Ik had gelijk ook maar het kleppendeksel laten glasparelstralen, een behandeling die ik niet zo gauw nog eens zal doen, wat me echt tegenviel was om de laatste restjes straalmiddel uit de binnenkant te verwijderen, op een gegeven moment denk je dat het brandschoon is maar als je er met latex handschoenen over wrijft voel je dat er nog losse korreltjes uit het aluminium komen m.a.w. je ziet ze niet maar ze zijn er wel en dat zo zeker voor een motor zonder oliefilter desastreus kunnen zijn.
De buitenkant is best wel ruw, als je die nat maakt wordt het oppervlak vrij donker, dat zal dus ook gebeuren als er blanke lak op komt, ben nu dus al 2 dagen onafgebroken aan het polijsten met P800 en staalwol om het oppervlak gladder te krijgen en tussentijds steeds afstomen met aquadest om het overzicht te behouden, echt een K-klus dus
Ondertussen hier en daar wat gepoedercoate onderdelen gemonteerd en vrij stelselmatig de originele roestige M5 boutjes vervangen door RVS.
Er bestaan methoden om zelf roestige boutjes te verzinken maar daar kan ik nu even niet het geduld voor opbrengen.
Groet Henk
Het Café
Re: Het Café
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Dat is een opluchting. Nu nog de wet implementeren en Appel de duimschroeven aandraaien.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Geloof niet dat ik iets heb waarvoor een USB lader nodig is.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Eindelijk mijn kleppendeksel terug van de blankelakspuiter:
Omdat het monteren van de klepdekselpakking nog wel eens lastig kan zijn wilde ik die erop hebben zolang ik er nog rondom goed zicht op had.
En hij hangt er weer in:
Vandaag eerst maar eens de remplateau's uigelijnd want dat moet met aangetrokken handrem, zoals 't nu lijkt remt ie Li/Re precies gelijk.
Groet Henk
Omdat het monteren van de klepdekselpakking nog wel eens lastig kan zijn wilde ik die erop hebben zolang ik er nog rondom goed zicht op had.
En hij hangt er weer in:
Vandaag eerst maar eens de remplateau's uigelijnd want dat moet met aangetrokken handrem, zoals 't nu lijkt remt ie Li/Re precies gelijk.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Problemen zoals vroeger:
Gisteren had een heuglijke dag moeten worden, behalve het feit dat ik op die dag 49 jaar steeds minimaal 1 (meestal meer) Citroën gehad heb, zou ook de motor van de ID weer aan de praat komen.
Dat liep dus even anders: hij sloeg direct aan en begon op 3 poten te lopen terwijl ik nagenoeg zeker wist dat het er 4 moesten zijn, bougies gedemonteerd en ja hoor! die van de 4e cilinder was zwart en nat.
Met de slinger eerst op het gevoel de compressie gecheckt en dat voelde o.k. toen toch maar de compressiemeter er op en alle cilinders gelijk en zoveel druk dat ik de meter amper lekvrij kon aandrukken.
De bougie van 4 gecheckt: geen vonk, dezelfde bougie aan de kabel van 3 gehangen: wel een vonk.
Bougiekabel 4 aan de Ohmmeter gehangen, geen aanwijzing, nou is dat niet zo bijzonder bij die koolstofkabels, vaak loopt een motor daar nog best op.
Dus "even" gauw naar Zwolle gereden voor een set nieuwe kabels en nieuw type isolatorhulzen voor in de schacht en natuurlijk gelijk bij thuiskomst gemonteerd, resultaat: weer op 3 poten lopen.
Verdelerkap er af en ja hoor, daar openbaarde zich het probleem, deze S.E.V. verdeler heeft geen verende koolstift in de kap maar een vaste, de veerdruk wordt bewerkstelligd door een plat veertje op de rotor en daar was een stukje afgebroken waardoor op een of andere manier 3 kabels nog wel een vonk kregen maar die 4e niet:
Natuurlijk gelijk een nieuwe besteld, komt hopelijk morgen aan.
Ondertussen liep ik te piekeren over de plaats waar dat afgebroken veertje gebleven was, (kreeg al visioenen over een blokkerende centrifugaalvervroeging) dus toch de hele verdeler maar uit de auto gehaald (lastig klusje)
En ja ik moet nodig mijn werkbank opruimen, ga ik doen als de ID weer rijdt
Verdeler volledig gedemonteerd en ja hoor! het fragment lag keurig op de bodem waar ie eigenlijk geen kwaad kon.
Daarna natuurlijk weer het hele ritueel van op tijd zetten maar dat gaf geen problemen.
Gisteren had een heuglijke dag moeten worden, behalve het feit dat ik op die dag 49 jaar steeds minimaal 1 (meestal meer) Citroën gehad heb, zou ook de motor van de ID weer aan de praat komen.
Dat liep dus even anders: hij sloeg direct aan en begon op 3 poten te lopen terwijl ik nagenoeg zeker wist dat het er 4 moesten zijn, bougies gedemonteerd en ja hoor! die van de 4e cilinder was zwart en nat.
Met de slinger eerst op het gevoel de compressie gecheckt en dat voelde o.k. toen toch maar de compressiemeter er op en alle cilinders gelijk en zoveel druk dat ik de meter amper lekvrij kon aandrukken.
De bougie van 4 gecheckt: geen vonk, dezelfde bougie aan de kabel van 3 gehangen: wel een vonk.
Bougiekabel 4 aan de Ohmmeter gehangen, geen aanwijzing, nou is dat niet zo bijzonder bij die koolstofkabels, vaak loopt een motor daar nog best op.
Dus "even" gauw naar Zwolle gereden voor een set nieuwe kabels en nieuw type isolatorhulzen voor in de schacht en natuurlijk gelijk bij thuiskomst gemonteerd, resultaat: weer op 3 poten lopen.
