Ik vind F1 de enige sport die de moeite van het kijken waard is, maar ik moet er wel bij betrokken blijven anders is er al snel niets meer aan.
Midas Dekkers zei iets als: "wie denkt sport niet en wie sport denkt niet goed, zoals uit ieder tv-interview met een voetballer weer blijkt".
Daar wil ik nog aan toevoegen dat sportverslaggevers net zo saai zijn. Je moet eens opletten: ze spreken altijd met dezelfde melodie. En ze verzinnen steeds weer domme vergezochte "synoniemen" om niet teveel in herhaling te vallen.
Het Café
Re: Het Café
Bekende leerstof in een ander jasje:
https://autofans.be/nieuws/fun/48729-de ... -elandtest
https://autofans.be/nieuws/fun/48729-de ... -elandtest
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Overpeinzingen voor Adri?
Kort geleden had ik telefonisch contact met Alfred waarbij we heerlijk zaten te theoretiseren over van alles wat ons op auto (Xantia) gebied bezig houdt.
Dat ging op een geven moment over de trekspanning in de kopbouten, Ik denk dat tijdens compressie en verbranding de spanning in de bouten toeneemt, Alfred denkt dat de spanning gelijk zal blijven.
Wie spreekt hierover het verlossende woord?
Kort geleden had ik telefonisch contact met Alfred waarbij we heerlijk zaten te theoretiseren over van alles wat ons op auto (Xantia) gebied bezig houdt.
Dat ging op een geven moment over de trekspanning in de kopbouten, Ik denk dat tijdens compressie en verbranding de spanning in de bouten toeneemt, Alfred denkt dat de spanning gelijk zal blijven.
Wie spreekt hierover het verlossende woord?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Leuke onderwerpen mannen.
@Activa.
Laatst zag ik een Spaanse (of zoiets) website, waarin werd geprobeerd om de prestatie van de Activa in perspectief te plaatsen, terwijl er ook een aantal nieuwe testen werden gedaan. Dat lukt niet zo goed, hij bleef de beste.
@Spanningen (if it's not Pascal [Pa] it's CRAP)
Dit is een no brainer. De kopbouten houden de kop en het motorblok bij elkander. De verbrandingskamer zit op de grens van die 2 en de verbrandingsdruk oefent een kracht uit op beiden. Dus varieert de kracht (en daarmee de spanning) in de kopbouten met de verbrandingsdruk. Dat is ook de reden van een flinke voorspanning, want je wilt niet dat de kop loskomt en gaat klapperen. (en nu maar hopen dat ik niet iets heel voor de hand liggends over het hoofd zie, wat Alfred wel ziet)
Adri
@Activa.
Laatst zag ik een Spaanse (of zoiets) website, waarin werd geprobeerd om de prestatie van de Activa in perspectief te plaatsen, terwijl er ook een aantal nieuwe testen werden gedaan. Dat lukt niet zo goed, hij bleef de beste.
@Spanningen (if it's not Pascal [Pa] it's CRAP)
Dit is een no brainer. De kopbouten houden de kop en het motorblok bij elkander. De verbrandingskamer zit op de grens van die 2 en de verbrandingsdruk oefent een kracht uit op beiden. Dus varieert de kracht (en daarmee de spanning) in de kopbouten met de verbrandingsdruk. Dat is ook de reden van een flinke voorspanning, want je wilt niet dat de kop loskomt en gaat klapperen. (en nu maar hopen dat ik niet iets heel voor de hand liggends over het hoofd zie, wat Alfred wel ziet)
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Geen expert hierop maar als ik een vraag interessant vind dan moet ik daarover nadenken
Dus: Absoluut niet het verlossende woord maar het feit dat er in je blok rekbouten worden gebruikt (die men dus ook bij loshalen van de kop zou moeten vervangen…) duidt er voor mij op dat er wisselende spanningen op het blok staan.
Maar dan rest dus de vraag of de bouten-door hun relatieve elasticiteit- juist onder hogere of gelijke spanning komen te staan.
Ik nijg naar het laatste. Als je immers uitgaat van een aanhaalmoment dan mag je verwachten dat die in alle omstandigheden hetzelfde blijft bij kopbouten. Ergo; de bout wordt wellicht een fractie langer of korter maar de druk die hij uitoefent blijft gelijk.
Dus: Absoluut niet het verlossende woord maar het feit dat er in je blok rekbouten worden gebruikt (die men dus ook bij loshalen van de kop zou moeten vervangen…) duidt er voor mij op dat er wisselende spanningen op het blok staan.
Maar dan rest dus de vraag of de bouten-door hun relatieve elasticiteit- juist onder hogere of gelijke spanning komen te staan.
Ik nijg naar het laatste. Als je immers uitgaat van een aanhaalmoment dan mag je verwachten dat die in alle omstandigheden hetzelfde blijft bij kopbouten. Ergo; de bout wordt wellicht een fractie langer of korter maar de druk die hij uitoefent blijft gelijk.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Het Café
Waarop ik zou willen antwoorden: Als de lengte varieert doet de druk dat dus ook, dat zou de enige reden zijn voor de lengtevariatie.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Tijd om homoniemen te vinden voor “lengte, druk, elasticiteit en spanning.
Adri kom er maar in
Adri kom er maar in
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Het Café
Hans, ik heb het geprobeerd maar ik kan er geen sjokola van maken. Misschien als je uitlegt wat je met relatieve elasticiteit bedoelt.
Verder wat Henk zegt.
Adri
Verder wat Henk zegt.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Mijn gedachte was: als het blok uitzet door warmte zouden de bouten dus wat meer onder spanning komen te staan. Dit omdat de uitzetting niet overal evenredig groot is en ook niet gelijkmatig gaat.
In dat geval zouden de bouten in theorie dus eerst wat meer spanning te verduren krijgen tot alles even warm is (er van uitgaande dat de uitzettingscoëfficiënt van alle metalen in het blok hetzelfde is)
Maar vanwege het feit dat de kopbouten rekbouten zijn -en dus een zekere mate van elasticiteit bezitten- wordt dat spanningsverschil weer opgevangen. Relatief in dit verband wil zeggen “relatief aan de uitzetting van het blok”
Het maar een theorie he! Wellicht kraam ik gewoon onzin uit nu
In dat geval zouden de bouten in theorie dus eerst wat meer spanning te verduren krijgen tot alles even warm is (er van uitgaande dat de uitzettingscoëfficiënt van alle metalen in het blok hetzelfde is)
Maar vanwege het feit dat de kopbouten rekbouten zijn -en dus een zekere mate van elasticiteit bezitten- wordt dat spanningsverschil weer opgevangen. Relatief in dit verband wil zeggen “relatief aan de uitzetting van het blok”
Het maar een theorie he! Wellicht kraam ik gewoon onzin uit nu
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Het Café
Hier speelt weer het misverstand van de “voorspanbout”. Elke bout kan je voorspannen en elke voorspanbout is eigenlijk een gewone bout. Het enige verschil is dat een voorspanbout nauwkeurig is gedraaid en gladder is afgewerkt, waardoor je met grotere zekerheid een voorspanning kan aanbrengen zonder kans op breuk door materiaalimperfecties.
Eerlijk gezegd wacht ik nog steeds op iemand die gaten schiet in mijn redenering. Alfred?
Adri
Eerlijk gezegd wacht ik nog steeds op iemand die gaten schiet in mijn redenering. Alfred?
Adri
Last edited by Breeze on Thu Dec 23, 2021 12:15 pm, edited 1 time in total.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen