Het Café

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Die M9 bouten op de GS waren idd berucht, ik zei destijds tegen een maat van me: "Ach joh, dat loopt wel los" en dat gebeurde dus ook! :lol:
Met een druppel Loctite was het probleem trouwens direct uit de wereld.
Wat Volvo betreft: Die hebben helemaal geen documentatie, op Volvocar.nl zal je de meest basale gegevens niet eens vinden.
Voorbeeld: Wil je de lengte/breedte weten van een bepaald type met de gedachte: "past ie wel in mijn garage?' dan ga je dat niet vinden, hetzelfde geldt voor het gewicht en de maximum aanhangermassa, allemaal gegevens die je dan wel kan vinden in carbase van Autoweek.
Eigenlijk is er maar 1 rubriek en dat is: "Stel hier uw Volvo samen" met aan het eind een prijskaartje. :(
Je moet ook ontzettend je best doen om een voertuig te vinden met een enigszins normale benzinemotor, de accuversie wordt je bijna opgedrongen.
En toch? Als de Xantia aan zijn eind is????? :D
Maar ik wil eigenlijk nog wel mijn 50jaar zonder onderbreking Citroën-jubileum vieren en dat staat te gebeuren op 28 september 2022. :)
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Inderdaad Loctite werd ook als remedie aanbevolen. Ik heb daar een (ongefundeerd) wantrouwen tegen. Mijn zoon had een alternatief gevonden M9 tapeinden van voldoende lengte bij de Alfa-verdeler en dan borgen met 2 contramoeren.

Tja, het post Cit tijdperk. Aangezien ze geen behoorlijke Stationskarren (aka Break) meer produceren, vrees ik dat ik bij een ander merk moet gaan buurten. En dan denk ik ook aan Volvo en eventueel Honda. Een BMW werd 11 jaar geleden effectief geblokkeerd door mw Breeze.

Het 50 jarig Cit jubileum met onderbreking (SlOpel! en Renooit!) heb ik 5 jaar geleden al gevierd.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

En over de klassieke tandartsstoel gesproken. Onverdoofd een boor moeten ondergaan, die met een veel te laag toerental werd aangedreven door een stelsel van riempjes over omloopschijven, dat was pas afzien.

Zoiets:
Tandartsboor oud.jpg
Tandartsboor oud.jpg (60.14 KiB) Viewed 2628 times
Soms hoor ik nog wel eens in een nachtmerrie het gejank van die riemaandrijving.

Adri
Last edited by Breeze on Sat Nov 13, 2021 2:14 pm, edited 2 times in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Ik begrijp niets van mensen die vanuit een HP geveerde Citroën zomaar over durven stappen op een Volvo. Je hebt een niergordel nodig om er enigszins onbeschadigd uit te komen na een lange rit, je zit samengepakt in een inimini ruimte waar bewegen nauwelijks mogelijk is en tot overmaat van ramp maak je ook nog eens deel uit van het meest burgerlijke, "doe maar gewoon da's al gek genoeg", doorsnee, unisex ANWB-fleece dragende gedeelte van de bevolking.

Of ik bevooroordeeld ben? bwoaa, valt mee toch? 8-)

Okay de 1.6 diesel is feitelijk een HDi van PSA dus dat pleit dan een beetje voor de Volvo mensen.
En ja de kans dat je er heel uitkomt na een crash is aanzienlijk groter dan bij menig Citroen. (afgezien van die verzakte nieren dan)
En vooruit zo'n XC90 Volvo is bijzonder ruim, luxe en ook nog eens comfortabel. En rijdt als een trein met zijn knopje er in om 4 wiel aangedreven te rijden als je in de sneeuw of modder terecht komt. En toegegeven ik zou die heel graag willen hebben. Maar dan wel met HP :P
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Begrijp ik het nou goed dat jij misschien wel soms nooit een Volvo zou willen aanschaffen?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Ik moet nog even reageren op de ADHDer.

Soms is technische vooruitgang een verbetering. Soms is het alleen maar anders en daardoor kennelijk aantrekkelijk.
Een voorbeeld vind ik de moderne smartphones. De bediening gebeurt vrijwel geheel via touchscreen. Dat touchscreen is net zo groot als de telefoon zelf zodat je de telefoon haast niet kunt aanraken zonder onbedoeld het scherm aan te raken met als gevolg dat als je je telefoon uit je broekzak vist als ie gaat er al van alles gebeurt dat je niet wilt. Zo heb ik regelmatig dat er andere apps naar voren komen zodat de telefoon woest blijft rinkelen terwijl ik aan het stressen ben om uit te vinden hoe ik de focus op de telefoonapplicatie terug krijg.

Een consequentie van dit type bediening is dat er steeds andere functies zitten op de fysieke locatie op het scherm, afhankelijk van de context.
Dus ik vind zo'n knoppen-array helemaal niet zo verkeerd: elke functie zit altijd op exact dezelfde plek en bovendien voel je dat je de knop indrukt en de functie dus geactiveerd wordt.

Zo'n 3e stengel achter het stuurwiel voor de bediening van de audio had de 3e generatie espace al, ver voordat de C6 op de markt kwam. Datzelfde geldt voor het type display dat gebruikt wordt voor het aflezen van snelheid en toerental. Wat ik altijd wel merkwaardig heb gevonden is dat het display bij espace in het midden van het dashboard zit, dat is bij de C6 dan weer niet zo.

Zo'n 3e stengel heeft ook het voordeel dat de bediening altijd op dezelfde fysieke locatie zit. Als ik in mijn Xantia de bediening op het stuurwiel gebruik gebeurt het weleens dat het stuur 180 graden gedraaid staat en ik de radio op een andere zender zet in plaats van het geluid zachter te doen. Klinkt misschien raar maar je stapt in en de radio staat nog op stand 10 als je de auto start. Dan kan het stuurwiel gemakkelijk 180 graden gedraaid staan.

Die aanstekers en asbakken zijn misschien wat raar maar ik herinner me een auto uit mijn kindertijd waar achterin ook in elke deur een asbak zat. En die aanstekers zijn natuurlijk ook handig voor allerlei accessoires, iets dat veel meer gebeurt dan die aansteker gebruiken.

Voor mij is het voor het eerst dat ik het interieur van een C6 zie. Die bekerhouders heb ik jaren geleden ook al zo gezien in een Saab. Die vakjes in de middenconsole vind ik juist goed bedacht, beter dan 1 grote bak waar je alles op een hoop in moet flikkeren.

Ik herinner me een artikeltje in de Elsevier waarin stond dat de C6 de eerste auto was op de markt die aan een bepaalde norm voor voetgangersbescherming voldeed.

Kortom: ik vind het niet zozeer quirks maar meer doordachte dingen die een rationele reden hebben in plaats van wat mensen leuk vinden. Jammer genoeg verkoop je daar geen auto's mee.
'
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Mooi gesproken Bert. Maar helaas zijn kwaliteit en imago twee verschillende grootheden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Het Café

Post by _rb_ »

H@ns wrote: Sat Nov 13, 2021 1:51 pm Ik begrijp niets van mensen die vanuit een HP geveerde Citroën zomaar over durven stappen op een Volvo.
Guilty as charged :oops:
Je hebt een niergordel nodig om er enigszins onbeschadigd uit te komen na een lange rit, je zit samengepakt in een inimini ruimte waar bewegen nauwelijks mogelijk is
Geen idee in welk type Knäckebröd je deze traumatische ervaring hebt opgedaan.
en tot overmaat van ramp maak je ook nog eens deel uit van het meest burgerlijke, "doe maar gewoon da's al gek genoeg", doorsnee, unisex ANWB-fleece dragende gedeelte van de bevolking.
Dus zo ongeveer hoe HP-citrofielen naar Xantia-rijders kijken? :wink:

Nooit spijt gehad van de overstap vanuit de Xantia naar de V70. Misschien ook omdat de Xantia 'saai' is; voor mij sluit de V70 daar mooi bij aan.

Een niergordel heb ik niet nodig op korte of lange ritten. Als reisauto verslaat ie de Xant ruimschoots. Zou die dat niet doen, dan was het echt heel, heel treurig geweest. Het is ook geen vergelijking, de Xant is in '93 op de markt gekomen, de Volvo in 2007.
Je moet wel de juiste randvoorwaarden zoeken (met de optionele instelbare schokdemping kom je comfort-gewijs een heel eind). Daarbij wordt rijcomfort door meer dan alleen veercomfort gedefinieerd. Goede stoelen, prettige rijhouding, rustige besturing en laag geluidsniveau dragen daar ook aan bij. Dat zal een C5 III ook wel goed kunnen doen :wink:.

Hoe de nieuwere reeks Volvo's op het SPA-platform (huidige V60 / V90 / XC 90) rijdt, weet ik niet. Enerzijds zijn sommige typen V90/XC90 met instelbare demping en luchtvering beschikbaar, anderzijds geen >4 cylinders meer en genoeg gedoe over trillingen die ingebakken zitten in het onderstel. Wordt de mijne morgen platgereden, weet ik niet of ik meteen zo één van het nieuwere type zou overwegen. Hopelijk kan ik nog even door, want alternatieve breaks in het E-segment met >4 cylinder benzinemotoren beginnen langzamerhand steeds zeldzamer te worden.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

H@ns wrote: Sat Nov 13, 2021 1:51 pm Ik begrijp niets van mensen die vanuit een HP geveerde Citroën zomaar over durven stappen op een Volvo.
Je spreekt hierbij over je ervaringen met een Volvo 66? :lol:
Ik zou zeggen, noem maar een alternatief voor een HP-geveerde auto, daarbij in overweging nemende dat Duitsers en Aziaten een no-go is, Engelse auto's niet meer bestaan, Italianen zoveel betekent als vragen om moeilijkheden zodat alleen Amerikanen en Zweden overblijven.
Een toegestaan aanhangergewicht van 2500 kg of meer lijkt me ook niet verkeerd trouwens, daarmee lopen de Fransen behoorlijk achter.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Het Café

Post by Menno »

Een nieuwerwetse Volvo is een aziaat …. ( Geely )

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
Post Reply