Het Café

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Weet er alles van! heel ingewikkeld vergeleken met moderne remklauwen.
De verleiding is groot om gewoon een paar compleet gereviseerde exemplaren van Citrotech te kopen dan ziet het er ook gelijk weer als nieuw uit.
Of eventueel alleen de "zuigerhouders"
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Grote blij hier!

Terwijl ik een paar dagen geleden nog mijn misnoegen liet blijken over het feit dat ik geen 46mm krachtdop had om de trillingsdemper van het ID-blok te verwijderen mag ik nu blij zijn met die gedwongen pauze.
Image
Had zojuist Abert Sr. aan de lijn (ver in de 80 en sleutelt nog dagelijks aan HY-bussen) die me er op wees dat je bij het loshalen van die moer een achterwaartse druk op de krukas moet houden, bijvoorbeeld door de koppeling ingedrukt te houden omdat anders de halve axiaalringen van de krukas vallen en vervolgens de motor aan gort draait.
Pfff! Ik zou er met open ogen ingetuind zijn. :) Nog nooit zo blij geweest met de trage bezorging via GLS.

Hier nog een foto van een geniale constructie voor de startmotorbevestiging, hij heeft een nauwkeurige passing in het koppelingshuis en wordt eigenlijk maar door 1 bout op zijn plaats gehouden.

Image

Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Het Café

Post by Wibo »

Dan mag je inderdaad van geluk spreken. Had wel eens gelezen dat dit risico bestond, maar wist niet dat je het kon voorkomen. Weer wat geleerd Hoe wil je nu de achterwaartse organiseren met het blok buiten de auto? Ben benieuwd hoe je dit gaat fixen. Hoewel ik vind het altijd bewonderenswaardig wat je allemaal doet.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

De bak zit er nog aan dus ik kan vrij makkelijk (denk ik) even een verlenging op de koppelingsvork maken en die met bijvoorbeeld een ratelspanband aangetrokken houden.
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Ik heb gisteren iets raars meegemaakt. Ik reed op de A2 bij Vianen in de caddy van mijn baas met daarachter de aanhanger van mijn baas. Op een zeker moment hoorde ik een bonk en ik kijk in de spiegel en zie dat de aanhanger veel te ver achter mij is. Je moet weten dat de caddy een schot heeft waardoor je geen binnenspiegel hebt.

De aanhanger is dus losgeschoten! Ik meteen de vluchtstrook op en in de spiegel blijven kijken wat er met de aanhanger gebeurde. Hij liep van de weg af naar de vluchtstrook en begon daar tegen de vangrail te schuren. Op die manier raakte hij een hoop van zijn snelheid kwijt. Ik heb nog een paar keer gas bijgegeven of de rem losgelaten om te zorgen dat de aanhanger niet achterop de auto zou knallen. Het liep dus goed af. De aanhanger stond een paar meter achter de caddy stil op de vluchtstrook met 1 band in de greppel.

Het gaat om een geremde aanhanger dus met een losbreekreminrichting. Nou, die heeft niet gewerkt. Het staaldraadje is wel geknapt (allicht) maar de rem stond er niet op. Verder was de kabel van de verlichting bij een verbinding losgerukt en sleepte er nog een stekker met een halve meter kabel achter mij aan.

Wat te doen? Doordat de aanhanger stijf tegen de vangrail stond en met 1 wiel in die goot kreeg ik er nauwelijks beweging in. Het neuswiel was in een rare stand komen te staan maar die kon ik weer in het gareel krijgen. Toen die uitgedraaid en met veel gewicht aan de aanhanger gaan trekken en zowaar er kwam wat beweging in. Zo kon ik de band weer langzaam op het asfalt krijgen.

Ik heb de aanhanger weer aangekoppeld en ben naar de eerste de beste parkeerplaats gereden. Daar heb ik het staaldraadje weer een beetje gerepareerd maar de verlichting was echt te veel. Ik heb mijn baas ingelicht en ben vervolgens rustig naar huis gereden en heb daar de verlichting weer gerepareerd.

Natuurlijk ben ik dom dat ik de aanhanger niet goed heb vastgemaakt. Maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er precies is gebeurd. Ik was vertrokken uit Werkendam en had dus al een heel stuk A27 achter de rug inclusief de brug over de waal. Als ik echt onzorgvuldig was geweest was de aanhanger veel eerder losgeschoten.

Een mogelijkheid is misschien dat het neuswiel was losgedraaid en op zeker moment het wegdek heeft geraakt toen ik door een hobbel reed. Ik had het neuswiel wel helemaal ingedraaid maar ik heb eerder meegemaakt dat het neuswiel zichzelf onderweg los draaide. Met een andere aanhanger overigens.
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Het Café

Post by slimenslecht »

@Henk
Lekker bezig, flink blok met de bak er voor.

@Bthomas
Is de koppeling er zo een die veert? Oude koppelingen sluiten onder de kogel en kunnen niet spontaan losschieten. Ik heb hier een nieuwere koppeling liggen voor mijn aanhangertje en die heeft een soort van veer die tegendruk geeft als hij over de kogel heen zit. Die kan mijninsziens bij teveel opwaartse druk loskomen. Dus plausibel als je neuswiel uitgedraaid zou staan.

Ennuh, je hebt toch echt wel een engeltje op je schouder gehad. Die aanhanger had werkelijk alle kanten op kunnen gaan met alle gevolgen van dien.
Dat de breekkabel niet goed werkt zal vaker voorkomen, ik heb daar nooit zo´n vertrouwen in. Kan ook met de afstelling van de oplooprem te maken hebben. Wordt natuurlijk met grote regelmaat gecontroleerd... :mrgreen: :?
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Pabo

Na mijn pensioen ben ik een aantal jaren aktief geweest als Techniek Coach. Dat hield in dat we probeerden om de leerlingen van de kweekschool (sorry, ik bedoel natuurlijk de pabo) enthousiast te maken voor ß-vakken en met name de techniek. Daartoe gingen we langs de scholen met koffers vol proefjes en maakdingetjes. De eerste reaktie van de meisjes (80%) was altijd: huh techniek, eng, niks voor mij. Maar tijdens 2 uur werken werden ze steeds enthousiaster en op het laatst was er altijd de kreet, oh maar dat heb ik leuk gemaakt, dat laat ik aan mijn vriend/verloofde/man zien.
Het beste wat we mijns inziens hebben bereikt was een beetje minder negatieve houding ten opzichte van de techniek.

Mijn regio was de randstad, maar ik viel ook wel eens in voor N. Holland of Zeeland. Bij het zoeken naar potentiële pabo’s bleek dat ze in Zeeland erg dun zijn gezaaid. Totdat een collega blij meldde dat hij er één had gevonden, zelfs helemaal in Zeeuws-Vlaanderen …

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

@Breeze: Je bent nooit bij mij op school geweest Adri, anders was ik natuurlijk gelijk geswitcht naar een Bèta vak. :lol:
@ bthomas: Die dingen met zo'n veer vergrendelen echt wel hoor Bert!

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

We zijn weer wat verder, toen de 46mm krachtdop bezorgd was bleek het loshalen van de moer "une petite flute d'un centime"
Image
met een verloop naar 1/2" had dekleine Hazet twinhammer er geen enkele moeite mee, binnen een seconde lag ie er af:
Image
De koppeling had ik met een draadeind en moer onder spanning gezet:
Image
Gelukkig kon ik de oude keerring er met een slagtrekker uithalen zodat het distributiedeksel opnieuw niet gecentreerd hoefde te worden:
Image
Plaatsen van de nieuwe stelde weinig voor.
Nu bezig om de belangrijkste leidingen te vervangen, mijn hoop dat ze bij Citrotech kant en klaar leverbaar zouden zijn werd de grond in geboord dus maak ik ze zelf maar van cunifer:
Image
De opleiding buigtechnieken voor orthodontische apparatuur is dus best wel nuttig geweest. :lol:
De leverbare remplateau's bij Citrotech worden een probleem, men reviseert alleen de eigen exemplaren en die actie kan wel 4 tot 6 maanden duren. :(
In de tussentijd kan de auto dus niet van de brug af dus dat gaan we niet doen, zal dus moeten proberen ze zelf uit elkaar te krijgen, wel weer een uitdaging dus. :D

Groet Henk
Last edited by henkr on Sun Jul 18, 2021 1:54 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Zit jij ook op CiFo?
Daar zitten ook mensen van DS-TT, mogelijkerwijs is daar wat hulp te vinden....

En ik heb nog een oude ReparaturAnleitung ID19B, waarin deze remmen uitvoerig beschreven worden.
Zou je daar wat aan hebben?

Groet,
JW
Post Reply