slimenslecht wrote: ↑Mon Sep 19, 2022 11:23 pm...Als mijn auto het blijft doen dan zie ik jullie ergens de 1e oktober op een schimmige parking ergens midden in Brabant...
Dat was dus de Goden verzoeken zoals we dat noemen.
Moeder de vrouw zei dat er iets aanliep bij de Focus, althans zo klonk het. Ik rijden en dacht dat het wel meeviel, hoorde niet echt heel veel anders.
Helaas afgelopen paar dagen een schurend, piepend, soms loeiend geluid uit het vooronder rechts. Nu mag ik niet meer over een draaiende dynamo heenbuigen vanwege mijn ICD,maar ik ben er wel achter dat het geluid toerenafhankelijk is en niet in de aandrijflijn (lees bak, ophanging, wielen) zit.
Ik vermoed iets in de loop van de multiriem en check die maar eens bij een Focus 1, Zetec-S, 1600 16 klepper... Riem van 1893 mm lang met daarin een loop- en een spanrol, krukaspoelie, stuurbekrachtiging, dynamo, waterpomp en aircocompressor.
Ik vermoed dat het de laatste is, want heb maanden terug wat geluid gehoord bij de magneetkoppeling. Er lekt een drupje KVS vanuit het thermostaathuis wat boven de compressor zit... Maar het ding wordt nog wel ijskoud, dus een rol sluit ik ook niet uit.
De aircopomp bypassen door een kortere riem te monteren gaat eigenlijk niet, de riem loopt dan niet vrij. Of ik moet de waterpomp vanaf de andere zijde van de poelie belasten en daar ben ik vanwege mogelijke lekkages op de as huiverig voor. Als dat gebeurt kan ik ook nog een distributie gaan doen...
Gezien de weersomstandigheden en mijn verplichtingen qua werk zal ik pas zondag op zijn vroegst er serieus naar kunnen kijken. Helaas.
Als mijn zoon niet hoeft te werken en ik de Yaris kan gebruiken kom ik waarschijnlijk alsnog, maar anders moet ik het helaas verstek laten gaan. Het risico dat de riem er af klapt is me te groot en ik wil niet zoiets oplopen onder Amsterdam, want ANWB brengt de auto niet thuis maar bij de dichtstbijzijnde garage schijnt het.
PS: Henk, als ik kom zal ik aan de slangetjes denken
