De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Hogedrukpomp drukbegrenzer.jpg
Hogedrukpomp drukbegrenzer.jpg (123.42 KiB) Viewed 907 times

Ziedaar de boosdoener met een witte ring die hoogstwaarschijnlijk staat voor een bepaalde schakeldruk. Het kunststof huis is, zo te zien, uit de felsrand van het stalen gedeelte geknald. En aangezien de systeemdruk 17 000 kPa (voor Henk 170 bar) bedraagt en een verhoging daarvan niet waarschijnlijk is, zal er iets vermoeid zijn geraakt is mijn vermoeden en theorie. De nieuwe begrenzer (€ 38,66 eks) heeft een paarse ring en volgens de specificatie staat dat voor een schakeldruk van 2000 kPa (20 bar voor Henk). Aangezien hij is besteld volgens partnummer 4015 04, ga ik er van uit dat dat de goede druk is. Ik heb trouwens weinig keus/alternatieven.
En dan de werking. Bij het begrenzen van de druk ter plekke, zou je een retourleiding verwachten, die er niet is. Dus het druksignaal van de sensor gaat ergens iets regelen. Alternatief, bij het bereiken van 2000 kPa geeft hij een signaal.

Toevallig had mijn zoon voor mij 5 dm3 Smurfenolie opgehaald bij van Bemmel, Delft, dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, rijdt hij morgen weer.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Ik weet dat de systeemdruk voor de vering etc. wel 170 kg/cm² is wat vervolgens door de HD regelaar teruggebracht wordt tot een slordige 140 atm.
De SB is een ander verhaal, die heeft als ik het goed begrijp meer volume dan druk nodig ergo: wat is er anders aan de V6 pomp waardoor vrijwel alle overige Xantia's dit niet nodig hebben?
Overigens vind ik Pascale best een leuke meisjesnaam hoor! :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Hier wat ploatjes:

Hogedrukpomp drukbegrenzer (opengebarsten.JPG
Hogedrukpomp drukbegrenzer (opengebarsten.JPG (158.36 KiB) Viewed 881 times
De plaats van de misdrijf. Het binnenwerk hing aan zijn draadjes onderin te bengelen

Hogedrukpomp drukbegrenzer oud.JPG
Hogedrukpomp drukbegrenzer oud.JPG (83.66 KiB) Viewed 881 times
De felsrand is inderdaad door bruut geweld opengebarsten. Dat kan 3 dingen betekenen:
1. De druk is te hoog geweest. Zeer onwaarschijnlijk.
2. Het materiaal van de felsrand is door vermoeiing gebarsten. Vermoeiingsverschijnselen zijn lastig te zien. De systeemdruk van de pomp varieert niet dermate dat vermoeiing kan optreden. (mijn privé mening).
3. De felsrand is niet over de volle omtrek voldoende omgezet. Is niet aanwijsbaar, maar zie ik als het minst onwaarschijnlijke scenario.

Hogedrukpomp drukbegrenzer (kloon).JPG
Hogedrukpomp drukbegrenzer (kloon).JPG (120.02 KiB) Viewed 881 times
Kloon identificatie (sorry voor de kwaliteit, is foto van monitor)

Hij loopt weer als vanouds. Geen afwijkend gedrag en gevoel van de SB en geen ongewenste/onwenselijke lampjes.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Dan ben je er goed mee weggekomen :!:
Paar tientjes voor een nieuwe sensor, een litertje of wat smurfenolie, uurtje (of iets meer) loon voor de garagist, en jij kunt weer rijden.

