Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Zeker slijten de remmen bij een automaat meer, maar dat geldt dan voor zowel schijf als blok en vanuit dat oogpunt maakt het ook niet uit of je weing of veel remt, dan krijg je dus het fenomeen dat bijvoorbeeld bij een stevige remmer blokken 40.000 km schijven 70.00km meegaan en bij een voorzichtige remmer blokken 80.000 km schijven 140.000km in beide gevallen halen de schijven de eindstreep niet.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Vandaag de remmerij aangepakt, gereviseerde remklauwen, nieuwe schijven en remslangen gemonteerd.
Met een ontlucht apparaat onder druk en Diagbox ontlucht.
Even brak er paniek uit, ik had 2 flessen remvloeistof, 1L en 0,5L, het reservoir in de auto was behoorlijk leeg, ik giet de 0,5L fles er in.
De 1L in het ontlucht apparaat, na afloop zie ik DOT 5.1 staan op de 0,5L fles en DOT 4 op de 1L fles
Even snel googlen gaf opluchting, DOT 5.1 en DOT 4 mag je mengen, stom van mij dat ik het niet gezien heb bij het kopen in de winkel
Deze remslangen zijn niet goedkoop, ik schrok van de prijs € 40 /stuk en een gemeen addertje onder het gras, links en rechts zijn verschillend.
Op het totaal maakt het bedrag niet veel meer uit en is het maar gebeurd, tussen al het glimmend spul zijn de roestige beugels geen gezicht.
Het viel mij op dat de nieuwe slangen dikker zijn uitgevoerd en robuustere beugels, in vergelijking met origineel.
Het lijkt er op dat de 407C meer gemeen heeft met een C6 dan C5-3, bepaalde onderdelen worden alleen gebruikt op 407C en C6.
Om de (nieuwe) gereviseerde klauwen netjes te houden, heb ik deze voorzien van 2 lagen epoxy primer en 3 lagen remklauw lak.
De linker spuitbus is een soort super ontvetter, goed spul, stinkt alleen wel, vooral als je het heel effe in een gesloten ruimte gebruikt.
De epoxy primer er op, delen waar geen verf op mag komen heb ik afgeplakt.
De remklauw lak er op in 3 lagen, met tussenpozen van 24 uur, daarna 2 dagen laten drogen in de zon :smt004
Helaas paste het haakje van de remslang niet goed in de remklauw, rechts werd een kliederboel.
Links heb ik banjo bout eruit getrokken en de aansluiting goed afgedopt, het haakje bijgebogen en eerst gepast, toen pas gemonteerd.
Met een ontlucht apparaat onder druk en Diagbox ontlucht.
Even brak er paniek uit, ik had 2 flessen remvloeistof, 1L en 0,5L, het reservoir in de auto was behoorlijk leeg, ik giet de 0,5L fles er in.
De 1L in het ontlucht apparaat, na afloop zie ik DOT 5.1 staan op de 0,5L fles en DOT 4 op de 1L fles
Even snel googlen gaf opluchting, DOT 5.1 en DOT 4 mag je mengen, stom van mij dat ik het niet gezien heb bij het kopen in de winkel
Deze remslangen zijn niet goedkoop, ik schrok van de prijs € 40 /stuk en een gemeen addertje onder het gras, links en rechts zijn verschillend.
Op het totaal maakt het bedrag niet veel meer uit en is het maar gebeurd, tussen al het glimmend spul zijn de roestige beugels geen gezicht.
Het viel mij op dat de nieuwe slangen dikker zijn uitgevoerd en robuustere beugels, in vergelijking met origineel.
Het lijkt er op dat de 407C meer gemeen heeft met een C6 dan C5-3, bepaalde onderdelen worden alleen gebruikt op 407C en C6.
Om de (nieuwe) gereviseerde klauwen netjes te houden, heb ik deze voorzien van 2 lagen epoxy primer en 3 lagen remklauw lak.
De linker spuitbus is een soort super ontvetter, goed spul, stinkt alleen wel, vooral als je het heel effe in een gesloten ruimte gebruikt.
De epoxy primer er op, delen waar geen verf op mag komen heb ik afgeplakt.
