Het Café

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Herinner me nog wel zoiets als: "Als je dat nog een keer doet ga je mee in de zak naar Spanje en daar maken ze pepernoten van je"
Maar dat ik daar nou echt onder geleden heb? Nee dus!
Ook was ik niet zo consequent om uit piëteit t.a.v. mijn lotgenoten pepernoten te weigeren. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Maar jouw (voormalige) beroepsgroep heeft natuurlijk wel altijd lekker verdiend aan die pepernoten :o :lol:

Overigens vind ik die afbeelding op zichzelf erg grappig. Zo werden wij vroeger ook bang gemaakt vanaf midden november. Maar uiteraard geheel gedateerd inmiddels! En het commentaar er boven doet me vermoeden dat het ui zo'n walgelijke extremistische hoek komt.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

H@ns wrote: Wed Nov 10, 2021 5:33 pm Maar jouw (voormalige) beroepsgroep heeft natuurlijk wel altijd lekker verdiend aan die pepernoten :o :lol
Valt mee hoor! dat is maar een paar weken per jaar, ouders die doodleuk elke avond kleine kinderen in bed leggen met een zuigflesje appelsap scoren veel hoger!
Als je dan voorzichtig vraagt wat er mis is met gewoon water krijg je meestal een antwoord als "dat lust ie niet" :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

Is dit forum in winterslaap?

Eens de boel wakker schudden met een filmpje over een C6 gezien door de ogen van een Amerikaan.
https://www.youtube.com/watch?v=7numh_g8DyI
Grtz,

Maurice
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Geweldig filmpje, heb het gisteravond bekeken en ben nog steeds moe! :lol:
Als dit geen ADHD'er is weet ik het ook niet meer.
Vergelijkbaar met Bert Visser die ooit gevraagd werd wat tijdens interviews de aan hem meest gestelde vraag was, dat bleek te zijn: "Word je nooit moe van jezelf? " :D
Maar goed, de C6 komt best goed uit de bus en daar gaat het om!
De puntenverdeling had ik wel iets anders verwacht.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

Hij heeft meer bijzondere Europese auto's beoordeeld. Waaronder een CX, een Trabant en een Fiat MultiVla.
Wat betreft de punten verdeling. Tot zijn referentie kader behoren ook Ferrari's, Bugatti's en ander exclusief spul. Dan gaan de punten voor de rest snel tegenvallen.
Grtz,

Maurice
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Tato wrote: Thu Nov 11, 2021 7:42 pm Is dit forum in winterslaap?

Eens de boel wakker schudden met een filmpje over een C6 gezien door de ogen van een Amerikaan.
https://www.youtube.com/watch?v=7numh_g8DyI
Hahaha!! echt geweldig! en inderdaad een ADHD'r pur sang. Maar wat het het zo ontzettend leuk maakt is die Amerikaanse verwondering over "onze " Europese Citroëns". In feite is het één groot compliment voor deze bijzondere Citroen zoals hij in 2006 was uitgevoerd; ver zijn tijd vooruit en overladen met idiote gadgets die anno nu min of meer standaard zijn (let wel: 25 jaar later :o )

Bedankt Tato! (en ja; het forum is een beetje aan het indommelen maar ja; dit soort berichten maakt het weer levendig :D )

@Henk: tja de moeders van tegenwoordig... Jammer dat er sinds mijn eigen jeugd (veel cola en snoepgoed) nog weinig veranderd is! Ik ben nu 53 jaar jong en heb een enorme tandarts angst overgehouden aan mijn eigen tandartsjeugd! Ik ben er inmiddels wel overheen, mede dankzij meer prangende medische aandoeningen... Maar blijkbaar is het beschermende instinct van heden ten dage, al even destructief als het "laat maar waaien" instinct van destijds (jaren '70-'80).
Als ik nu lees over moeders/vaders die hun kinderen niet laten inenten omdat de kinderen prikangst hebben dan word ik toch wat recalcitrant! Hoezo prikangst?! probeer eens 4 gaatjes te laten dichten met amalgaam vullingen zonder enige vorm van verdoving! pffff! Dat was pas lijden ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

@Hans. Als je een tandarts hebt waar je geen angst bij hebt, dan maakt het niet uit hoe ver weg die zit. Ik heb ook ervaring met een tandarts met een boor fetistisme en een andere die niet alleen voor zichzelf, maar ook voor z'n vrouw een nieuwe Mercedes nodig had.

Boren en dan vervolgens drievlaksvullingen laten aanbrengen zonder verdoving? Dat was bij mijn vorige goede tandarts. Hij had een stoot van een assistente waar al mij visuele aandacht naar toe ging. :) De huidige tandarts en (niet lelijke) assistenten mogen wel verdoven. Ik stel het eten en drinken wel even uit. :lol:
Grtz,

Maurice
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Iets anders:
Behalve door het dagelijks sleutelen aan oudere auto's probeer ik ook bij de les te blijven door de ontwikkelingen bij nieuwere auto's te volgen zolang het tenminste mechanische zaken betreft. ( elektronische ontwikkelingen zijn voor mij minder interessant).
Deze ontwikkelingen zorgen natuurlijk ook voor veranderingen op de gereedschapsmarkt, noem alleen maar iets zoals de introductie van de moderne Gen-2 wiellagers.
Het was me al enkele keren opgevallen dat er fabrikanten zijn (BMW, Volvo) die aandrijfassen in de naaf zetten met een perspassing en zelfs verlijming waarvoor heel andere tools benodigd zijn, zoiets als dit is nog maar voor beginners:
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... RIQAvD_BwE
Hulpcilinders die 20 ton kunnen drukken zijn daarin geen uitzondering en als je terechtkomt bij merken als Wallmek en Klann moet je een wel heel goed gevulde portemonnee meenemen. :(
Kennelijk moeten de aandrijfassen ook weer met speciaalgereedschap in de naaf getrokken worden:
https://www.tbs-aachen.de/BGS_technic/S ... _71137.htm
Nou zijn voor een hoop nieuwigheden direct de voordelen te zien maar in dit geval laat ik het afweten.
Wat zou in vredesnaam een voordeel kunnen zijn van deze montagemethode? heb nooit nadelen gezien in een doodnormale naafmoer die de zaak op zijn plek houdt.
Iemand een idee? :idea:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Als je slecht denkt zou een reden kunnen zijn dat ze alvast voorruitlopen op het mindere assemblage- en onderhoudswerk dat onontkoombaar is als de ICE wordt vervangen door de EV. Maar een goed geborgde naafmoer is inderdaad nauwelijks vatbaar voor verbetering.
Wel moet ik gelijk denken aan de borging van de aandrijfassen van de GS aan de versnellingsbakkant. Ik heb dat uitgebreid beschreven in het oude forum en ook op CiFo is het (ergens) te vinden. Het bleek dat het regelmatig voorkwam dat de M9 tapeinden en/of bouten, waarmee de aandrijfas aan de flens op de remschijf zit bevestigd, vanzelf losdraaiden. En dat is een heel vervelend gevoel als je op de Périphérique rijdt. En dan is het prettig als een fabrikant die borging beter maakt. Toegegeven, technisch onvergelijkbaar met de borging van de aandrijfas in de naaf.

En waarom zit jij te neuzen in Volvo documentatie? Dat doet het ergste vermoeden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply