Het Café

User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Tato wrote: Wed May 05, 2021 7:04 pm
Je haalt twee dingen door elkaar. ;)
USB C is de fysieke aansluiting van de connector. USB 1.0 2.0 3.0 3.1 3.2 is het USB protocol.
Dat weet ik, maar ik probeerde het eenvoudig te verwoorden. Mislukt, blijkbaar ;)
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Tato wrote: Wed May 05, 2021 7:04 pm De protocollen zijn helemaal een wirwar van onduidelijkheid. Bijvoorbeeld USB 3.0 is gelijk aan USB 3.1 generation 1.
Maar dát is iets wat onder water vrijwel altijd downward compatible is. Ik gebruik usb 2 en 3 bijvoorbeeld aan de lopende band door elkaar aan elkaar. Soms lever je dan wat snelheid in zoals bij een usb3 externe schijf, maar dan heb je het ook gehad. Allemaal niet zo'n probleem.

Ook USB mini .. Er zijn inderdaad enkele vreemde eenden, of zelfs fabrikanten die die stekker voor iets totaal anders gebruik(t)en, maar het leeuwendeel is gewoon standaard en uitwisselbaar.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

JW-C5 wrote: Wed May 05, 2021 6:25 pm Wat grotere ketels waren die wij gebruikten voor onze Hoogspanningsschakelinstallaties, waar een gas onder druk in zat voor isolatie en boogblussing.
Onmogelijk om die de grens over te krijgen, zonder dat hele TÜV traject re doorlopen.

Wij waren dus maar al te blij dat er die harmonisatie kwam.
Kan ik me goed voorstellen, voor die toepassing!
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Tato wrote: Wed May 05, 2021 7:04 pm ......

De protocollen zijn helemaal een wirwar van onduidelijkheid. Bijvoorbeeld USB 3.0 is gelijk aan USB 3.1 generation 1.
Het een en ander wordt hier duidelijk uitgelegd.
https://nl.hardware.info/artikel/10118/ ... -10-tot-30

Daarin staat ook dat USB C connector's ook kunnen worden gebruikt bij overdacht van video signalen.
Met name dat laatste is een grote doorbraak, het maakt die aansluiting universeel toepasbaar.
Met behulp van een tussenkabeltje kun je 'm nu bijvoorbeeld ook als HDMI verbinding gebruiken :thumbup:

Met de komst van USB-C is er dus (eindelijk) een echt goeie, universeel toepasbare, snelle seriële verbinding gecreëerd.

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Ik ben wat minder enthousiast, maar dat is vanuit zakelijk perspectief. Met een veelheid aan protocollen die er nú al overheen kúnnen, maar niet verplicht zijn (en dat worden er vast alleen maar meer) is USB-C als standaard slechts een stekker.

Eindelijk die ene universele docking station connector voor je laptop? Ideaal. Ja, passen doet het. Maar of het ook wérkt weet je nooit. Er zijn zowel externe als interne display adapters, Thunderbolt, HDMI, DisplayPort, MHL, VirtualLink...

Standaardiseren is ook kiezen, en dát hebben ze helaas nagelaten bij het bedenken van USB-C. Iedere fabrikant wilde z'n eigen favoriete standaarden erin hebben dus nu hebben we geen standaard, maar alleen een ruimtebesparende stekker. Een lege huls, qua standaardisatie. Je weet nooit wat er achter zit en of het zal werken. Nuja je maakt het ook niet stuk, dat scheelt.

Tot dusver hebben we alles (zakelijk) bij dezelfde leverancier gekocht om de meeste kans te hebben dat het allemaal werkt. Apple en niet Apple natuurlijk stríkt gescheiden, zoals altijd. Dat lukt als je alleen witte Apple hardware koopt en alleen niet-witte voor de rest. Dat is nog uit te leggen aan de gemiddelde gebruiker.

Nu dus laptops die via USB-C "alles" kunnen. Nou, sommige doen wel beeld, andere niet, sommige met een externe adapter, andere met een verloopje.

Je moet handboeken doorploegen om te zien wat je nu eigenlijk met die stekker kunt, ipv in één oogopslag visuele duidelijkheid te hebben wat je wel en niet in die laptop kunt prikken.

Je kunt elke laptop met zorgvuldig samengestelde set randapparatuur uitleveren, maar gebruikers zien adapters als verloopstekkertjes en ruilen ze behulpzaam uit, net zo lang tot er weinig meer werkt. Dat een VGA stekker niet in een HDMI gat past is intuïtief duidelijk, maar passen en niet werken is een belletje naar de helpdesk, en een boze gebruiker die denkt dat het aan de incapabele IT afdeling ligt. Misschien moeten we alles gaan stickeren zoals in de jaren 90...

Verder de nodige problemen gehad met laptops die dan weer wel, dan weer niet willen láden. Want een gewone adapter aansluiting wordt ook wegbezuinigd, laden kan toch immers via USB-C? Jawel, maar dat is wél weer een heel specifieke "handshake". Een BIOS update moest soelaas bieden maar hielp ook maar ten dele. Soms moet je rebooten om te kunnen laden. Bizar!

Tot dusver vind ik het grootste voordeel van C dat de stekker tot nu toe fysiek betrouwbaarder lijkt dan micro USB. En dat is maar goed ook, want "één stekker" apparatuur met die stekker reflow gesoldeerd op een duur mainboard, kun je in z'n geheel weggooien als die ene stekker versleten is. Gelukkig kun je veel smartphones tegenwoordig contactloos laden, dat ontlast de stekker behoorlijk.

Kabels zijn trouwens péperduur. 2 meter C naar C laadsnoertje bvb 25 euro bij Apple.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Bedankt voor je uitvoerige uitleg, met de nodige kanttekeningen.
Dat zet mij in elk geval weer met beide voeten op de grond 8-)

Op dit moment heb ik nog maar weinig USB-C's in gebruik, alleen mijn WIKO View3 Pro heeft er een, alsook de oplader van de hoortoestelletjes van m'n betere helft.
Maar daar zal wel het eea bij komen ;)

Groet,
JW
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

Ik ben wel bij met UCB c connectors. Het is steviger dan udb mini en micro en je hoeft ook niet meer te kijken hoe je de stekker in het apparaat stopt.
Lang leve de omkeerbaarheid, :D
JW-C5 wrote: Thu May 06, 2021 11:42 am ...
Op dit moment heb ik nog maar weinig USB-C's in gebruik, alleen mijn WIKO View3 Pro heeft er een, alsook de oplader van de hoortoestelletjes van m'n betere helft.
...

Hier hebben we trouwens al wat aardig USB C spullen (misschien ook wel vanwege dat ik het een dealbreaker vind.)
Diverse mobieltjes en draadloze headsets. In de auto niet anders, daar zit een "carkit" met USB C aansluiting in.
https://www.amazon.de/gp/product/B075Q9 ... UTF8&psc=1

Alleen nog een PD (power delivery) aansluiting inbouwen en dan gaat het laden ook een stuk vlotter in de auto.
https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B ... GWF5&psc=1

De "carkit" zal na verloop van tijd wel vervangen worden door een 3D geprinte versie waar m'n mobieltje met bumper en al zo in past. In de tussentijd red ik me hier wel mee.

Alleen m'n vrouw heeft een fruitige mobiel die alleen maar premium accessoires blieft, dus daar ga ik wat draadloos laden voor verzinnen voor in de auto.
Grtz,

Maurice
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Oei, ben ik nou zo ouderwets dat ik nog geen enkel USB-C-apparaat heb? Vooruit, mijn computer heeft de poort wel, maar die heb ik nog nooit gebruikt. Ik heb de hele aansluiting één keer gebruikt om de mobiel van iemand anders aan de lader te hangen. Zelf heb ik een iPhone met Lightning (c.q. Bliksem)-connector uit de tijd dat USB-C ook nog echt in de kinderschoenen stond (2015). Eerlijk gezegd vind ik Lightning zelfs fijner. Ik vond USB-C nog steeds een beetje slap aanvoelen, al was het zeker beter dan micro USB was. Lightning klikt in mijn ervaring gewoon veel strakker vast en is ook gewoon omkeerbaar. Dat neemt trouwens niet weg dat ik vind dat Apple ook USB-C zou moeten gaan gebruiken op iPhones, zoals ze dat op de iPad Pro al sinds 2018 doen.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Voor de auto zou ik een vakje willen met draadloze lader. Kan ik eigenlijk vrij eenvoudig in de middenarmsteun bouwen, bedenk ik me. De rest is ook al draadloos met bluetooth. Who needs stekkers?

Moet wel opmerken dat draadloos laden door een stevige cover heen wat moeizamer gaat. Toch haal ik die er ook niet telkens af, in mijn queeste om mechanische slijtage te vermijden.

Aan USB-C apparatuur heb ik privé eh... Eén telefoon dus ;) Maar ik doe ook vrij lang met m'n electronica. Gebruik nog altijd een desktop pc uit ehhh... Niet eens vórig decennium, geloof ik. Wel een i7. Jaja zo lang bestaat die al. Inmiddels beginnen drivers wat moeilijker te worden, vooral voor de videokaart... Maar verder kan ie nog steeds goed mee. Destijds was het natuurlijk wél een kanon...

M'n laptopje is meen ik één van de laatsten zonder usb-c. Een zakelijk afdankertje, ook i7. Die waren destijds specifiek aangekocht met ondanks hun kleine formaat, alle nodige connectoren fullsize on board, zodat er geen verloopjes nodig waren die de gebruikers telkens kwijtraken, ergens laten liggen, enz...

De dingen waar je op let als je zakelijk inkoopt...
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Apple doet ook ontzettend kinderachtig met zulke dingen, ik heb een Ipod met een Becker remotecontroller (of eigenlijk 4 voor 4 auto's) speelt onderweg muziek en laadt ook nog op.
Bij de volgende generatie Ipod hebben ze de pinbezetting gewijzigd zodat ie niet meer laadt, leuk hoor! :(
De enige connector die ik nog vertrouw is de Multicon-West, die werkt tenminste altijd! :D
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply