De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Zo is dat, first things first :idea: ;)

Bij mijn C5 had ik een niet goed lopend linker achterraam. Daar deed ik verder niks aan omdat ik het nooit gebruikte.
Totdat ik een keer iemand achterin had die het raam opendeed om uit te zwaaien. En dat ging niet meer goed omhoog.
Toen moest ik wel iets doen: de auto uit en met twee handen het raam mee omhoog helpen terwijl op het knopje gedrukt werd.
Vervolgens maar weer zo laten zitten 8-)

Groet,
JW
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Dat is nogaleens een openbaring JW ;)
Jij was nogwel zo zuinig op je C5 en hield hem toch altijd in concours staat :mrgreen:

Voor wat het waard is Adri:

Vandaag wat aan mijn eigen Xantia geklust, hlm lekkage verholpen, wielbakschermen vastgezet, massastoring in knipperlicht opgespoord en verholpen èn; het achterportier opengehaald vanwege een weigerachtig slot. Helaas geen foto’s kunnen maken maar bij deze een klein verslagje.

Het is een vrij makkelijk klusje maar er zijn wat aandachtspunten:

1- Het palletje van het slot! (en de behuizing hiervan)
2 - verborgen schroeven
3 - de raam slinger (voor jou niet van toepassing)

A) Je begint met het loswippen van de afdekplaat van de deuropener. Met een platte schroevendraaier ertussen wrik je voorzichtig los tot je met je vingers er achter kunt. Dan, evt. met behulp van de schroevendraaier ter hoogte van de “pennen” waar hij mee ingeklikt zit naar voren trekken/duwen.

B) De twee torxbouten er uitdraaien (T27). Dan het palletje van het slot er afhalen, de behuizing laat je best nog even zitten. *1- dit is een precair klusje, je kunt hem niet gewoon omhoog trekken; je moet een kleine schroevendraaier onder in de rechthoekige sparing drukken, dan het palletje hiermee omhoog drukken terwijl je tegelijkertijd het palletje naar je toe kantelt. Hij moet er namelijk schuin naar boven uit!

C) Onder de armleuning zitten twee gaten met in elk een torxbout. Die moeten er ook uit en daarvoor heb je een lange T27 schroevendraaier nodig! Liefst magnetisch dat helpt namelijk bij het weer vastzetten straks :!:

D) Nu wip je het rooster van de speaker er af met een platte schroevendraaier. Hier vind je drie gaten met elk een torxboutje er in. Ook die moeten er uit (één maat kleiner dan de T27 van eerder) De speaker zelf kan blijven zitten, ik heb hem er wel uitgehaald want uiteindelijk moeten de stekkers er af om het deurpaneel te kunnen verwijderen. Bovendien was het bij mijn C5 zo dat de speaker er juist wel uit moest vanwege een verborgen schroef hierachter.

E) Nu heb je alles los en kun je het paneel er afhalen. Ik deed dit door voorzichtig met een schroevendraaier met omklede schacht de klempunten op te zoeken deze los te wrikken. Opvallend is dat het paneel veel degelijker geklemd zit dan die van de C5! Je haalt alles vrij moeiteloos los zonder dat er vanalles afbreekt zolang je maar met beleid te werk gaat. Schrik niet van de knal- en kraakgeluiden als je het paneel loswrikt!! Bij mij bleef alles keurig heel.

F) De dampremmende laag die achter het paneel op de deur zit is van hoge kwaliteit! Ik kon hem met behulp van een breekmesje op de lijmnaad heel mooi lossnijden en daarna weer in zijn geheel netjes terugplakken op dezelfde lijmlaag. Dit (wederom) in tegenstelling tot de C5 waarbij deze laag onder je handen verpulverde…

G) Alles weer terugplaatsen gaat uiteraard in omgekeerde volgorde maar let op! *1- de behuizing van het palletje voor het slot moet er uit voordat je het paneel terug plaatst. Hier zit ook weer een gemeen trucje in, je moet hem namelijk aan de onderzijde iets loswrikken en vervolgens recht omhoog trekken. Omdat je het paneel los hebt kun je goed zien hoe dit geconstrueerd is dus bestudeer dat eerst even.
En dan is er nog het gedoe met het palletje zelf weer netjes terug monteren. Je ziet vanzelf hoe dit in elkaar zit als je alles los hebt maar desondanks is het mij niet gelukt om deze weer werkend (op en neer kunnen doen) te monteren. Ik laat het lekker zo want daarvoor hebben we immers de afstandsbediening ;)

*2- bij mij zat er een torxschroefje onder in de behuizing van de deuropener. Ik heb besloten dat iemand dit ooit zelf er in heeft geknutseld maar check het even voor de zekerheid.

