Problemen zoals vroeger:
Gisteren had een heuglijke dag moeten worden, behalve het feit dat ik op die dag 49 jaar steeds minimaal 1 (meestal meer) Citroën gehad heb, zou ook de motor van de ID weer aan de praat komen.
Dat liep dus even anders: hij sloeg direct aan en begon op 3 poten te lopen terwijl ik nagenoeg zeker wist dat het er 4 moesten zijn, bougies gedemonteerd en ja hoor! die van de 4e cilinder was zwart en nat.
Met de slinger eerst op het gevoel de compressie gecheckt en dat voelde o.k. toen toch maar de compressiemeter er op en alle cilinders gelijk en zoveel druk dat ik de meter amper lekvrij kon aandrukken.
De bougie van 4 gecheckt: geen vonk, dezelfde bougie aan de kabel van 3 gehangen: wel een vonk.
Bougiekabel 4 aan de Ohmmeter gehangen, geen aanwijzing, nou is dat niet zo bijzonder bij die koolstofkabels, vaak loopt een motor daar nog best op.
Dus "even" gauw naar Zwolle gereden voor een set nieuwe kabels en nieuw type isolatorhulzen voor in de schacht en natuurlijk gelijk bij thuiskomst gemonteerd, resultaat: weer op 3 poten lopen.
Verdelerkap er af en ja hoor, daar openbaarde zich het probleem, deze S.E.V. verdeler heeft geen verende koolstift in de kap maar een vaste, de veerdruk wordt bewerkstelligd door een plat veertje op de rotor en daar was een stukje afgebroken waardoor op een of andere manier 3 kabels nog wel een vonk kregen maar die 4e niet:
Natuurlijk gelijk een nieuwe besteld, komt hopelijk morgen aan.
Ondertussen liep ik te piekeren over de plaats waar dat afgebroken veertje gebleven was, (kreeg al visioenen over een blokkerende centrifugaalvervroeging) dus toch de hele verdeler maar uit de auto gehaald (lastig klusje)

En ja ik moet nodig mijn werkbank opruimen, ga ik doen als de ID weer rijdt
Verdeler volledig gedemonteerd en ja hoor! het fragment lag keurig op de bodem waar ie eigenlijk geen kwaad kon.

Daarna natuurlijk weer het hele ritueel van op tijd zetten maar dat gaf geen problemen.