Xantia(s) van Menno ...

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

Ja verkeerde olie is sowieso funest , maar kennelijk heeft Citroën de samenstelling van de riem aangepast , althans dat is volgens de dealer wat er aangepast is ….

Bij onze peug is deze ook al onder een terugroepactie “ aangepast “.

Ik voorzie bij goed onderhoud en regelmatig premium brandstof ( 98 ) tanken dan ook niet veel problemen :-)
Cactus.jpg
Cactus.jpg (71.89 KiB) Viewed 1568 times
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

Het ontbreken van een derde auto beviel niet helemaal ....
De Cactus wordt regelmatig meegenomen door mijn vrouw waardoor ik op m'n 2CV aangewezen ben, bijzonder leuk vervoer, en in vele opzichten ook erg handig, maar niet bij regenachtig of slecht weer ,danwel lange stukken over de snelweg, laat staan in de winter als er pekel op de weg ligt.

Een luxe probleem :oops: :oops:

Na kortstondig bezit van een 206 met handbak ( ik dacht ik probeer dat eens , ik moet per slot ook zelf schakelen in de 2CV ... ) op een Laguna type 1 automaat met facelift uitgekomen gezien een handbak in een "moderne" auto mij simpelweg niet beviel ( en het comfort ( m.n. stoelen ) in de Peugeot mij behoorlijk tegenviel ).
De zoektocht naar een Citroën met automaat liep op niets uit, vaak afgeragd, hoge km-stand, vol met deuken/krassen e/o een uitgeleefd interieur dan wel een combinatie van dat alles, en in het geval dat hij wel eens netjes was veel te duur voor waar ik deze auto voor ging gebruiken, het zeer lage budget wat ik opgelegd had maakte het zoeken naar een wat grotere automaat niet bepaald makkelijk , maar het is toch gelukt ....

Het zoeken naar een auto waar bijna geen liefhebbers voor te vinden zijn helpt, dat drukt prijzen enorm of maakt in geval je een wat courantere (compacte ) auto inruilt onderhandelingen vrij makkelijk, de verkoper wilde er best graag vanaf, een Xantia valt ( indien netjes en lage km-stand ) al enige tijd niet meer in die categorie.

Gezien dit destijds een directe concurrent van de Xantia was misschien leuk deze twee te vergelijken, na 4 Xantia's heb ik daar een aardig beeld over, ik blijf dat enorm tijdloze fijne probleemloze auto's vinden! En sluit het bezit van een ander ook nooit op voorhand uit ;-)
Nu staat het model Laguna niet bepaald te boek als probleemloos, maar dat betreft niet de eerste serie ( en facelift hiervan 1994~2001 ) , het is de opvolger die dit vakkundig om zeep wist te helpen, en daarna is het m.i. ook nooit meer goed gekomen met de reputatie ondanks dat de laatste variant een prima auto was.
Mooi, dat drukt de prijs :lol: Het heeft wel een keerzijde, onderdelen zijn erg lastig te vinden , maar dat waren we al gewend!
Er zijn van de eerste serie ( incl. facelift ) bijna geen exemplaren met automaat meer te koop of erg duur dan wel rijp voor de sloop , wat dat betreft is de keuze in Xantia's reuze !! :P

Wat mij in positieve zin opvalt t.o.v. de Xantia is het stille interieur, geluidsisolatie is absoluut beter voor elkaar, ( je ziet dat ook aan de dubbele deurrubbers en andere "afdichtingen" ) ook het interieur is met zijn grote zachte velours meubilair wat in alle standen verstelbaar is heerlijk ouderwets Frans te noemen, er is wat meer bewegingsruimte, zeker achterin, verder ontlopen de twee elkaar daar weinig.

Voor eind jaren 90 is het werkelijk een weldaad aan luxe ( enkel de baccara uitvoering was nog luxer ) , verwarmde voorruit ( erg fijne optie ) , sprekende boardcomputer ( tja , leuke gimmick ) , elektronische digitale climate control , radio met cd-wisselaar 6 speakers en a.b. op het stuur, alles elektrisch bedienbaar , etc, etc.
Wat had een Xantia exclusive daar nog aan toe te voegen, elektrische kantel verstelling van de bestuurdersstoel, ...

In geval van een 4 - cilinder met automaat kreeg je bij de Xantia meer keuze, namelijk een 1.8 of 2.0 met 16 klepper (als ik even het bouwjaar van mijn Laguna in ogenschouw neem ) , de Laguna moest het stellen met een wat "ouderwetse" 2 liter 8 klepper , wel een redelijk onverwoestbaar blok wat o.a. ook in Volvo's te vinden is.
Beide modellen worden aangedreven door een AL-4 bak, wat mij betreft een prima combinatie zeker ook doordat een 8 klepper als geheel wat "rustiger" zijn werk doet ( een 16v is wat "zenuwachtiger" en maakt meer toeren ) daarentegen mis je t.o.v. een Xantia zeer zeker wel wat paardenkrachten !

Voor beide auto's snap ik waarom men er destijds voor had gekozen, qua uitstraling vind ik beide behoorlijk tijdloos, maar mijn voorkeur geniet zeer zeker de Xantia, mede ook door de heerlijke HP vering natuurlijk , laat niet staan dat de laguna zéér comfortabel is en ook met gemak een drempel pakt, ook hier is afremmen niet echt nodig ... gewoon nog lekker ouderwets Frans ! De Renault is misschien net wat beter met "gooi en smijtwerk" ...

