Xantia(s) van Menno ...

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

Ja in een kleine niet al te zware 106 voldoet ( op
idd het verbruik na ) zo’n bak prima , zo’n bak was miss wat “ ambitieus “ voor een relatief grote zware grande routière :P

Waar het echt mis ging was de opvolger de AR4 , dan kon je idd beter voor de PSA variant de AL4 kiezen , zoals ook in de Laguna & Xantia te vinden is ….
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by henkr »

Heet dat niet DPO bij Renault?
Inderdaad werd die bak schaamteloos in een "grande routière" gepleurd terwijl aan de andere kant juist door die bak bij de 106 met een eigen gewicht van 890 kg het max. aanhangergewicht beperkt bleef tot 500 kg terwijl een 1.0 met kleine remmetjes, smalle 145 bandjes en een gewicht van 748, 600 kg aan de haak mocht hebben, voor mij niet te bevatten. :?
Met enige regelmaat zondig ik daartegen door 600 achter het automaatje te hangen. ;)
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

Ja klopt Henk , de AL4 oftewel DPO :-)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by JW-C5 »

henkr wrote: Fri Aug 05, 2022 8:40 am Als ik het goed begrepen heb is die MJ3 nagenoeg gelijk aan de MB3 zoals we hier in de 1.6 106jes hebben.
Typisch een bak die stamt uit het tijdperk "wat we aan versnellingen tekort komen compenseren we met p.k.'s "
Het brandstofverbruik even buiten beschouwing latend presteert ie in die kleine autootjes best wel goed.
Duidelijk minder geavanceerd dan een AL4 maar daardoor ook minder gevoelig voor storingen.
Die zat ook in de Saxo 1.6 waar m'n betere helft zo'n 10 jaar mee gereden heeft.

Dat brandstofverbruik was inderdaad hoog, wat heet: ze had moeite om er 11 km uit een liter benzine mee te halen.
Ze heeft sinds 2012 een C-Eendje met een EGS bak. Daarmee komt ze aan de 1:20, met dezelfde rijstijl en er eveneens zo'n 5000 km/jr mee rijdend.

De MB3 was op zich best een fijne bak, en probleemloos.
Toch ging het een keer mis, de bak kon niet meer ingeschakeld worden. De oorzaak bleek olieverlies, op zich een gekend probleem bij deze bak.
Dat zit 'm in de linker aandrijfas, daarvan zit de tripode in de bak, die draait in de bakolie. Daar omheen zit de hoes die dat allemaal moet afdichten.
Echter, die hoes hardt uit, en kan dan gaan scheuren/breken. Dat overkwam haar dus. Na vervanging van die hoes, en bijvullen van de bak was dat probleem opgelost, en kon ze weer zorgeloos rijden.
Inmiddels staat dat spul allemaal op NFP, zag ik zojuist. Die hoes is dus niet meer te koop bij de dealer.

Vraag aan Henk: hoe is de status daarvan bij jouw 106?

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by henkr »

Dat gaat helemaal prima!
Het scheuren van die hoes is een probleem dat vaker voorkomt, hij scheurt bijna altijd op de vulcanisatienaad dus als je er voor zorgt dat die boven zit scheelt al een hoop.
Hoezen zijn nog genoeg te krijgen en ik heb zelf nog voldoende op voorraad.
Als je de prijzen een beetje in de gaten houdt is ook een compleet nieuwe as een optie, zoals deze van SKF voor iets van 70€
Image
Zo'n as monteren is echt "une petite flute dún centime":
Image
Zelf een as van nieuwe hoezen voorzien is ook goed te doen, hier een exemplaar rechts (die een tussenlager heeft)
Image
Image
Bij het demonteren van de tripoïd wel goed de naalden tellen: :D
Image
Last edited by henkr on Fri Aug 05, 2022 3:20 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by JW-C5 »

Dat jij dat goed voor mekaar hebt, nou ja, hoe had ik anders kunnen denken :lol:

Bij onze Saxo was de hoes niet op de naad gescheurd, maar ergens op een "vouw".
Die hoes was knap hard geworden, kennelijk toch een probleem met bestendigheid mbt de in de MB3 gebruikte olie.

Groet,
JW
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

De Renault heeft de APK met glans doorstaan, zelfs met de opmerking van mijn garage dat het een bijzonder nette auto is !
Ook technisch staan de puntjes op de “ i “ en is er duidelijk zichtbaar nooit op bezuinigd ….

Altijd fijn nieuws , want je weet het maar nooit als je een oude auto koopt , ik had er zelf nog niet fatsoenlijk onder gekeken en beetje struisvogel politiek gehanteerd, maar dat is dus ongegrond gebleken :-)
Bij dit exemplaar geen gekke roest en narigheid!

Kortom , dat verdiende een troetelbeurtje met wat verse olie, andere sapjes, filters en nieuwe bougies ….

Madame mag dus blijven en bevalt vooralsnog eigenlijk prima ondanks dat het geen HP troen is ;)
Op de weg kom je overigens eerder een Xantia tegen dan een laguna I , die zijn al allemaal op de sloop beland.

Nog maar weinig op kenteken …

Uitstekend wintergebakje en dat voor een fractie van de prijs van een fatsoenlijke Xantia , soms best leuk als een auto geen echte liefhebbers kent :-) ….
Last edited by Menno on Thu Jan 12, 2023 9:16 pm, edited 1 time in total.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Stars_Falling_93 »

Gefeliciteerd met de APK!

Ik had vorige maand hetzelfde bij de APK. Ook niet onder mijn Xantia gekeken voor de aankoop, dus heel hard hopen dat er geen lijken uit de kast kwamen vallen.

En, nu je het zegt, ik zie sowieso maar weinig oude Renaults rijden. Wanneer zag je voor het laatst een Clio I of II rijden?
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Feije »

Nou, toevallig vanmiddag :P. Ik reed achter een gele Clio II (pre-facelift) waarvan ik meteen al zag dat de uitlaat er ieder moment onder vandaan kon vallen. Ook hing de achterruitenwisser er wat raar bij (die wees naar beneden) en het linker remlicht deed niets. Die auto maakte dus een beetje een gare indruk. Je zou toch zeggen dat de Politie hier op een gegeven moment ook wel wat van zegt als de keurmeester dat niet doet.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

Lijkt mij ook ….

Clio 1 wilde overigens prima roesten , daarom zie je die bijna nooit meer , de 2 zie ik nog wel met enige regelmaat, maar dan vaak in de staat zoals Feije beschrijft, dat is met recht een weggooiautootje …

Hoe sommige auto’s door de APK komen vraag ik mij sowieso soms wel eens af.

@ Stars_Falling_93
Mooi zo !!! :P
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Post Reply