Page 62 of 119

Re: Het Café

Posted: Sat Apr 17, 2021 11:50 am
by Breeze
web wrote: Thu Apr 15, 2021 7:24 pm
henkr wrote: Thu Apr 15, 2021 6:02 pm Dat klopt wel zo ongeveer, (behalve nieuw gereedschap) getuige mijn Nokia 6310i. :D
Dat zijn prima hamers inderdaad... Toch wel creatief, zo eentje als nieuw gereedschap in te zetten ;)
LOL. Wéér een nieuwe toepassing voor een Nokia "Oude School". Bij mijn weten was het formaat in den beginne dusdanig, dat ze "Koelkast" werden genoemd.

Adri

Re: Het Café

Posted: Sat Apr 17, 2021 12:04 pm
by henkr
Hm, "behalve nieuw gereedschap" stond niet voor niks tussen haakjes. :(
Overigens is mijn 6310i een stuk kleiner dan te tv-schermen waar men tegenwoordig mee rondloopt en heb ik geen gaten in mijn dashboard hoeven boren om een en ander te bevestigen. :lol:
Image

Re: Het Café

Posted: Sat Apr 17, 2021 3:03 pm
by Breeze
Touché.

Adri

Re: Het Café

Posted: Sat Apr 17, 2021 5:05 pm
by Breeze
Dashboard X met navigatie.jpg
Dashboard X met navigatie.jpg (120 KiB) Viewed 2837 times
Met dien verstande, dat de gaten in het dashboard zijn geboord voor mijn PDA (ja lieve kijkbuiskinderen, zoek dat maar eens op in je Aaifoon) en de slimme telefoon zit "netjes" in de louvres van de ventilatie gepropt. En daarmee een dubbel navigatiepaneel creërend.

Adri

Re: Het Café

Posted: Sat Apr 17, 2021 7:58 pm
by Wibo
Wat de Center-point steering betreft en zoals Breeze het omschrijft " Lekker ingewikkeld en ook nooit meer zo toegepast, voorzover ik weet". Ook de GS/A heeft volgens mij een Center-point steering. Ook deze kleinere godin blijft goed bestuurbaar bij bv. een lekke band.

Re: Het Café

Posted: Sat Apr 17, 2021 8:03 pm
by Breeze
Nee, nee, ik bedoelde niet de centerpuntbesturing, die kan je ook lastig zien op dat mooie plaatje, maar ik doelde op de wielophanging met tig draaipunten en dito lageringen. Nou is een McPherson voorwielophanging weer een ander uiterste, maar wel lekker goedkoop.

GS kan ik me inderdaad vaag herinneren, maar kan het niet checken. Alle Garagehandboeken, Olioslagers, Haynzen en Franse Revues liggen bij mijn zoon.

Adri

Re: Het Café

Posted: Sat Apr 17, 2021 10:49 pm
by Wibo
Duidelijk. De ophanging bij de GS is inderdaad wat simpeler, maar niet minder effectief.

Re: Het Café

Posted: Sun Apr 18, 2021 12:29 am
by JW-C5
Klopt, ook de GS heeft een centre-point-steering.
De wielophanging is daarbij wat eenvoudiger geworden, maar aan de bestuurbaarheid is daarmee geen afbreuk gedaan.

Groet,
JW

Re: Het Café

Posted: Sun Apr 18, 2021 8:07 am
by henkr
Neemt niet weg dat bij de DS en in iets mindere mate bij de GS sprake is van een behoorlijke hefboomwerking tussen wiel en veercilinder, de potentiële wieluitslag is daardoor veel groter dan bij de McPherson modellen.
Opmerkelijk is dat die DS constructie later wel op de achteras gebleven is en daarmee soepeler veert dan de vooras.
Ga er vanuit dat die veerpootconstructie louter en alleen voortgekomen is uit het kostenplaatje :(

Groet Henk

Re: Het Café

Posted: Wed Apr 21, 2021 4:14 pm
by web
JW-C5 wrote: Sat Apr 17, 2021 11:24 am Tussentijdse opslag bij overschot in aanbod kan maar een klein deel van de problemen oplossen, dat is te kostbaar.
Met batterijen gaat het inderdaad voorlopig niet.

Ik heb goede hoop bij waterstofontwikkelingen. Voor de auto is het een drama met enorme pompverliezen en idioot hoge drukken, maar op industriële schaal kan het wél als energiebuffer. Bovendien kun je het op termijn ook het gasnet in pompen, voor verwarmingsdoeleinden.