Page 4 of 8

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Sun Jan 26, 2020 10:18 am
by Menno
Nee hoor stond niet te koop, er was iemand opzoek naar een nette xantia met automaat en lage km stand, dat kreeg ik van mijn dealer te horen , daarna ging het snel ;)

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Thu Feb 06, 2020 9:41 am
by Menno
Eigenlijk niet van plan wat anders te kopen , maar goed ... :oops:
Opvolger van de Xantia voor als de 2cv niet mee mag wegens bagger weer.

Een zgan C3 exclusive 1.4 16 klepper automaat van de 1’e eigenaar. Met leuke lage km stand ....
Volstaat prima voor die 1500~2000 km p/j

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Thu Feb 06, 2020 11:05 am
by C5hdi110
Gefeliciteerd, leuke wagen en mooie kleur 8-)

Let op dat je de motor niet te zwaar belast, een Peugeot dealer heeft mijn ooit verteld dat de 1.4-16V nogal berucht is om zijn koppakking.
Dat zou de reden zijn dat deze motor vrij kort geleverd is, afgezien van het feit dat deze motor een soort opvulling is tussen de 1.6-8v en de 1.6-16V.
Om die reden zouden kopers eerder de 1.6-16V hebben gekozen, welke je veel vaker tegenkomt.
Wat precies waar is durf ik niet te zeggen, ben ze zelden tegengekomen de 1.4-16V.

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Thu Feb 06, 2020 1:10 pm
by Menno
Ik dacht dat dit juist voor de 8 kleppers van toepassing was , niet de 16 kleppers ....

Maar ik zal opletten hoor , thnx ! :)

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Fri Feb 07, 2020 12:10 am
by C5hdi110
Bij de 8-kleppers ben je gemiddeld na 10 jaar en/of 100k een keer aan de beurt, m.u.v. de 1.6-8v voorzien van een stalen (MLS) koppakking.
De 1.6-16V is altijd voorzien van een MLS koppakking, vreemd genoeg hebben ze dat bij de 1.4-16V niet toegepast.
Wel heeft deze 1.4-16V, als enige TU motor een variabele in of uitlaat nokkenas, weet even niet meer uit mijn hoofd welke precies, dacht uitlaat.

Toen een vriend van mij op zoek was naar een Peugeot of Citroen, viel het mij op dat de 1.4-16v auto's met een lagere km stand en jonger, goedkoper waren dan een 1.6-16V met hogere km-stand en ouder.
De meeste handelaren deden hun best om van de 1.4-16V af te komen, die maat van mij kocht uiteindelijk een C4 1.6-16V.

Mocht bij jouw C3 de koppakking eruit vliegen, dan help ik je graag ;)

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Fri Feb 07, 2020 8:54 am
by Menno
Dank Sohail !! :P

Vreemde keuzes die gemaakt worden door PSA ,...
Het is iig een zéér fijn motortje , laten we hopen dat alles gewoon nog eventjes meewerkt ;-)

De historie en lage km-stand is kloppend en dit autootje heeft geen zwaar ( afgetrapt ) leven achter de rug , altijd netjes en tijdig dealer onderhoud , slechts 1 eigenaar ( ouder echtpaar ) ...
Ik zal het wel zien, mocht de pakking ooit kapot gaan wordt het gewoon gemaakt, ik ga mij daar niet druk over maken, dan had ik ook geen sensodrive moeten kiezen maar een simpele handbak als je alle horror verhalen moet geloven.

Ik weet iig bij wie ik moet aankloppen, thnx :P

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Mon Oct 18, 2021 10:15 am
by Menno
De C3 is inmiddels al weer enige tijd terug verkocht …..
Vervanger is een Cactus geworden , door de PHC vering en het advanced comfort interieur weer een klein beetje “ ouderwets “ HP gevoel terug :P

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Mon Oct 18, 2021 10:21 am
by _rb_
Veel plezier ermee! 1200 Turbo?

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Mon Oct 18, 2021 10:26 am
by Menno
Ja met turbo(tje) en een EAT 6 bak :-)
De 110pk variant , in luxe shine uitvoering. ( voor zover een cactus luxe kan zijn )

De db is al gedaan ondanks dat de auto net 2 jaar oud is , terugroepactie van Citroën, ik zal dit “ zorgenkindje “ netjes in de gaten houden , maar we waren ook al tevreden met onze peug dus durf deze motor wel aan ;-)

Re: Xantia(s) van Menno ...

Posted: Mon Oct 18, 2021 10:41 am
by _rb_
OK, dacht dat die DB-problemen ontstonden bij gebruik van niet-voorgeschreven motorolie. Gezien bouwjaar 2019 dus ook andere oorzaken mogelijk?

Hij is in goede handen bij jou en bij Oldenhage, dus met de betrouwbaarheid zal het wel goed komen.