Jammer natuurlijk dat je je voiture moest missen op je vakantie trip, maar ja, you can't have it all ;)

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Nou inderdaad, een hele opluchting want zo’n hd leiding vervangen is andere koek dan een schakelaartje.
De HGB suppletie vandaag was wel een beetje volgens verwachting. Op het parkeerterrein van de GAMMA, waar het drama zich afspeelde, was ik bezig een korte bocht te maken, teneinde hem in een gunstige positie te manoeuvreren voor het laden van een 200 liter regenton. Zonder SB is z’n korte bocht knap lastig en zwaar. En toen ik uitstapte om vooraan te kijken wat er aan de hand was, lag er een forse plas HGB voorafgegaan door een cirkelvormig oliespoor. Er is nu 3 liter HGB bijgevuld op een totaal van 5,5 liter. De filiaalchef keek zeer bedenkelijk naar die gigantische plas minerale olie en het schijnt dat als je (terecht) aansprakelijk wordt gesteld voor de opruiming ervan, dat leuk in de papieren loopt. Hij volstond met het strooien en afdekken door GAMMA zand.
Mijn diagnose was uiteraard ‘einde oefening’. Mw Breeze merkte droog op dat als we toch moeten wachten op de WW, we net zo goed eerst die ton kunnen kopen en inladen. En zo geschiedde. Dus de Whiskey regenton heeft een paar weken achterin gelegen tot we ontdekten dat hij ook (precies) paste in de Zoekzoekie Alto.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Alfred »

Fijn dat alles weer in orde is.

Misschien ligt het aan mij maar ik begrijp er niet veel van.
De vorige sensor was 170 bar en de nieuwe 20 bar. Een paar kilo Pascalletjes meer of minder zal niet uitmaken maar dit is wel een enorm verschil.

En wat stuurt die sensor nu aan?
De druk is zeker meer dan 20 bar dus die nieuwe sensor zou direct 'alarm' moeten slaan maar volgt er ook een reactie?
Wat gebeurt er als je het stekkertje lostrekt, maakt dat enig verschil?
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Vragen, vragen, maar 't meeste weet ik niet Alfred. Waarom denk je dat de vorige sensor 170 bar was? Het enige verschil is een witte ring die anders is dan de paarse van de nieuw sensor. Maar ik durf daar geen conclusies uit te trekken over toegestane- of schakeldruk. Mijn hoop is dat JW toegang heeft of krijgt tot de schema's van het SB systeem.
Het lostrekken van de aansluiting zal ik eens proberen als ik daar voldoende moed voor heb verzameld.

Adri
Last edited by Breeze on Thu Aug 18, 2022 7:09 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Mooi dat het zo opgelost is Adri! :thumbup:
Natuurlijk ben ik wel razend benieuwd naar waar de draadjes aan 'het ding' naar toe lopen en wat ze vervolgens bewerkstelligen..
Over een mogelijke (mede)oorzaak: ik zie dat er een O-ring gebruikt is voor de afdichting, die zal natuurlijk steeds platter worden in de loop der jaren en hoe verder het geheel naar buiten schuift hoe meer de O-ring zich naar de buitenkant van de felsrand begeeft, m.a.w. de hefboom wordt langer en uiteindelijk kan ie ontsnappen.
edit: Heb hem al gevonden, naar het schijnt is het een veel gebruikt artikel:
https://bogijn.nl/onderdelen/artikel/10 ... rachtiging
En hier staat iets over de werking van een overdrukklep, eigenlijk vrij simpel maar er zou dus bij een Xantia dan een retour naar het reservoir moeten zijn en die heb ik vooralsnog nooit gezien:
https://www.mvwautotechniek.nl/stuurbek ... erminderen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Mijn dorpsgarage (niets dan lof verder) heeft kans gezien om de eerste 10 bladzijden van het onderhoudsboekje kwijt te maken.
Heeft iemand nog zo'n T2 boekje liggen, of kan eventueel die 10 bladzijden scannen?

Mijn dank zou groot zijn.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Hou er rekening mee dat een vroege t2 nog een interval van 15Mm zou kunnen hebben. Ik neem aan dat je het onderhoudsboekje van een latere zoekt met het interval van 20Mm.
Post Reply