De remklauw lak er op in 3 lagen, met tussenpozen van 24 uur, daarna 2 dagen laten drogen in de zon :smt004
Helaas paste het haakje van de remslang niet goed in de remklauw, rechts werd een kliederboel.
Links heb ik banjo bout eruit getrokken en de aansluiting goed afgedopt, het haakje bijgebogen en eerst gepast, toen pas gemonteerd.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Mooi gedaan Sohail! inderdaad mazzel dat het DOT 5.1 is en geen DOT 5 want dat kan geheid niet bij elkaar. waarschijnlijk was je dan wel iets opgevallen aan de factuur!
Is het bij de 407 nodig de ABS kleppen in servicestand te zetten tijdens het ontluchten? Daar schijnen nogal wat verschillen te zijn tussen diverse merken, zo hoorde ik laatst iemand vertellen: Bij BMW bijna altijd en bij Volvo bijna nooit.
En vervolgens natuurlijk: Hoe zit dat bij de C5 en de Xantia? je hebt bij de Xantia geen ontluchtingsapparaat nodig omdat de LHM sowieso al onder druk staat maar is het wel aan te bevelen de kleppen open te zetten?
Naar wat ik op het forum gelezen heb in de loop der jaren doet niemand het?
Groet Henk
Is het bij de 407 nodig de ABS kleppen in servicestand te zetten tijdens het ontluchten? Daar schijnen nogal wat verschillen te zijn tussen diverse merken, zo hoorde ik laatst iemand vertellen: Bij BMW bijna altijd en bij Volvo bijna nooit.
En vervolgens natuurlijk: Hoe zit dat bij de C5 en de Xantia? je hebt bij de Xantia geen ontluchtingsapparaat nodig omdat de LHM sowieso al onder druk staat maar is het wel aan te bevelen de kleppen open te zetten?
Naar wat ik op het forum gelezen heb in de loop der jaren doet niemand het?
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Kan ook per type verschillen? Bij de XM weet ik dat er ABS-systemen van twee verschillende merken geleverd zijn waarvan je eentje wel kunt ontluchten en de andere niet. Bij de Xantia heeft een type 2 een heel ander ABS-blok dan een type 1, dus daar zou ook wel eens verschil in kunnen zitten denk ik?
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Bij mijn Xantia HDI heb ik de optie ABS ontluchten wel gezien in de Lexia, echter nooit gebruik van gemaakt.
Volgens mij was dat een systeem van Teves.
Bij een conventioneel remsysteem is het aanbevolen om ABS/ESP mee te pakken, dan ververs je alle remvloeistof.
Ik had het al gedaan een paar weken terug, toen ik de achterremmen heb aangepakt.
Het was nu niet de bedoeling, echter liep er rechts zoveel remvloeistof uit, dat het dan noodzakelijk is, het ABS/ESP blok komt dan mogelijk droog te staan, die lucht krijg je op de conventionele manier ontluchten er niet uit.
Je moet dan 2x ontluchten, de 1e keer met Diagbox, waarbij de ABS/ESP ontlucht word, je krijgt dan instructies om stapsgewijs de remnippels op de klauwen open te draaien, na afloop moet je nog een keer conventioneel ontluchten, iets met primaire remsysteem ?
Nadenken is niet nodig, Diagbox begeleid je door de complete procedure, een kind kan de was doen
Volgens mij was dat een systeem van Teves.
Bij een conventioneel remsysteem is het aanbevolen om ABS/ESP mee te pakken, dan ververs je alle remvloeistof.
Ik had het al gedaan een paar weken terug, toen ik de achterremmen heb aangepakt.
Het was nu niet de bedoeling, echter liep er rechts zoveel remvloeistof uit, dat het dan noodzakelijk is, het ABS/ESP blok komt dan mogelijk droog te staan, die lucht krijg je op de conventionele manier ontluchten er niet uit.
Je moet dan 2x ontluchten, de 1e keer met Diagbox, waarbij de ABS/ESP ontlucht word, je krijgt dan instructies om stapsgewijs de remnippels op de klauwen open te draaien, na afloop moet je nog een keer conventioneel ontluchten, iets met primaire remsysteem ?
Nadenken is niet nodig, Diagbox begeleid je door de complete procedure, een kind kan de was doen
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Ik kreeg een jaar of wat geleden de tip van JO om de remklauw van mijn C5 III zelf te vervangen omdat de prijzen waarvoor ik die in Duitsland zou kunnen bestellen nog lager zijn de de inkoopprijs die hij zou moeten hanteren.
Ik zei toen dat ik op het forum weleens had gelezen dat je daarvoor met de diagbox een speciale procedure zou moeten volgen ivm ESP en ABS.
Toen moest hij een beetje lachen en zei "ach ja op het forum zitten heel veel deskundigen maar je kunt gewoon ontluchten zoals normaal dus met twee personen, eentje in de auto die de rem intrapt en eentje bij het wiel die af en toe een keertje ho! roept. fluitje van een cent"
Blijkbaar is niet elke procedure die PSA beschrijft in zijn documentatie heilig
Ik zei toen dat ik op het forum weleens had gelezen dat je daarvoor met de diagbox een speciale procedure zou moeten volgen ivm ESP en ABS.
Toen moest hij een beetje lachen en zei "ach ja op het forum zitten heel veel deskundigen maar je kunt gewoon ontluchten zoals normaal dus met twee personen, eentje in de auto die de rem intrapt en eentje bij het wiel die af en toe een keertje ho! roept. fluitje van een cent"
Blijkbaar is niet elke procedure die PSA beschrijft in zijn documentatie heilig
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Je kan daar wel degelijk problemen mee krijgen, de zuiger in de hoofdpomp komt dan in een gebied waar ie nog nooit eerder geweest is, heb het zelf 1 x meegemaakt bij een 404 waar de zuiger doodleuk onderin bleef vastzitten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Zeker, dat kan gebeuren.
Ook mij is dat overkomen bij een oude Eend, die kwam bij dat ontluchten in een "ander werkgebied"
Gevolg was dat de HRC gereviseerd moest worden, overigens een simpel klusje bij de Eend
Maar los daarvan, als je een remklauw vervangt en de leiding niet leeg laat lopen, kan dat gewoon op deze manier. Dat je dan last zou kunnen krijgen van dat "ander werkgebied" verschijnsel is niet erg waarschijnlijk omdat het rempedaal van een C5 vaak al wat dieper ingetrapt kan worden dan dat van een onbekrachtigde Eend.
Op die manier komt er geen lucht in het ABS/ESP systeem die wél een uitgebreide procedure noodzakelijk maakt.
Ook op het C5Forum is dat diverse malen zó besproken
Groet,
JW
PS Als je de DOT4 geheel vervangt, moet uiteraard wél de juiste en complete procedure gevolgd worden.
Ook mij is dat overkomen bij een oude Eend, die kwam bij dat ontluchten in een "ander werkgebied"
Gevolg was dat de HRC gereviseerd moest worden, overigens een simpel klusje bij de Eend
Maar los daarvan, als je een remklauw vervangt en de leiding niet leeg laat lopen, kan dat gewoon op deze manier. Dat je dan last zou kunnen krijgen van dat "ander werkgebied" verschijnsel is niet erg waarschijnlijk omdat het rempedaal van een C5 vaak al wat dieper ingetrapt kan worden dan dat van een onbekrachtigde Eend.
Op die manier komt er geen lucht in het ABS/ESP systeem die wél een uitgebreide procedure noodzakelijk maakt.
Ook op het C5Forum is dat diverse malen zó besproken
Groet,
JW
PS Als je de DOT4 geheel vervangt, moet uiteraard wél de juiste en complete procedure gevolgd worden.
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Die tweede persoon kan je achterwege laten als je gewoon de onderhand bijna antieke ontluchtingsfles met terugslagklep gebruikt, vind hem nog steeds heel handig.
Hier staat er nog eentje afgebeeld:
https://www.ebay.de/itm/Bison-Bremsenen ... 3498047626
Hier staat er nog eentje afgebeeld:
https://www.ebay.de/itm/Bison-Bremsenen ... 3498047626
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"
Ja och, dan moet je maar blij zijn dat het tijdens het onderhoud gebeurt, ipv bij de eerstvolgende noodstop...