Distributie

Motor, versnellingsbak, brandstof.
Post Reply
AXSAXO
Posts: 10
Joined: Tue Dec 03, 2019 8:00 pm

Distributie

Post by AXSAXO »

Beste forumleden,

Waarschijnlijk moet ik er binnenkort voor zorgen dat de distributie van een 1.8 16v uit 99 vervangen wordt. Ik heb al even gezocht, maar kon nergens een behoorlijk stappenplan voor die reparatie vinden. Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten welk speciaalgereedschap ik nodig heb en wat de risico's zijn. Mocht één van jullie een handleiding hebben liggen, of een geschikte forumdraad weten, hoor ik het graag!
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Distributie

Post by henkr »

Is op zich niet zo moeilijk, waarschijnlijk heeft jouw 1.8 zelfs een automatische spanner?
Je zal sowieso paspennen moeten hebben om de nokkenassen te blokkeren en de eerste cilinder op BDP.
Die zijn er genoeg voorhanden uit China.
Daarin zit vaak ook een handig tooltje dat je kan gebruiken om in geval van een automaatbak de krukas te blokkeren op de starterkrans, dit heb je nodig tijdens het losdraaien van de krukaspoelie bout die als 't goed is loeivast zit en geborgd met blauwe Loctite.
Het ontspannen van de multiriem gaat vrij zwaar, daar zit een +/- 10mm vierkant in waar met een beetje geluk een 3/8" vierkant in past, ik doe het met een verloopstuk van 3/8" uitw naar 1/2" inw en daarop weer een 1/2" uitw naar 3/4" vervolgens kan daar mooi een 60cm 3/4"wringstaaf op.
Er staan goede beschrijvingen in de R.T.A. maar zeker ook in de Haynes.
Als je geen automatische spanner hebt zou je de riem moeten spannen met een Seem-meter of frequentiemeter.
Mijn dealer zei ooit: "Dat hebben onze monteurs niet nodig, door hun jarenlange ervaring doen ze dat op het gevoel" Nou dat heb ik geweten, na 10.000km liep de riem eraf, rekening à 2400 euro voor de klant. :(
Vanaf dat moment doe ik het dus zelf.
"La meilleure voiture française jamais construite"
AXSAXO
Posts: 10
Joined: Tue Dec 03, 2019 8:00 pm

Re: Distributie

Post by AXSAXO »

Dank voor je reactie. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het toch heb laten doen. Ik wil ergens de komende weken een tripje gaan maken en wilde daarbij niet hoeven nadenken over een in de haast gemonteerde riem. Heb de Haynes inmiddels ook in huis.
Image
Post Reply