Piepen/knarsen bij stijgen

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Piepen/knarsen bij stijgen

Post by Ccinq »

Als de Xant stijgt aan de achterkant is er al heel lang een behoorlijk luid piepen en knarsen te horen, trekt altijd veel bekijks :) . Iemand enig idee waar dat precies vandaan komt en of er iets aan te doen is??
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Piepen/knarsen bij stijgen

Post by Alfred »

Als er naast piep ook ohh en ahh geluiden zijn, dan zou het van de bekijks kunnen komen :lol:

Je zult meer informatie moeten geven, weet je al of het voor of achter is, heb je ook geluiden als je over drempels gaat?
Gaat het omhoog en omlaag komen mooi geleidelijk of met rukken/vallen?

Mvg. Alfred.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Piepen/knarsen bij stijgen

Post by C5hdi110 »

Als het piepen/knarsen ook bij het rijden over drempels aanwezig is, dan vermoed ik de ADALS :?
Normaal gezien is dat geen zwak punt bij een Xantia, tenzij er sprake is van een erg hoge km-stand en/of in gebruik geweest om zware caravan of aanhanger te trekken.
Dit in tegenstelling tot een BX en zelfs bij een C5, waar het eerder regel dan uitzondering is.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Piepen/knarsen bij stijgen

Post by Menno »

Gezien je het over achter hebt ben ik het met Sohail eens , .... dan zijn ADALS verdacht.

Of is het een automaat en hou je de voet op de rem tijdens " stijgen " ? dan kunnen het de remmen zijn achter ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Piepen/knarsen bij stijgen

Post by H@ns »

Mijne doet het ook al een tijdje. Maar alleen bij inzakken en dan alleen de voorzijde links. Nog niets kunnen ontdekken van een oorzaak maar ik vermoed dat het ergens in de veerpoot zit.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Piepen/knarsen bij stijgen

Post by Ccinq »

Tja, het is een automaat, km 195.000, bij drempels hoor ik niks (maar volgens mijn vrouw word ik doof), het dalen en stijgen gaat keurig soepel en vlot. Net nog even getest (had ik inderdaad beter eerst even kunnen doen), het is eigenlijk alleen wanneer ik tijdens het stijgen de aut in achteruit heb staan en het rempedaal ingetrapt houd. Overigens bij remmen geen geluidje te horen, remt perfect, ABS perfect. Wat zou er dan met de remmen kunnen zijn? Paar maanden geleden de blokken en schijven vervangen, maar voordien deed hij het ook al voor zover ik me herinner.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Piepen/knarsen bij stijgen

Post by Menno »

Nee hoor , niets mis met de remmen, volgens mij meer een eigenschap als je hem op deze manier laat stijgen...

Ik zou zo’n geluid ook kunnen reproduceren met m’n automaatje :mrgreen:
En die is ook verder helemaal op orde .
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Piepen/knarsen bij stijgen

Post by KarelE »

Is het niet gewoon zo dat, automaat of niet, de wielbasis licht verandert bij stijgen/dalen? Door de rem ingetrapt te houden verhinder je de (achter)wielen te draaien om die verandering op te vangen. Met mijn CX'en kreeg je dan altijd dat bij het loslaten van de rem de achterkant omhoog 'schoot', en vaak te ver omdat er druop de veerbol werd opgebouwd om die hoogte te corrigeren, die niet werd bereikt door die vastgehouden rem.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Piepen/knarsen bij stijgen

Post by H@ns »

Klopt. De automaat werd als voorbeeld genoemd omdat je daar min of meer standaard de voet op de rem hebt bij stilstaan.
Bij handbak niet persé
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Piepen/knarsen bij stijgen

Post by Menno »

Yep , inderdaad , daarom valt het bij een automaat eerder op ...
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Post Reply