Verdelerkap er af en ja hoor, daar openbaarde zich het probleem, deze S.E.V. verdeler heeft geen verende koolstift in de kap maar een vaste, de veerdruk wordt bewerkstelligd door een plat veertje op de rotor en daar was een stukje afgebroken waardoor op een of andere manier 3 kabels nog wel een vonk kregen maar die 4e niet:
Natuurlijk gelijk een nieuwe besteld, komt hopelijk morgen aan.
Ondertussen liep ik te piekeren over de plaats waar dat afgebroken veertje gebleven was, (kreeg al visioenen over een blokkerende centrifugaalvervroeging) dus toch de hele verdeler maar uit de auto gehaald (lastig klusje)
En ja ik moet nodig mijn werkbank opruimen, ga ik doen als de ID weer rijdt
Verdeler volledig gedemonteerd en ja hoor! het fragment lag keurig op de bodem waar ie eigenlijk geen kwaad kon.
Daarna natuurlijk weer het hele ritueel van op tijd zetten maar dat gaf geen problemen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Begrijp wat je bedoelt maar 't is gewoon onderbrekerpuntjes en bobine.
Ik zou natuurlijk kunnen antwoorden met: "Nee hoor! 't is 1342.
Groet Henk
Ik zou natuurlijk kunnen antwoorden met: "Nee hoor! 't is 1342.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Ja maar, ik bedoelde natuurlijk of je een 123 systeem hebt overwogen, vandaar het uitroep- en vraagteken.
Eind zeventiger jaren kwanen die elektronische ontstekingssystemen beschikbaar, eerst nog als amateur- en zelfbouw. Bij mij op het Onderzoeks- en Ontwikkelings lab (R&D lab in goed NL), waar ik als jong broekie begon, werkte een gekneisde elektronicus, die er lol in had om dat allemaal uit te zoeken. Als we langskwamen moest hij ons eerst inwrijven dat we zeker weer vragen hadden over de pretsector, maar hij hielp altijd wel. Zo heb ik bij mijn '74 GS Break de puntjes vervangen door een transistorschakeling, met daardoor alleen een lage stuurstroom door de contactpuntjes. Het vermijden van een vonkboog met flinke stroomsterktes, scheelde aanzienlijk in slijtage en tijdstipverloop van en door de puntjes. Dit alles iirc.
Maar zo te zien houd jij alles bij het oude/originele?
Adri
Eind zeventiger jaren kwanen die elektronische ontstekingssystemen beschikbaar, eerst nog als amateur- en zelfbouw. Bij mij op het Onderzoeks- en Ontwikkelings lab (R&D lab in goed NL), waar ik als jong broekie begon, werkte een gekneisde elektronicus, die er lol in had om dat allemaal uit te zoeken. Als we langskwamen moest hij ons eerst inwrijven dat we zeker weer vragen hadden over de pretsector, maar hij hielp altijd wel. Zo heb ik bij mijn '74 GS Break de puntjes vervangen door een transistorschakeling, met daardoor alleen een lage stuurstroom door de contactpuntjes. Het vermijden van een vonkboog met flinke stroomsterktes, scheelde aanzienlijk in slijtage en tijdstipverloop van en door de puntjes. Dit alles iirc.
Maar zo te zien houd jij alles bij het oude/originele?
Adri
Last edited by Breeze on Wed Sep 29, 2021 8:25 pm, edited 1 time in total.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Bedacht me dat ons tuinhuis ondertussen aardig is opgetuigd met toeters en bellen. Hier de loungehoek, waar we elke avond (tot nu toe) konden genieten van de ondergaande septemberavondzon.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Dat ziet er fraai uit Adri!
Dit is dus eigenlijk echt Adri's café, hoewel? die ondergaande septemberzon doet weer denken aan "Huize Avondrood" maar uhh? die bloembakken? zie ik daar geraniums?
De ontsteking: de ID gaat idd zo weinig kilometers maken dat het amper zinvol is m.b.t. de levensduur van de puntjes en behalve gisteren start ie altijd keurig.
Een potentieel gevaar ligt in zoverre op de loer dat een 123 naar ik gehoord heb gelijk de geest geeft als ie nat wordt en laten er nou net 2 waterslangen in de buurt lopen.
Op mijn Dyane met LPG had ik wel een elektronische ontsteking met puntjes, die had echt wat meer spanning nodig dan de standaardconfiguratie kon leveren, dat was een Sparkrite 2000, heb hem nog ergens liggen maar de kunststof behuizing begint uit elkaar te vallen.
GS/GSA : puntjes vervangen doe je idd niet voor de lol, ik haalde meestal de hele verdeler er af, ook bij de latere cassette uitvoering.
Groet Henk
Dit is dus eigenlijk echt Adri's café, hoewel? die ondergaande septemberzon doet weer denken aan "Huize Avondrood" maar uhh? die bloembakken? zie ik daar geraniums?
De ontsteking: de ID gaat idd zo weinig kilometers maken dat het amper zinvol is m.b.t. de levensduur van de puntjes en behalve gisteren start ie altijd keurig.
Een potentieel gevaar ligt in zoverre op de loer dat een 123 naar ik gehoord heb gelijk de geest geeft als ie nat wordt en laten er nou net 2 waterslangen in de buurt lopen.
Op mijn Dyane met LPG had ik wel een elektronische ontsteking met puntjes, die had echt wat meer spanning nodig dan de standaardconfiguratie kon leveren, dat was een Sparkrite 2000, heb hem nog ergens liggen maar de kunststof behuizing begint uit elkaar te vallen.
GS/GSA : puntjes vervangen doe je idd niet voor de lol, ik haalde meestal de hele verdeler er af, ook bij de latere cassette uitvoering.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"