Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
Post Reply
AXSAXO
Posts: 10
Joined: Tue Dec 03, 2019 8:00 pm

Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Post by AXSAXO »

Mijn break bleek behoorlijk te trillen (1.8i, 1999(. Een deel daarvan zat 'm in kromme remschijven voor, vermoedelijk veroorzaakt door afkoelen met de handrem erop. Ook de wielen zijn gebalanceerd. Door dit alles is het trillen inmiddels flink minder geworden, maar niet geheel verdwenen.

Zijn er nog andere dingen die dit mogelijk veroorzaken? Of mag ik hopen op iets simpels als een ondeugdelijk bevestigd loodje op een van de wielen.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Post by Feije »

Is het vlak waarop de wielen tegen de schijven zitten ook schoongemaakt? Als daar vuiligheid (of roest) op zit, kan dat ook voor onbalans zorgen.
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Post by slimenslecht »

Lichte speling op je stuurkogels of fuseekogels, gecupte voorbanden.

Maar begin eerst met je kromme schijven te vervangen.

Of de hele boel aan de auto te laten balanceren, dus geen losse wielen maar middels een zogenaamde scooterbalancer. De betere bandenboer kan dat regelen.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Post by H@ns »

kun je daar iets meer over vertellen? Scooterbalancer levert op Google niets op bij mij.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Post by H@ns »

Heb het al gevonden. Het heet eigenlijk Finish-balanceren.

Hier een duidelijke uitleg: https://youtu.be/WJyNbWvgBSg
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Post by Menno »

Dat is gewoon aan de auto balanceren , wat mij betreft een laatste redmiddel als statisch danwel een stapje verder dynamisch balanceren geen oplossing brengt ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Post by henkr »

Als dat het probleem oplost betekent het wel dat wielen en boutgaten gemerkt moeten worden zodat elk wiel op dezelfde plek en in de juiste stand t.o.v. de naaf komt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Post by Alfred »

Alles kan perfect uitgebalanceerd zijn en nog steeds trillingen geven als de banden niet zuiver rond zijn.
Bijvoorbeeld door 'platte' kanten als een wagen te lang heeft stilgestaan, of door slechte fabricage van de banden.

Ik heb dit zelf in het verleden gehad met de huidige Xantia, alles laten balanceren, zelfs met de wielen gemonteerd op de wagen en toch bleef er trilling (zelfs lichtjes dreunen) bij 120km/u en hoger. Was toen opgelost na vervangen van de banden.

In mijn geval waren de banden (Energy savers van Michelin) meetbaar onrond geworden na het omzetten van stalen naar lichtmetalen velgen.
De banden waren op de machine te veel opgerekt bij het omleggen. Hoewel de banden nog bijna nieuw waren, was er ca 1 à 2 mm wijking in het loopvlak gekomen, en dat voel je op hogere snelheid echt!

Mvg. Alfred.
AXSAXO
Posts: 10
Joined: Tue Dec 03, 2019 8:00 pm

Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break

Post by AXSAXO »

Het grootste deel van het trillen is bij mij inderdaad door een vlakke band (la) veroorzaakt, maar verdwenen is het helaas nog niet. Het blijft, met name tussen 120 en 130 kmh een tikkeltje onrustig. Of het aan de assen of toch een van de andere drie banden ligt, durf ik niet te zeggen.
Post Reply