Graag gedachten van medetechneuten over het volgende, Adri???
Zoals eerder vermeld heb ik motor en bak van de ID19 in de takel hangen, startmotor is klaar, achterste krukaskeerring is vervangen en aan de remplateau's wordt nog gewerkt.
Het hele aandrijfaggregaat lekte best wel wat olie, voor zover ik kon zien i.i.g. bij de bewuste achterste keerring maar vreemd genoeg ook uit de aansluiting voor de slinger aan de voorkant van de bak, daar moet inwendig ergens een O-ring zitten.
Ik twijfel nog of ik nou ook gelijk de voorste krukaskeerring zou moeten vervangen, dat is een "hell of a job" omdat de motor op zijn kop gedraaid moet worden, alle hoofdlagerkappen losmaken en de krukas iets liften geeft volgens het reparatiehandboek voldoende ruimte on de 2 halve keerringen te vervangen.
Het liefst laat ik alles gewoon zitten dus.
Verder zie ik in dat proces een donderwolk hangen, om een motor te kunnen draaien heb ik zo'n motormontagebok, vergelijkbaar met deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... tAQAvD_BwE
Het is de bedoeling dat de adapter van die bok vastgemaakt wordt aan het motorblok met bouten van dezelfde diameter als die naar het koppelingshuis maar dan verlengd om in de afstandsbussen te passen, die bussen zijn ervoor opdat je in principe het vliegwiel kan laten zitten.
Nou hebben veel motoren (zelfs de 2CV) op die plek M10 bouten maar zo niet de ID, die bouten zijn M7 !
Ik heb dus ernstige twiifels of dit een verstandige actie zou zijn, het blok weegt globaal 150kg, met bak ruim 200, ben bang dat M7 boutjes zullen afknappen als de bekende lucifershoutjes, een M10 zou al ruim 2x zo sterk moeten zijn.
Om een idee van het gewicht te geven: het geheel hangt nu aan een H100 balk voor de werkbank (3,5m overspanning) en ik vind het al veelzeggend dat de loopkat veel makkelijker naar het midden van de garage rolt dan naar de zijkanten, de balk buigt kennelijk al door.
De vraag is dus of er een globale berekening dan wel schatting te maken is wat die 4 M7 bouten zouden kunnen hebben.
Zoals gezegd laat ik liever de hele actie achterwege maar het idee houdt me wel bezig, misschien eerst maar eens met een endoscoop in het vliegwielhuis loeren om te kijken of het echt nodig is.
Groet Henk