*3- ik heb me rot gezocht naar een schroef/bout/klem op de raamslinger maar die zit er dus niet! Je trekt het ding er gewoon vanaf door naar je toe te trekken :roll:
Voor jou is dit uiteraard nvt.

Hoop dat het enigszins duidelijk is ondanks het gebrek aan beeldmateriaal en we lezen het wel weer als je er aan toe gekomen bent.

Of zoals de Engelsen zeggen: “in your own time mate!”

Succes met al je genoemde werkelijkheid belangrijke dingen in het leven trouwens !
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

H@ns wrote: Fri Jun 23, 2023 4:29 pm*2- bij mij zat er een torxschroefje onder in de behuizing van de deuropener. Ik heb besloten dat iemand dit ooit zelf er in heeft geknutseld maar check het even voor de zekerheid.
Dat T10-torxje zit er standaard in en moet je niet vergeten! Dan trek je 'm stuk.

Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden, maar ik heb dat knopje van het slot altijd teruggeplaatst zonder de behuizing die eromheen zit uit het deurpaneel te halen. Voor mij is de procedure:
- auto op slot
- controleren of het onderdeeltje dat het knopje vastklemt in het onderste rechthoekje zit
- knopje op het stangetje drukken. Dat onderdeeltje komt nu in het bovenste rechthoekje terecht. Dat is ook het enige rechthoekje dat nu nog zichtbaar is.

Overigens zou ik oppassen met het deurpaneelklemmetje dat bij de achterdeuren bovenaan in de hoek aan de achterkant zit. Dat klemmetje gaat bij mij nog wel eens stuk. Of nog erger: het klemmetje blijft heel maar scheurt uit het deurpaneel. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst de onderkant van het deurpaneel los te trekken en dan die hoek, dan blijft 'ie vaak wel heel. Bij mij was het vaak het klemmetje dat het best vastzat, en daardoor degene die ik als laatste lostrok. Ik vermoed dat er dan toch weer andere krachten op komen (meer onder een hoek) dan als je hem niet als laatste lostrekt.

Bij mijn weten zijn deze klemmetjes nergens meer nieuw leverbaar, maar ik heb er wel eens een 3D-ontwerp van gemaakt. Als je die print zou die zou moeten passen, maar ik heb ze zelf nog niet getest. Uiteraard wil ik het ontwerp best wat aanpassen als blijkt dat 'ie niet past.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Ik kreeg het paneel niet terug geplaatst met de behuizing van het knopje er in. Heb het echt alle kanten op gedraaid om het te proberen maar het lukte me niet.

Misschien een verschil tussen voordeur en achterdeur panelen?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Je hebt het deurpaneel toch wel over het stangetje van het slot heen getild voor je hem aandrukte?
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Uiteraard!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Breeze wrote: Thu Aug 18, 2022 7:18 pm Mijn dorpsgarage (niets dan lof verder) heeft kans gezien om de eerste 10 bladzijden van het onderhoudsboekje kwijt te maken.
Heeft iemand nog zo'n T2 boekje liggen, of kan eventueel die 10 bladzijden scannen?

Mijn dank zou groot zijn.

Adri
Dit schreef ik vorig jaar en ik zoek nog steeds. Op marktplaats staan alleen maar T1 boekjes.
rb (onze oude moderator Robert) bood mij per pb aan om zijn eerste 10 bladzijden te scannen. Daar ben ik dankbaar op ingegaan, maar merkwaardig genoeg heb ik daarna nooit meer iets van hem gehoord.

Wil er iemand anders de eerste 10 pagina's van een onderhoudsboekje van een T2 Xantia scannen?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Naar welke informatie ben je specifiek op zoek Adri? Of is het meer dat je de boel weer compleet wilt hebben?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Tato
Posts: 85
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Tato »

Breeze je hebt PM.
Grtz,

Maurice
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Opgelost?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply