H@ns wrote: ↑Sat Nov 13, 2021 1:51 pm
Ik begrijp niets van mensen die vanuit een HP geveerde Citroën zomaar over durven stappen op een Volvo.
Guilty as charged
Je hebt een niergordel nodig om er enigszins onbeschadigd uit te komen na een lange rit, je zit samengepakt in een inimini ruimte waar bewegen nauwelijks mogelijk is
Geen idee in welk type Knäckebröd je deze traumatische ervaring hebt opgedaan.
en tot overmaat van ramp maak je ook nog eens deel uit van het meest burgerlijke, "doe maar gewoon da's al gek genoeg", doorsnee, unisex ANWB-fleece dragende gedeelte van de bevolking.
Dus zo ongeveer hoe HP-citrofielen naar Xantia-rijders kijken?
Nooit spijt gehad van de overstap vanuit de Xantia naar de V70. Misschien ook omdat de Xantia 'saai' is; voor mij sluit de V70 daar mooi bij aan.
Een niergordel heb ik niet nodig op korte of lange ritten. Als reisauto verslaat ie de Xant ruimschoots. Zou die dat niet doen, dan was het echt heel, heel treurig geweest. Het is ook geen vergelijking, de Xant is in '93 op de markt gekomen, de Volvo in 2007.
Je moet wel de juiste randvoorwaarden zoeken (met de optionele instelbare schokdemping kom je comfort-gewijs een heel eind). Daarbij wordt rijcomfort door meer dan alleen veercomfort gedefinieerd. Goede stoelen, prettige rijhouding, rustige besturing en laag geluidsniveau dragen daar ook aan bij. Dat zal een C5 III ook wel goed kunnen doen

.
Hoe de nieuwere reeks Volvo's op het SPA-platform (huidige V60 / V90 / XC 90) rijdt, weet ik niet. Enerzijds zijn sommige typen V90/XC90 met instelbare demping en luchtvering beschikbaar, anderzijds geen >4 cylinders meer en genoeg gedoe over trillingen die ingebakken zitten in het onderstel. Wordt de mijne morgen platgereden, weet ik niet of ik meteen zo één van het nieuwere type zou overwegen. Hopelijk kan ik nog even door, want alternatieve breaks in het E-segment met >4 cylinder benzinemotoren beginnen langzamerhand steeds zeldzamer te worden.