De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Menno »

Wel altijd afwachten of ze naar NL willen versturen …
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Bij Bart Ebben ligt er eentje voor 70€ links achter
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Ben je er zeker van dat het mechanisme zelf kapot is?

In mijn herinnering zit dat er een nylon verbindingsstuk zit tussen het raam en het mechanisme, en dat dit kan breken waardoor het raam naar beneden valt.

Heb je dat al gecheckt?

Groet,
JW
Tato
Posts: 85
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Tato »

@JW-C5 Verbindingsstuk zoals deze? https://www.thingiverse.com/thing:3963947
Grtz,

Maurice
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Inderdaad, zoiets.....
Dat ronde pennetje, de verbinding met het mechanisme, breekt dan af, en dan valt de ruit naar beneden.

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Was even naar een sociale verplichting en bij thuiskomst zie ik tot mijn blijde verbazing alle reacties. 'k Dacht even dat het forum morsdood was, maar dat is dus (nog) niet zo.
@JW uiteraard heb ik gelijk aan het kunststof blokje gedacht, of een gebroken kabel. Maar ik vrees dat ik dit door mijn (dorps)garage moet laten doen, want 'k zit met de laatste fase van mijn te vertalen oorlogsboek en mijn kinderen moesten zo nodig allebei een begin dertiger jaren huis kopen en dan kijken ze verwachtingsvol naar papa. 'k Verwacht dat mijn garage het liefst een kant-en-klare oplossing inbouwt. We gaan het morgen allemaal bekijken en vergelijken.

met kartonnen achterraam.jpg
met kartonnen achterraam.jpg (254.52 KiB) Viewed 445 times
De noodoplossing met hardboard was nog niet zo simpel. Want ik dacht pech te hebben omdat ik geen groot genoeg stuk board had liggen. Maar dat bleek juist een voordeel te zijn, want een op maat gemaakt stuk krijg je van z'n lang zal ze leven nooit niet in de raamsponning geduwd. Maar met 2 aparte stukken board lukt dat wel, na enig passen en meten.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Ik dacht ook meteen aan het kunststof blokje maar in mijn herinnering zit die alleen op de voorste ramen…

In forum morsdood, nee joh! We zaten gewoon op zo’n berichtje te wachten :mrgreen:

Succes met vertaling!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

@Breeze,
Sta me toe: je hebt nu best wat tijd moeten besteden aan het maken van die afdichting.
Binnen die zelfde tijd had je de binnenbekleding kunnen loshalen, kijken wat er aan de hand is. En dan even de ruit omhoogtrekken en met tape vastzetten aan het portier.

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

@JW LOL. Je bent zoals gewoonlijk weer super efficiënt en rationeel aan het redeneren. Maar behalve dat ik weinig tijd heb, heb ik de laatste tijd gewoon geen zin meer om garage 'Het Stoepje' te bezoeken.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Sorry ik zat weer eens te slapen!
natuurlijk zit er in het achterruitmechanisme ook zo'n kunststof blokje.

Mocht je toch nog de tijd en goesting vinden om het zelf te doen: hier een duidelijke beschrijving van het vervangen van dat blokje.
Heb het zelf ook wel eens gedaan en het is echt makkelijk, het enige lastige is dat zwarte rubber ding met klemmetje er af en vooral weer op krijgen.

En als je die beschrijving dan helemaal doorgrond hebt kun je wellicht ook beginnen aan een Franse vertaling van je boek ;) Zal hier bij ons de streek veel markt voor zijn. (Maginotlinie)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply