Abs?

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.
Ronvanzon
Posts: 6
Joined: Sat Dec 21, 2019 9:37 am

Abs?

Post by Ronvanzon »

Ben gisteren naar een xantia uit 2001 (1.8 16v) gaan kijken. Ik mistte een ABS lampje in het dashboard. Zit/zat dat niet al standdard op die auto’s rond die tijd?

Gr Ron
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Abs?

Post by henkr »

Heb je ook onder de kap gekeken, schuin onder het voorradvat? dan blijkt gauw genoeg of er ABS op zit.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het lampje verwijderd is i.v.m. een vervelende storing, in dat geval: Niet aan beginnen!

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Ronvanzon
Posts: 6
Joined: Sat Dec 21, 2019 9:37 am

Re: Abs?

Post by Ronvanzon »

Nee, ik zou niet weten wat ik daar dan moet aantreffen... het enige dat me opviel was geen lampje, met exact die waarschuwing in gedachte...
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Abs?

Post by JW-C5 »

Als het een origineel in NL geleverde Xantia is, is hij normaliter voorzien van ABS. Maar in mijn DataBase heb ik daarop ook uitzonderingen gezien, met name bij de 1.8i-16V.
Onder de motorkap kun je dat zien aan het vierkante blok dat boven de "hoofdremcilinder/remservo" zit.

Via de VIN van die auto kun je dat ook checken bij service.citroen.com.
Als je daar geen toegang hebt, geef dan even de laatste 8 cijfers van die VIN, dan kunnen we dat voor je checken.

Overigens, als deze auto inderdaad geen ABS blijkt te hebben, zou ík 'm laten staan.....

Groet,
JW
Ronvanzon
Posts: 6
Joined: Sat Dec 21, 2019 9:37 am

Re: Abs?

Post by Ronvanzon »

Vin weet ik niet, gisteren alleen wezen kijken.

Maar als-ie GEEN abs heeft zou je ‘m laten staan? Ik zou ‘m juist laten staan als-ie wel abs zou hebben en de lampjes niet oplichten bij contact.
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Abs?

Post by Breeze »

Toch lijkt mij dat JW een zinnige opmerking maakt. Heb zelf ondervonden dat ABS meters kan schelen in remweg en een ABS(lampje) reparatie kan je de kop niet kosten.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Abs?

Post by Feije »

Ronvanzon wrote: Sat Dec 21, 2019 1:28 pmMaar als-ie GEEN abs heeft zou je ‘m laten staan? Ik zou ‘m juist laten staan als-ie wel abs zou hebben en de lampjes niet oplichten bij contact.
Tsja, zit daar wezenlijk verschil in? Of er nou geen abs op zit of er zit wel abs op maar het werkt niet. Ze remmen neem ik aan hetzelfde, maar als het alleen maar stuk is, is het makkelijker om er toch abs op te krijgen (door het te repareren) dan als er geen abs op zit...
Neemt niet weg dat je je vraagtekens bij de staat van onderhoud kunt zetten als ze de abs-storing hebben “opgelost” door het lampje eruit te halen.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Abs?

Post by henkr »

Breeze wrote: Sat Dec 21, 2019 2:03 pm Toch lijkt mij dat JW een zinnige opmerking maakt. Heb zelf ondervonden dat ABS meters kan schelen in remweg en een ABS(lampje) reparatie kan je de kop niet kosten.

Adri
Ik bedoelde het soort storing dat na talloze reparaties weer terugkeert en waarbij men uiteindelijk in arren moede het lampje verwijderd heeft.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
petervz
Posts: 11
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:20 pm
Location: Oudewater

Re: Abs?

Post by petervz »

Bij mijn Xantia brand het ABS lampje ook,alleen zit er helemaal geen ABS op :lol:
Ronvanzon
Posts: 6
Joined: Sat Dec 21, 2019 9:37 am

Re: Abs?

Post by Ronvanzon »

Voor de duidelijkheid, ik wil ook liever een auto met werkende ABS, dus dan laat ik deze ook maar fijn staan. De prijs is ook navenant een “goed onderhouden auto”. Dus als ABS is afgekoppeld vertrouw ik het niet.
Post Reply