Page 9 of 45

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu May 21, 2020 9:35 pm
by henkr

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri May 22, 2020 2:30 pm
by bthomas
Image

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri May 22, 2020 8:21 pm
by citroen23
Ik kende 'm ook niet. Zo zie je maar weer: je bent nooit te oud om te leren :lol:

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri May 22, 2020 8:45 pm
by henkr
Inderdaad! elke dag weer! :lol:
@Bert: Dat is er eentje! :) en zo te zien is er al eens een poging gedaan hem met een gewone schroevendraaier los te krijgen.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri May 22, 2020 10:14 pm
by Feije
Ik kende 'm ook niet. Kun je daar niet inderdaad gewoon een platte schroevendraaier in rammen?

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri May 22, 2020 10:48 pm
by henkr
Dat valt behoorlijk tegen, doordat het gat licht conisch is wil een gewone platte schroevendraaier er heel makkelijk uit schieten.
Ik zou graag willen weten wat het (onzalige) idee geweest is achter dit ontwerp. :)
De schroeven in de portierscharnieren van de GS waren zelfs met deze voorgeschreven schroevendraaiers nog knap lastig los te krijgen. :(

Groet Henk
.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sat May 23, 2020 8:08 pm
by henkr
Een nieuwe mijlpaal voor 1 van de xantiarode 106jes, een fuseekogel vervangen met de draagarm in situ, dat scheelt best wel veel werk :D
Image
Image
Image

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sun May 24, 2020 1:20 am
by C5hdi110
Mooi gereedschapje om de fuseekogel te vervangen, ik heb bij mijn 106 de complete draagarmen vervangen omdat de rubbers ook niet best meer waren.
Ik vrees dat ik dit gereedschap t.z.t. ook nodig heb voor de onderste fuseekogel van de 407C, de bovenste lijkt op een normale, welke met de speciale Facom dop los kan.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sat Jun 27, 2020 8:28 pm
by henkr
Voor een forumlid met hydrauliekproblemen ;)
Hier is te zien hoe een "vanne de priorité" er na een aantal jaren uit kan zien, duidelijk zichtbaar is de dikke 4,5mm krulleiding met 9mm zeskant te zien die boven/voor zit.
Image
Daar onder zit een 3,5mm leiding die naar de voorvering gaat, daar is bij een 4cil makkelijk bij te komen, die heb ik dus ook maar vervangen:
Image
De leiding naar de achtervering was gelukkig nog gaaf maar het 8mm zeskantje bijna rond dus daar heb ik met loctite een M6 moertje op gezet die ik uitgeboord had en voorzien van M8 draad, dan moet ie sowieso altijd weer los kunnen want verder dan het oorspronkelijke 8mm zeskantje kan hij niet
Image
Verder niet zo spannend: Het hele ventiel gestraald en gespoten:
Image
Image
Vanaf de onderkant is de aansluiting naar de achtervering hier goed te zien:
Image
Boven het genoemde 10mm moertje is nog net de nieuwe leiding naar de voorremmen te zien, dat was een lastige om die weer in de originele rubber klemmen tegen het schutbord te krijgen:
Image
Hier het geheel voltooid met totaal dus 3 nieuwe leidingen aan de "Vanne de priorité"
Image

Sterkte en wijsheid!
Groeten Henk

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sat Jun 27, 2020 10:03 pm
by Albert
Een mooie foto reportage en een duidelijke uitleg Henk! :thumbup:
Maar wat een ruimte heb je bij een 2.0, je kunt er bijna omheen lopen! :)
Bij een V6 Activa liggen daar 2 dikke leidingen voor de activa cilinder en ook nog eens een dikke kunststof leiding voor de hydraulische koppeling met een stemvork als vorm voor geleiding...………...het lukt mij niet eens om daar een foto van te maken. :lol:
Nog ff uitzoeken waar die 3.5mm van de voorvering heen gaat en dan met een paar lange vingers de leidingen vervangen! :)

Thnx Henk :thumbup: