Page 8 of 45

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Wed May 20, 2020 7:44 pm
by henkr
Al ruim 5 jaar kijk is zo nu en dan naar een vrij zeldzaam type moer waarvan er heel veel aan mijn hefbrug zitten:
Image
Mijn gedachte daarbij was dat als er eentje zou loslopen of ik moest hem los hebben ik er niet een ook maar enigszins passende sleutel voor heb.
Daarom met tussenpozen driftig aan 't zoeken geweest (in N.L. helemaal niks te vinden) op Duitse sites had ik onderhand alle maten "Nutmutternschlüssel" en "Zapfenschlüssel" wel gezien maar niet eentje kwam in de buurt van 38x33 nokbreedte 5, ik wist de maat onderhand al uit mijn hoofd.:(
Vorige week op de site van KS-Tools weer een hele rij gezien met allemaal andere maten totdat de lijst verder ging in sleutels voor KM-moeren (nooit van gehoord) en waarachtig stond de maat er bij, dit heet dus maat KM5.
Sleutel gelijk besteld en die kwam vanmiddag aan:
Image
En waarachtig! hij past precies, nu vergeet ik nooit meer wat een KM moer is! :)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Wed May 20, 2020 8:36 pm
by Breeze
Waarom zou iemand zo'n mallotig systeem op zijn apparaat toepassen? Produktbescherming?

Adri

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Wed May 20, 2020 9:03 pm
by henkr
Dat is het gekke juist, deze moeren schijnen nog redelijk courant te zijn, staat zelfs een DIN norm voor.
https://shop.eriks.nl/nl/lagers-reserve ... 0163-0012/
De passende sleutel is een ander verhaal, dan moet je dus echt zoeken, nou ja, weten waar je zoeken moet. :D

Groet Henk

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu May 21, 2020 9:14 am
by C5hdi110
Vaak is het om te voorkomen dat je dit soort moeren zomaar effe los kunt draaien met standaard gereedschap.
Hetzelfde als met veiligheids Torx (met puntje), niet bedoeld om los te draaien, of in ieder geval niet gebruikelijk.
Een soort waarschuwing voor de monteur die iets dergelijks tegenkomt dat hij moet opletten.

De autospanner van de multiriem bij moderne Citroen's is een mooi voorbeeld, om die tegen de veerdruk in te duwen, heb je sleutel 15 nodig, een hoogst ongebruikelijke maat bij PSA.
De rol zit met een bout op het mechaniek van de autospanner vast, deze bout waar je sleutel 15 voor nodig heb zit geperst, die kun je niet losdraaien, zonder de boel te slopen.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu May 21, 2020 9:42 am
by henkr
Zoals de 5-kant bouten in sommige remklauwen:
https://www.automotive-line.nl/wt-3018- ... -kant.html
Bij sleutel 15 moet ik gelijk aan oude fietsen denken, was ooit heel gebruikelijk, mogelijk overeenkomend met een of andere Engelse maat.
Het kan ook een soort modernisering zijn, vroeger stond vast dat een M10 bout een 17mm kop had, een M12 had er eentje van 19, bij PSA is dit al jaren geleden resp. 16 en 18 geworden en dan weer niet voor wielbouten.
Maat 26 kwam ik voor het eerst tegen in de voortrein van een DS.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu May 21, 2020 2:58 pm
by citroen23
Zo moet ik terugdenken aan m'n tijd sleutelen aan een BX. Ik moest het verwarmingspaneeltje eraf halen en daarbij schroefjes tegenkwam waarvan ik dacht: wat zijn dat nou weer voor types. Bleek het te gaan om, de nu inmiddels bekende, torx. Zal ergens eind jaren 80 zijn geweest.............

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu May 21, 2020 3:40 pm
by henkr
Dat was ook zoiets inderdaad, na proberen met een inbussleutel kwam je er al gauw achter dat dit toch echt anders was, en dan had je een setje Torx sleutels aangeschaft die je vervolgens niet kon gebruiken omdat de resistorx inmiddels zijn intrede gedaan had. :(
En welke Citroën sleutelaar kent deze schroevendraaiers nog?
Image

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu May 21, 2020 6:43 pm
by C5hdi110
Wat is dat voor iets bijzonders, nog nooit gezien :o

Mijn Peugeot 309 uit 87 (1e auto), had ook al overal Torx, in het interieur tenminste.
Een heel enkele keer kom je bij PSA nog een kruiskop schroef tegen, wie weet waar die zit in het interieur van een Xantia ?
Daarmee bedoel ik niet schroefjes waarmee kastjes, modules, kachelmotor, etc. mee dicht geschroefd zitten.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu May 21, 2020 7:23 pm
by henkr
Dit zijn schroevendraaiers voor TACL schroeven, in de GS/GSA tijd werden ze heel veel gebruikt voor portierhandgrepen en deurscharnieren.
Het is nooit echt in de mode gekomen, zijn een paar jaar later een roemloze dood gestorven en nu weet inmiddels niemand meer waar je het over hebt. :D
Ik begin oud te worden geloof ik. :lol:

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu May 21, 2020 9:14 pm
by Breeze
henkr wrote: Thu May 21, 2020 7:23 pm Ik begin oud te worden geloof ik. :lol: :lol: :lol:
Niet alleen dat, ik heb er ook nog nooit van gehoord, op zich zegt dat nog niets, maar... Goegel kent het ook niet. Dus het is wel erg diep weggestopt, c.q. héél lang geleden.

Adri