Was me niet ontgaan, maar het alternatief was leuker
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Waarom is die 700 bar een "idioot hoge druk"?web wrote: ↑Wed Apr 21, 2021 4:14 pmMet batterijen gaat het inderdaad voorlopig niet.
Ik heb goede hoop bij waterstofontwikkelingen. Voor de auto is het een drama met enorme pompverliezen en idioot hoge drukken, maar op industriële schaal kan het wél als energiebuffer. Bovendien kun je het op termijn ook het gasnet in pompen, voor verwarmingsdoeleinden.
Ik herinner me uit "well to wheel" staatjes dat dat wel iets meer was, in de orde 25% ofzo. 700 bar is ook echt wel veel... Tenzij je pneumatische stuurbekrachtiging op waterstof gaat bouwen of zo (lijkt me wat listig met lekkages) win je die energie ook niet zomaar terug.
Dat, en bij een BEV moet de accu zelf bij voorkeur óók enigszins warm gehouden worden. M'n lithium ion accuboor deed toen het vroor opeens helemaal niets meer
In Frankrijk rekenen ze voor hout de eenheid "stère" Dat is een hoeveelheid van 1m x 1m x 1m gezaagd en gekloofd hout van 1m lengte. Je krijgt dan dus precies wat je koopt want pas na het afmeten van die stère wordt het hout gezaagd in stukken van resp. 50, 33 of 25 cm lang. Een heel eerlijk systeem dus. Als je in NL een kuub hout koopt komt dat los gestort in een bak van 1x1x1 en hangt het er maar net vanaf hoe dik, lang en misvormd de stukken zijn hoeveel je uiteindelijk krijgt...web wrote: ↑Wed Apr 21, 2021 4:33 pm Overigens, over eenheden... Ook een terugkerend thema in dit café:
Verrast dat we bigbags van 90x90x90cm kregen na bestelling van twee kuub tuinaarde, al met al afgevuld tot hoogstens 0,7 kuub per stuk, blijkt dat te kloppen... Van de EU mag een kuub blijkbaar zo luchtig als de fabrikant het maken kan gemeten worden.
https://community.consumentenbond.nl/wo ... zijn-17527
Hoe een m3 geen m3 hoeft te zijn dus.
Het is alsnog meer dan zat, daar niet van![]()
Waarbij een bronvermelding natuurlijk goed was geweest, maar elk staatje wat ik nu online vind, bevat wéér andere getallen.web wrote: ↑Thu Apr 22, 2021 8:24 am Ik herinner me uit "well to wheel" staatjes dat dat wel iets meer was, in de orde 25% ofzo. 700 bar is ook echt wel veel... Tenzij je pneumatische stuurbekrachtiging op waterstof gaat bouwen of zo (lijkt me wat listig met lekkages) win je die energie ook niet zomaar terug.