Verbruik van de laguna en Xantia met automaat ligt een beetje op hetzelfde peil ...

Hoe lang een Renault het bij een Citrofiel uit gaat houden weet ik nog niet :lol: , we zien het wel .....
Ligt er misschien ook aan hoe de auto zich gedraagt, ik kan soms wat wispelturig zijn!
Had ik mijn groene Xantia niet moeten verkopen, tja misschien, maar als hadden komt is hebben te laat en ik kreeg er een prachtige prijs voor, bovendien is het wel eens "verfrissend" om verder te kijken dan één merk auto.
Voor nu is het uitstekend "voordelig" vervoer voor als de 2CV niet mee mag/kan en de Cactus weer eens is " gestolen " :mrgreen:

Qua onderhoud/techniek en algehele staat is deze “aanwinst” bijzonder netjes te noemen, parkeerdeukjes zijn verwijderd , en de kras op de bumper met spotrepair gemaakt , kennelijk had het oudere echtpaar ( vorige eigenaar ) wat moeite met parkeren !
De auto is voor deze leeftijd “ als nieuw “ ….
Fijn dat het ook anders kan , je komt namelijk wat tegen als je het budget van een trapfiets aanhoudt om een auto te kopen, zoiets kost wat moeite/tijd :oops:
En in geval van deze Citrofiel ook wat “buiten de doos” denken haha
laguna-RXT-2.0.jpg
laguna-RXT-2.0.jpg (54.54 KiB) Viewed 1192 times
Grt,
Menno
Last edited by Menno on Thu Aug 04, 2022 4:59 pm, edited 4 times in total.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by henkr »

Ik word wel ietwat nieuwsgierig, de Xantia is amper 10 jaar in productie geweest, hoe kan je er dan 4 verslijten? :shock:
Last edited by henkr on Thu Aug 04, 2022 4:27 pm, edited 2 times in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

Langer dan 5 jaar hou ik het zelden ( tot nu toe nooit ) uit met een auto ;-)
En dat record wordt door een Xantia gehouden !

Ik vind het bewonderenswaardig dat jij nog eerste eigenaar bent !
Tevens natuurlijk ook een beetje jammer, zo komen er nooit fatsoenlijk onderhouden Xantia’s met automaat op de markt !! :lol:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by henkr »

Heb er maar eentje ver onder de 5 jr gehad, 2CV-8 jr, Dyane-12 jr, GSA-2 jr, Xantia T1-5 jr, Xantia break T2-23jr.
Die 2 jr voor de GSA werd eigenlijk alleen veroorzaakt doordat ik geen tijd en geen zin meer had om elk jaar 2 weken lang elke avond onder de auto te liggen lassen als de APK weer naderde. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

Ja als dagelijkse auto was dat destijds vechten tegen de bierkaai met al die roest en narigheid, ook een reden waarom mijn oudje niet met pekel de weg op mag !

Sommige GSA modellen waren wat dat betreft rampzalig , mijn schoonvader had ook zo’n ervaring , bepaalde jaren waren m.i zeer slecht :(

Bij de Renault is roest enkel voor het subframe achter een punt van aandacht , en wielranden ( vaak veroorzaakt door niet schoonmaken van wielkuipen ) deze is nog prima maar het is wel iets ( zeker het subframe ) om op te letten, roest op de hoekjes e/o dorpels a la sommige Xantia’s heeft deze weer geen last van….
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by henkr »

Was hier ook een haat-liefde verhaal omdat het een C-matic was, heerlijke auto maar roest was echt de keerzijde.
Nou is het wel zo dat de huidige T2 de enige splinternieuwe was, dus op het moment van aanschaf nog bijna niks verkloot door vorige eigenaar en/of dealer.
Op de dag van aflevering: alle trekhaakbouten los en het achter-nummerbord meer dan een centimeter scheef. :oops:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

Ja onbegrijpelijk dat scheef plaatsen van nummerplaten !
Laat staan hoe sommige dat denken te moeten monteren, brrrr ....

Ook tweedehands kopen is dat vaak een drama gezien vele bedrijven hun eigen kentekenhouder willen plaatsen met alle geweld, dikke schroeven e.d. van dien , ik had het de verkoper van onze Cactus iig verboden daar aan te komen ( hij was reclameloos, netjes en recht gemonteerd ) , bij de Renault helaas vergeten, daar had men 4 dikke schroeven doorheen geramd :? Ik heb dat wel weer netjes opgelost, maar ik snap dat gewoon niet .... :cry:

Misschien zijn we te "pietluttig" :lol:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by henkr »

Hetzelfde verhaal geldt zeker ook voor de vloermatten, helaas heb ik me op dat moment niet gerealiseerd dat de matten met Xantia-logo gewoon gestolen werden en vervangen door kwalitatief flutmatten met de naam van de dealer er op.
Ze pasten dus ook niet op de standaard Citroën-bevestigingspunten. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia(s) van Menno ...

Post by Menno »

Slordig zeg !!
Maar klinkt ( helaas ) bekend ....

Mijn Cactus stond met de originele matten te koop, m.i. ook logisch het betrof geen oude auto waar alles al aan versleten was, deze waren idd dus ook als nieuw ,de mooie 3D variant met het juiste logo, toen ik de achterklep opentrok lagen daar nieuwe simpele matten met dealer logo, wat gaat daar mee gebeuren was mijn vraag, ahhh u krijgt nieuwe matten bij aankoop meneer ....

Ja daaag, hou die maar :evil:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Post Reply