rijden. "Je voelt de weg niet", de naam die de DS toen al had, maakte hij volledig waar. Ik vond het echt een sensatie.

Image

De eerste keer zelf sturen
Omstreeks 1969 had ik een vriendje in Delft die als Citrofiel beslag had weten te leggen op de directieauto van oud-KLM-directeur Horatius Albarda. Het was een zwarte DS Prestige, compleet met separatieruit. Het vriendje was nogal gemakkelijk met uitlenen en ik kreeg hem eens mee voor een uitwedstrijd van mijn volleybalteam. Met enig schoenlepelwerk en gebruik van de strapontins paste het hele team erin. Toen moest uiteraard de DS-remcapaciteit worden gedemonstreerd door het bedienen van enkel zo’n lullig knopje op de vloer. Nou dat hebben ze geweten: de helft van het team lag tegen de separatieruit aan.

Image

Nog een keer zelf sturen
Drie vriendjes van mij zijn omstreeks 1973 in een ID19 Break met een zweefvliegtuig naar Noord-Afrika gereden voor een zweefvliegsafari. Er zijn diverse manieren om te starten met een zweefvliegtuig, zoals optrekken met een lier of achter een motorvliegtuig. Een ongebruikelijke methode is de autosleepstart, want daarvoor heb je een lange rechte weg nodig. Een startbaan is ideaal, maar meestal niet beschikbaar. Aangekomen in Marokko hebben zij het startprobleem opgelost door toestemming te vragen en te krijgen voor het gebruik van het privévliegveld van de toenmalige Koning Hassan-nogwat. Deze amateuristische fotoshop geeft wel de situatie weer met het werkelijke type zweefvliegtuig en voertuig en ook ongeveer het goede bouwjaar. En de Koning zag dat het goed was. Eigenlijk was de ID zwaar underpowered voor dit doel, maar met volledig plankgas slaagden zij erin om toch de vereiste starthoogte te bereiken, succesvol thermiek op te pikken en vervolgens hoog boven het Atlasgebergte te zweven. Na afloop van de safari was de ID volledig gaar, wat hij eigenlijk al was voor het vertrek, dus werd hij daarna ook makkelijk uitgeleend. Op de eerste rit was ik volledig verloren over het gedrag van de clignoteur. Aanzetten: geen probleem, uitzetten: met geen mogelijkheid. Na terugkomst van de rit werd mij met een grijns verteld dat het heel simpel is, hendel naar je toehalen en voilà: ruststand.

Wat mij betreft is de DS de enige echte auto van de twintigste eeuw!

Breeze
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: DS en ID

Post by luk-asse »

Wel, als leeftijdsgenoot van Breeze kan ik ook in mijn geheugengrabbelton grijpen: een oom van me die er warmpjes inzat kocht een van de allereerste Godinnen. Een roos-bruine (je vindt die kleur nog in de eerste folders) met dat polyesteren dak. Een proefrit (iedereen wou mee) gaf toch wat teleurstelling. Dezelfde als toen m'n vader er jaren later ook een kocht, een hemelsblauwe ID-break waarin we met ons zevenen pasten (met wat minder animo voor de 'strapontins' achteraan, die kleine dwars opgestelde opklapstoeltjes waarop je snel wagenziek werd. Maar ja, die teleurstelling: het lawaai, gedreun en trillingen op Belgische kasseien, toen nog véél alomtegenwoordiger dan nu. De vergoelijkende uitleg klonk zo: ja dat komt door de radiaalbanden (en dat was waar) en 'omdat die auto niet gemaakt was voor kasseien'. Dit legde in dat prille begin al een zwakte van het systeem bloot: de sublieme effening van grovere oneffenheden, zeker bij hogere snelheid, maar de bottere reactie op richels, kasseien en impulsen met hogere frequentie. Wij gingen met ons zevenen, caravan erachteraan, volgepakt toch maar Europa doorkruisen met die amechtige 1900 met hoeveel, 75pk-tjes? Heerlijke herinneringen: nachtritten, bank platgelegd, de oudsten (zus één en ik)- opgetrokken zittend, de drie anderen halfslapend liggend, verlicht door de frontlampjes van de sleurhut (veiligheid was toen geen spelbreker). Maar met wat een zalige rust en koersvastheid reed die combinatie! Onderweg in de caravan picnicken: auto op hoge stand en de zaak stond stabiel. Toen we later, groter geworden, met de opvolger, een grijze DS-ID (zoiets tussen de twee in, maar toch met zilveren chevrons) 21 break (109 pk, zoveel als m'n 1200 torretje van nu) met z'n allen op pad bleven gaan, bestond ons kampement uit de caravan, een tent en die break als slaapplaats. De Citroënmicrobe (of is het een virus) is niet uit het ongewisse nedergedaald :|
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: DS en ID

