Het Café

User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

henkr wrote: Sat Apr 17, 2021 12:04 pm Hm, "behalve nieuw gereedschap" stond niet voor niks tussen haakjes. :(
Was me niet ontgaan, maar het alternatief was leuker ;)
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Overigens, over eenheden... Ook een terugkerend thema in dit café:

Verrast dat we bigbags van 90x90x90cm kregen na bestelling van twee kuub tuinaarde, al met al afgevuld tot hoogstens 0,7 kuub per stuk, blijkt dat te kloppen... Van de EU mag een kuub blijkbaar zo luchtig als de fabrikant het maken kan gemeten worden.
https://community.consumentenbond.nl/wo ... zijn-17527

Hoe een m3 geen m3 hoeft te zijn dus.

Het is alsnog meer dan zat, daar niet van :lol:
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Vervolgens zet ik het vrijgekomen straatzand op marktplaats, gratis afhalen.

Komt er iemand met een busje die dacht wel even met drie man die bigbag in dat busje te tillen.

Ik kon mijn lachen niet houden toen hij beteuterd naar die zak keek en moest toegeven dat het toch wel iets meer was dan hij had gedacht...

Ja meneer, daar staat een ton zand...

Hij was wel een man van z'n woord: de volgende dag stond ie er weer. Dit keer alleen, met een schep en een aanhangertje. Met assistentie van mijn rijplaat en kruiwagen was dat aanhangertje snel gevuld. Er paste zowaar driekwart van het zand in, alvorens ik hem geadviseerd heb maar te gaan rijden, om niet bij de eerste drempel de helft te verliezen.

Waarna hij braaf een bagagenetje over de lading zand spande. Want dat is verplicht.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

web wrote: Wed Apr 21, 2021 4:14 pm
JW-C5 wrote: Sat Apr 17, 2021 11:24 am Tussentijdse opslag bij overschot in aanbod kan maar een klein deel van de problemen oplossen, dat is te kostbaar.
Met batterijen gaat het inderdaad voorlopig niet.

Ik heb goede hoop bij waterstofontwikkelingen. Voor de auto is het een drama met enorme pompverliezen en idioot hoge drukken, maar op industriële schaal kan het wél als energiebuffer. Bovendien kun je het op termijn ook het gasnet in pompen, voor verwarmingsdoeleinden.
Waarom is die 700 bar een "idioot hoge druk"?

Mbt die pompverliezen, doel je daarmee op het op druk brengen van H2 naar die 700 bar?
Bij mijn weten is dat maar een paar procent van de energie inhoud van de H2 op die druk.

Tijdens de productie van H2 in Electrolysers gaat energie verloren. Maar dat is in de vorm van warmte, die kun je hergebruiken in warmtenetten.
Datzelfde geldt voor de omzetting van de H2 in energie in de auto. De brandstofcel produceert warmte, die kun je gebruiken voor het verwarmen van de auto. Bij een BEV moet je die energie uit de accu halen, dat gaat ten koste van de actieradius.

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

JW-C5 wrote: Wed Apr 21, 2021 11:07 pm Mbt die pompverliezen, doel je daarmee op het op druk brengen van H2 naar die 700 bar?
Bij mijn weten is dat maar een paar procent van de energie inhoud van de H2 op die druk.
Ik herinner me uit "well to wheel" staatjes dat dat wel iets meer was, in de orde 25% ofzo. 700 bar is ook echt wel veel... Tenzij je pneumatische stuurbekrachtiging op waterstof gaat bouwen of zo (lijkt me wat listig met lekkages) win je die energie ook niet zomaar terug.
JW-C5 wrote: Wed Apr 21, 2021 11:07 pm Datzelfde geldt voor de omzetting van de H2 in energie in de auto. De brandstofcel produceert warmte, die kun je gebruiken voor het verwarmen van de auto. Bij een BEV moet je die energie uit de accu halen, dat gaat ten koste van de actieradius.
Dat, en bij een BEV moet de accu zelf bij voorkeur óók enigszins warm gehouden worden. M'n lithium ion accuboor deed toen het vroor opeens helemaal niets meer :shock:. Totdat ik hem van schuur naar huis verhuisde... toen was ie weer helemaal de oude.

