Het Café

bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Dat is het, ben altijd bang dat een stalen bout onder belasting gaat vreten in het aluminium.
Maar met een tapeind is dat risico toch min of meer net zo groot? Als je de moer bovenop aandraait?
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Bestaan er eigenlijk al keramische blokken? Je zou zeggen dat daarmee een hoop “problemen “ opgelost zijn. En rendement zal ook hoger zijn (gewicht/warmte geleiding )
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

bthomas wrote: Fri Dec 24, 2021 9:13 am
Maar met een tapeind is dat risico toch min of meer net zo groot? Als je de moer bovenop aandraait?
Dat is waar maar meestal raakte dan de bovenste moer en de schroefdraad van het tapeind zo in verval dat het hele tapeind vervangen moest worden en dan begon de ellende ( of de moer zat inmiddels zo vast dat het tapeind mee kwam)
Ik vermoed dat het idee erachter was dat je met een tapeind alleen een axiale kracht teweeg brengt en geen frictie op het aluminium.
Last edited by henkr on Sat Dec 25, 2021 9:10 am, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

H@ns wrote: Fri Dec 24, 2021 9:36 amBestaan er eigenlijk al keramische blokken?
Ja, daar wordt al heel lang over nagedacht (en gedroomd). En zo zijn er wel meer fantastische fantasieën, zoals kop en blok uit één stuk, composiet motorblokken en/of koppen, composiet krukassen, enz. Echter, nog nooit een goed werkend exemplaar gezien, laat staan een produktierijpe.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er weinig geld en moeite meer wordt gestopt in de verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor, althans in de snel- en middelsnellopers.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Over Helicoils had ik nog een aardige discussie met mijn implantoloog. Dit jaar kreeg ik 4 implantaten en de techniek daarachter is best interessant. De man in de witte jas was duidelijk niet gewend aan zo'n belangstelling, want hij legde met zichtbaar genoegen alles uit.
De schroefimplantaat lijkt op een Helicoil in de zin dat er inwendige schroefdraad inzit, maar de buitenkant is glad en heeft een coating die zorgt voor een goede vergroeiing met het kaakbot. Terwijl de nepkies met een "bout" werd vastgedraaid in het implantaat, vroeg ik of het handvast was of dat er nog een aandraaimoment werd gemeten. Dat was met een hightech momentsleutel en een moment van 20 à 25 Ncm (of Nmm dat ben ik vergeten). Toen ik vervolgens vertelde dat ik meestal werkte met momenten tot zo'n 200 Nm, keek hij me wat glazig aan.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Even voor de goede orde: Zo'n Würth draadbus is toch wel heel iets anders dan een helicoil. :)
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Zo te zien is meneer Würtz ietsje degelijker dan meneer Helicoil, maar ik zie geen principieel verschil.
Enlighten me.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Een helicoil is, wat de naam al doet vermoeden een stuk opgerolde vierkante draad, ik heb er al eens eentje waarin een aftapplug niet lekker meer draaide gewoon met een tang eruit getrokken, (In het Latijn: extractie per forceps :lol: ) geen vergelijk met zo'n Würth Time Sert bus, die zit echt vast (als je tenminste diepte genoeg hebt om de "uitroltap" er volledig in te draaien.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Adri begeeft zich met voorzichtige stappen op het expertise gebied van Henk. Dat kan interessant worden :lol:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

Ik heb vroeger beide uitvoeringen verkocht. De uitvoering van Würth of een zelfsnijdende schroefdraadbus (van o.a. Fabory) is een stuk steviger.
Image
Wij raden de Helicoil alleen aan als er voor een schroefdraadbus niet genoeg "vlees" was om deze te gebruiken.
Grtz,

Maurice
Post Reply