Post by Breeze »

luk-asse wrote: Sun Nov 29, 2020 4:26 pmEen roos-bruine (je vindt die kleur nog in de eerste folders) met dat polyesteren dak.
Dat is een bijzondere kleur. Rood-bruin ken ik wel.

luk-asse wrote: Sun Nov 29, 2020 4:26 pmWij gingen met ons zevenen, caravan erachteraan, volgepakt toch maar Europa doorkruisen met die amechtige 1900 met hoeveel, 75pk-tjes?
Inderdaad, dat toch wel geringe vermogen van een toch wel grote en zware auto, toen werd dat niet abnormaal gevonden.
Ik herinner me een gesprek tussen de voorzitter en de secretaris van mijn zweefvliegclub. Ik schrijf 1961-1962. De eerste reed in een DS, de tweede in een vroege 404. Ze waren het eens dat het comfort van de Cit superieur was. Maar tot mijn (toenmalige) verbazing zei de secretaris dat zijn Peu op lange hellingen geen last had van snelheidsverlies. Met andere woorden, de DS had dat dus wel.

Luk, ik herinner me nog een ander DS verhaal van jou. Iets met een stout jongetje en een steile garagehelling. Jammer toch dat XCNL uit de lucht is.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: DS en ID

Post by henkr »

Die hellingprestaties verwonderen me ten zeerste met in gedachten dat de standaard motorisering van een 404 slechts 1600cc was. :o
In mijn toenmalige 404-U10 met oplegger heb ik een 2300cc-XD2 uit een 504GL gelepeld waardoor de koppelingsplaten i.i.g. veel langer meegingen. :)
Ook die 2.3 diesel had er trouwens best moeite mee om met een DS achterop die gemene lange helling bij Luik te nemen.
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: DS en ID

Post by JW-C5 »

Mbt die motorvermogens, dit zijn die voor de 1911 cc lange slag motor:
ID Normal: 62 pk/4000 rpm
IDéal tot 1960: 66 pk/4500 rpm
IDéal vanaf 1960: 70 pk/4500 rpm
DS tot maart 1961: 75 pk/4500 rpm
DS vanaf maart 1961: 83 pk/4500 rpm

Dat zijn SAE pk's, geen DIN. Die liggen zo'n 7 à 8% lager.....

Groet,
JW
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: DS en ID

Post by luk-asse »

Breeze wrote: Tue Dec 01, 2020 10:28 am
luk-asse wrote: Sun Nov 29, 2020 4:26 pmEen roos-bruine (je vindt die kleur nog in de eerste folders) met dat polyesteren dak.
Dat is een bijzondere kleur. Rood-bruin ken ik wel.
Roos is rood dat ooit rood was.. moet ergens nog zo'n folder liggen hebben. Dit was het iid niet: https://citroeniddsclub.nl/wp-content/u ... 98x600.jpg Eerder https://citroeniddsclub.nl/wp-content/u ... timaal.jpg
maar hier lijkt het nogal oranje.
luk-asse wrote: Sun Nov 29, 2020 4:26 pm Luk, ik herinner me nog een ander DS verhaal van jou. Iets met een stout jongetje en een steile garagehelling. Jammer toch dat XCNL uit de lucht is.
Adri
Zo'n geheugen verzacht het verdwijnen van ons archief :shock:
groet, luk
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: DS en ID

Post by luk-asse »

Dit benadert het sterkst m'n herinnering:
https://www.nuancierds.fr/caisses/ac143%206.jpg ('marron glacé' heette die kleur :) )
Helaas is de eigenaar van toen dement..
groet, luk
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
Post Reply