De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Onze docent natuurkunde leerde ons dat het altijd aanbeveling verdient navraag te doen omtrent g bij de autochtone bevolking. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Alfred wrote: Fri Aug 19, 2022 1:25 pm Hoe ook, dit kaartje laat al zien dat Henk en Adri nooit tot de zelfde uitkomsten zullen komen :lol:
Nou? doordat g in mijn omgeving groter is, til ik er zwaarder aan. :lol:
Kan me niet heugen dat we hier ooit op 1 dag zoveel slap geouwehoer geproduceerd hebben. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Ik neem dit allemaal serieus en ik had gedacht/gehoopt, jij ook.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Zat nog eens dit draadje terug te lezen en stuitte weer op deze verklaring van Henk
henkr wrote: Thu Aug 18, 2022 7:01 amOver een mogelijke (mede)oorzaak: ik zie dat er een O-ring gebruikt is voor de afdichting, die zal natuurlijk steeds platter worden in de loop der jaren en hoe verder het geheel naar buiten schuift hoe meer de O-ring zich naar de buitenkant van de felsrand begeeft, m.a.w. de hefboom wordt langer en uiteindelijk kan ie ontsnappen.
Het loskomen van het binnenwerk intrigeert mij ook, maar van bovenstaande snap ik niet veel. Waarom zou een O-ring platter worden in de tijd? Materiaalveroudering kan een rol spelen, waardoor het O-ring materiaal minder flexibel/bros wordt. Het naar buiten schuiven en de hefboomwerking ontgaat mij.

O-ring werking (dynamisch).jpg
O-ring werking (dynamisch).jpg (74.39 KiB) Viewed 896 times
Werking van een O-ring, weliswaar voor een dynamische (draaiende) afdichting maar het principe blijft hetzelfde

Hogedrukpomp drukbegrenzer oud.jpg
Hogedrukpomp drukbegrenzer oud.jpg (83.74 KiB) Viewed 896 times
Hogedrukpomp drukbegrenzer (doorsnede).jpg
Hogedrukpomp drukbegrenzer (doorsnede).jpg (106.21 KiB) Viewed 896 times
Tussen het kunststof binnenwerk en het stalen huis spelen 2 functies. De opsluit-en de afdichtfunktie. De opsluiting is middels de felsrand, die het kunststof binnenwerk fixeert in de stalen behuizing. De O-ring verzorgt de afdichting van de vloeistof onder hoge druk tegen de boze buitenwereld. Deze 2 funkties beïnvloeden elkaar in principe niet. Als de O-ringafdichting goed werkt, staat er op de felsrand alleen de 17 MPa systeemdruk, die het binnenwerk ondervind. Bij lekkage van de O-ring wordt het een ander verhaal. Maar ik zie geen enkele beschadiging of degradatie van de O-ring.
De diameter van het binnenwerk is 18,5 mm en als je daar een gelijkmatig verdeelde vloeistofdruk van 17 MPa (MPa = N/mm2) op zet, resulteert dat in een kracht van 4570 N. Voor mensen die hun opleiding na 1960 zijn gestart, dit staat gelijk aan iets minder dan 0,5 tf. Voorwaar een forse kracht. Het bezwijkmechanisme van de felsrand is gecompliceerd. Die kracht van een halve ton probeert de omgekrulde felsrand uit te buigen. En als je maar krachtig en/of lang genoeg er tegenaan drukt, dan splijt hij, zoals is gebeurd en is te zien. Ik heb wat materiaalspanningen berekend, maar die zitten, zoals te verwachten was, allemaal ver onder de vloeigrens.

Rara.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Als het zo zit als in jouw tekening klopt mijn theorie niet, ik ging er vanuit dat de O-ring regelrecht in contact stond met de felsrand en naarmate de ring platter wordt zou ie dus steeds verder naar de rand van de felsrand kruipen.
Gezien jouw tekening is mijn theorie dus onzin of op zijn minst niet van toepassing.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Alfred »

Adri, weet je van welk materiaal het huis is gemaakt?

Als het een legering met zink is dan zou de materiaalsterkte best wel eens door zout en zuren aangetast kunnen zijn. Het zat tenslotte 22 jaar aan de onderkant, vlak bij je wiel.

Een gemakkelijke test is een sample in zoutzuur leggen.
Als het gaat bruisen (belletjes zoals frisdrank) dan zit er zink in.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Hoe kom ik aan zoutzuur? De drogist bij ons in het durp mag zelfs geen (dat) ‘was benzine’ meer verkopen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Alfred »

Waterstofgas met chloor laten reageren.
Maar een wat gemakkelijkere manier is een bouwmarkt, zoals de Gamma. Kost bijna niets.

Pas op: is bijtend en bescherm je ogen tegen spatten.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Ik was ooit in een supermarkt in Slovenië waar flessen zoutzuur en bleekwater broederlijk naast elkaar stonden. :shock: :o
Dat was ooit een leermomentje op de HBS, een schoonmaker die de douches bij de gymzaal wilde schoonmaken was na ijverig poetsen met bleekwater nog niet tevreden en besloot verder te gaan met zoutzuur zonder eerst met water te spoelen.
Toch nog wat vertier op school toen hij per ambulance afgevoerd werd. :(
De docent scheikunde kon feilloos uitleggen wat er gebeurd was, compleet met reactievergelijking. :)
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by slimenslecht »

Mijn docent Scheikunde werd heel zenuwachtig toen we de ingrediënten voor het maken van blauwzuurgas kwamen halen tijdens een practicum.

Bij het laatste ingrediënt vroeg hij heel voorzichtig wat we nu echt wilden maken... :mrgreen: :ugeek:
Post Reply