Het Café

User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

web wrote: Thu Apr 15, 2021 8:50 amDat frontoppervlak verraadt zich doordat de toch niet onaanzienlijke 80kW elektromotor hem niet verder brengt dan 135km/u, lees ik.
Ik denk dat de overbrengingsverhouding vrij kort is, waardoor die elektromotor niet meer de volle 109 pk levert in het toerenbereik waarop je met die snelheid rijdt.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Dan ben je in ieder geval heel wat optimistischer dan ik JW! :D
Ik begin onderhand al te denken: "Zal ik nog wel een nieuwe auto kopen? voor die paar jaar kan de Xantia de resterende tijd ook wel opvullen!"
En? Als ik alle gegevens van jouw nieuwe voiture zie, zou ik hele dagen niks meer te doen hebben omdat er niks meer te sleutelen valt. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Met een trekker, twee DS'en en een handvol andere Franse rode wagens heb je de rest van je gezonde leven nog genoeg te sleutelen hoor Henk ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

@ Henk,
Lees en begrijp ik je verhaal goed: op jouw leeftijd niet meer denken aan iets nieuws ????? :roll:

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Dat klopt wel zo ongeveer, (behalve nieuw gereedschap) getuige mijn Nokia 6310i. :D

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

henkr wrote: Thu Apr 15, 2021 6:02 pm Dat klopt wel zo ongeveer, (behalve nieuw gereedschap) getuige mijn Nokia 6310i. :D
Dat zijn prima hamers inderdaad... Toch wel creatief, zo eentje als nieuw gereedschap in te zetten ;)
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

JW-C5 wrote: Thu Apr 15, 2021 4:07 pm En dus heb ik er voor gekozen dat nu te doen, de nieuwsgierige techneut in mij maakte dat eigenlijk makkelijk 8-)
Nieuwe uitdagingen blijven zoeken houdt je jong ;)
JW-C5 wrote: Thu Apr 15, 2021 4:07 pm Die "standkachel" kan toch wat meer dan die van jou destijds, hij kan in de zomer ook koelen.
Natuurlijk, maar ik dacht, toch even plagen ;)
JW-C5 wrote: Thu Apr 15, 2021 4:07 pmEn hij is ecologisch wat meer verantwoord, bij mij is dat Zero Emission, met de groene stroom die ik heb van Eneco :idea:
Nou... Voor nu is dat ook maar "gesaldeerd groen", want ook Eneco zonnepanelen doen niet zo veel in de nacht. Maar zoiets wordt naar de toekomst steeds beter en dan heb jij in elk geval alvast een auto die daar klaar voor is, in plaats van een dino-stoker.
JW-C5 wrote: Thu Apr 15, 2021 4:07 pmDat document zal ik je sturen, naar je websworld adres.
Dank je - dat doet het nog altijd.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Niet om een knuppel in het hanenhok te gooien hoor maar:
Nou... Voor nu is dat ook maar "gesaldeerd groen", want ook Eneco zonnepanelen doen niet zo veel in de nacht. Maar zoiets wordt naar de toekomst steeds beter en dan heb jij in elk geval alvast een auto die daar klaar voor is, in plaats van een dino-stoker.
“Gesaldeerd stoken” vind ik eigenlijk wel een hele mooie uitdrukking! Als je bedenkt dat NL een hoop groene stroom inkoopt uit
overschot gebieden” als Scandinavië terwijl het zijn eigen windenergie verkoopt aan Google en andere grootmachten via data centers in de NL polders, denk ik dat “salderen” inderdaad heel toepasselijk is!!

Per saldo, onder de streep zal het uiteindelijk redelijk neutraal uitpakken maar het principe staat me wat tegen :)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Je geeft met de keuze voor groenstroom in elk geval je leverancier opdracht om wat extra groenstroom in te kopen. Wat(t) er daadwerkelijk uit de muur komt, blijft deels grijs. Door onderlinge vereffening bereikt die Scandinavische stroom jouw stopcontact niet, en dat is gezien de transportverliezen die daarmee gemoeid zouden zijn, misschien maar goed ook.

Binnenkort wordt er op goeie dagen meer zonnestroom en windstroom geproduceerd dan we ooit opkrijgen, terwijl we in windstille nachten weer deels op Duitse kolen draaien. Ook die datacenters die op papier volledig groen zijn.

In die zin is ons lokaal kolenverbod een beetje hypocriet, maar uiteindelijk moet de oplossing van bufferopslagtechnieken komen zoals waterstof en innovatieve accu's. En je moet nou eenmaal ergens beginnen, niet alles kan tegelijk.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Eneco werkt inderdaad met certificaten, de hoeveelheden die zij leveren kunnen helemaal niet uit Nederlandse zonne- en windstroom komen.
Ook in de toekomst zal dat niet anders zijn, vraag en aanbod van deze groene stroom zijn nu eenmaal in disbalans, hoe je het ook wendt of keert.

Tussentijdse opslag bij overschot in aanbod kan maar een klein deel van de problemen oplossen, dat is te kostbaar.
Er zijn wel batterijunits, maar reken eens uit wat die kosten en welke omvang ze moeten hebben om vele TWh's op te slaan.
Kleinschalig gaat dat wel, er zijn commerciële partijen die daar gebruik van maken. Die slaan dan zonne- en wind energie op als de prijs heeeeel laag dan wel negatief is omdat er een overschot is. Zoals vorig jaar Pasen gebeurde, en ook dit jaar weer.
En verkopen doen ze dan als er een tekort is met torenhoge prijzen, dat gebeurde onder andere in september.

Op termijn is dit geen houdbare situatie, daarin moet wat veranderen.
Dat zou kunnen met flexibele beprijzing van de geleverde kWh's, daarvoor moet je op grote schaal smart systemen hebben en industrieën verplichten daaraan deel te nemen.
Als je dat (om politieke redenen) niet wilt, ontkom je niet aan het opzetten van centrales die CO2-vrij elektriciteit produceren. En dat zijn geen bio-massa eenheden.

Groet,
JW
Post Reply