Maar in de zomer heb je natuurlijk niks aan die restwarmte.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

web wrote: Wed Apr 21, 2021 4:33 pm Overigens, over eenheden... Ook een terugkerend thema in dit café:

Verrast dat we bigbags van 90x90x90cm kregen na bestelling van twee kuub tuinaarde, al met al afgevuld tot hoogstens 0,7 kuub per stuk, blijkt dat te kloppen... Van de EU mag een kuub blijkbaar zo luchtig als de fabrikant het maken kan gemeten worden.
https://community.consumentenbond.nl/wo ... zijn-17527

Hoe een m3 geen m3 hoeft te zijn dus.

Het is alsnog meer dan zat, daar niet van :lol:
In Frankrijk rekenen ze voor hout de eenheid "stère" Dat is een hoeveelheid van 1m x 1m x 1m gezaagd en gekloofd hout van 1m lengte. Je krijgt dan dus precies wat je koopt want pas na het afmeten van die stère wordt het hout gezaagd in stukken van resp. 50, 33 of 25 cm lang. Een heel eerlijk systeem dus. Als je in NL een kuub hout koopt komt dat los gestort in een bak van 1x1x1 en hangt het er maar net vanaf hoe dik, lang en misvormd de stukken zijn hoeveel je uiteindelijk krijgt...
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

web wrote: Thu Apr 22, 2021 8:24 am Ik herinner me uit "well to wheel" staatjes dat dat wel iets meer was, in de orde 25% ofzo. 700 bar is ook echt wel veel... Tenzij je pneumatische stuurbekrachtiging op waterstof gaat bouwen of zo (lijkt me wat listig met lekkages) win je die energie ook niet zomaar terug.
Waarbij een bronvermelding natuurlijk goed was geweest, maar elk staatje wat ik nu online vind, bevat wéér andere getallen.

In theorie zou isotherm comprimeren van H2 tot 700 bar maar 1,36kWh moeten kosten van de 33kWh bruikbare energie inhoud. Dat is maar iets meer dan 4%. Maar dat is een ondergrens. Want de ideale isotherme compressor met 100% rendement bestaat niet, zéker niet voor dat soort drukken.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Komende donderdag is er een TEG Webinar over het opzetten van een waterstofplatform en waterstof-tankstations in Nederland.

Daar zal dit punt ongetwijfeld aan de orde komen, ik zal dat terugkoppelen.

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Ik ben benieuwd. Waterstof voor mobiliteit zie ik niet zo veel in. Opslag in een auto is duur en de vele energieomzettingen + compressie maken het weinig efficiënt. Waarschijnlijk komen we verder (letterlijk en figuurlijk) met accu's en de innovaties dáárin.

Ik zie meer in gebruik van waterstof als onroerende buffer, eventueel aan te vullen met hergebruik van ons gasnet met waterstof.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

H2 voor mobiliteit heeft imho zeker zin in die gevallen dat er sprake is van vrachtvervoer over grotere afstanden, busdiensten, treinen op niet geëlektrificeerde trajecten, en in personenauto's vanaf het D-segment die over grotere afstanden gebruikt worden.

Als de kostprijs van H2 omlaag gegaan is, door grootschalige productie daarvan, spelen die "efficiency-argumenten" geen serieuze rol meer.
Dan is de prijs bepalend geworden, en uiteraard ook de milieu belasting die grote accu's nu eenmaal opleveren.
Vergeet daarbij niet dat H2 voor vervoersdoeleinden maar een klein deel uitmaakt van de totale behoefte aan H2.

Voor de kleinere auto's, die niet dagelijks over grote afstanden gebruikt worden, is de accu een goede oplossing, om velerlei redenen.
Daarbij moet nog wel de laadmogelijkheid daarvan opgelost worden, dat wordt nog een enorme, en kostbare klus.

Groet,
JW
Post Reply