De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Stars_Falling_93 »

Mooi dat het opgelost is!

Geen T2-boekje, maar ze staan wel eens op Marktplaats
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Bedankt Feije, maar het gaat me meer om de aanwijzingen voor het onderhoud die op de eerste bladzijden staan
Feije wrote: Thu Aug 18, 2022 9:15 pm een interval van 15Mm
Hé, dat is mooi, je geeft aan dat ik 15 000 000 m mag rijden tussen 2 intervals. Als je nu nog een spatie tussen de getalswaarde en de eenheid schrijft, pas je het SI stelsel helemaal goed toe. (let je wel op Henk)

Trouwens, er zou meer met de decimale voorvoegsels moeten worden gewerkt. Hoeveelheden gas b.v. geven ze aan in miljoenen m3, terwijl het in km3 een veel hanteerbaardere getalswaarde wordt en km3 is nog inzichtelijker ook.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Breeze wrote: Fri Aug 19, 2022 8:43 am (let je wel op Henk)
Adri
Uiteraard let ik op Adri maar zolang we 1: Aan die Newtons blijven vasthouden en 2: net doen alsof we met een vermenigvuldigingsfactor 10 dezelfde
getalwaarde kunnen blijven gebruiken zijn we nog een eind van huis, het is verdorie 9,8! dat is een afwijking van 2% i.m.h.o. volstrekt ontoelaatbaar :shock:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

‘t Valt best mee hoor, de zwaarteveldsterkte is zelfs 9,80665 N/kg

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Nou zorg ik altijd zelf ervoor dat mijn banden op de juiste spanning staan maar als dat in een garage gebeurde en ik wist dat ze daar de spanning gecheckt hadden in hPa ik bijna (let wel bijna maar niet helemaal) in staat zou zijn de banden compleet leeg te laten lopen om ze vervolgens met bars weer te vullen. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Alfred »

Vroegah kwam je met x10 heel aardig weg naar Newtons.
Maar als je alles zo correct via het SI stelsel wil gaan doen dan zul je ook de locatie mee moeten nemen in je berekeningen :o
zwaarteveldsterkte.jpg
zwaarteveldsterkte.jpg (93.95 KiB) Viewed 779 times
?
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by bthomas »

In het eerste jaar van de HTS moesten we een proefje doen met een slinger om de valversnelling te bepalen. Ik weet het niet meer, als ik het nodig zou hebben zou ik het wel weer opzoeken.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Alfred »

Hoe ook, dit kaartje laat al zien dat Henk en Adri nooit tot de zelfde uitkomsten zullen komen :lol:
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by bthomas »

Helemaal waar!
Maar bij datzelfde practicum moesten we ook leren dat 15 Mm niet hetzelfde is als 15000 km, maar 15,000 Mm is wel hetzelfde als 15000 km.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Leuk gevonden Alfred. Omdat het werken met lokale zwaarteveldsterktes niet erg praktisch is, zeker niet wereldwijd, hebben ze lang geleden bedacht dat het handig zou zijn om g te definiëren op 9,80665 N/kg. Wat mij betreft hadden ze het ook op 9,81 mogen doen en desnoods op 10. Dan had Henk ook minder frustraties gehad.

Adri
Last edited by Breeze on Fri Aug 19, 2022 2:31 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply