Nou? "It passed my mind" toen ik vorige week vooruitlopend op bepaalde actuele zaken las dat een minister i.g.v. het plegen van een misdrijf veroordeeld kan worden tot een boete van de derde of vierde categorie wat respectievelijk overeenkomt met een bedrag van €8700 of €21750.
Dat staat in schril contrast met een ondernemer die bij het overtreden van de wet persoonsgegevens een boete van 20 miljoen boven het hoofd hangt, wat puur theoretisch het geval zou zijn bij het aantreffen van een telefoonboek.
Dit laatste stuk regelgeving was voor mij trouwens de laatste druppel die me deed besluiten te stoppen met werken, aan logische en redelijke regelgeving kan je voldoen, zodra het onredelijk wordt houdt het bij mij echt op.
en zoals altijd gaat elke nieuwe regel gepaard met dreigementen voor het geval je er niet aan voldoet.
Voorbeeld: Op een gegeven moment werd het verplicht om voor alle gebruikte producten een veiligheidsinformatieblad te hebben teneinde te komen tot een risico inventarisatie en evaluatie.
Ik heb toen geïnformeerd of dat voor alle producten gold en het antwoord daarop was bevestigend, er kon geen enkele uitzondering gemaakt worden, ook is het niet aan de gebruiker om te beoordelen of een product gevaarlijk is of niet.
Het qua volume door mij meest gebruikte product was gedestilleerd water, zeker zo'n slordige 250 liter/jaar, ik heb mijn uiterste best gedaan hiervoor een veiligheidsinformatieblad te vinden maar niet gevonden terwijl het natuurlijk heel belangrijk is om te weten hoe er gehandeld dient te worden voor het geval dat water gaat branden ergo een hiaat in mijn risicoinventarisatie.
Word je hiermee door de wet geholpen? nou nee dus!
En waarachtig krijg ik nu als pensionado weer zoiets:
Ik heb een paar antieke tractoren die door gewijzigde wetgeving m.i.v. dit jaar een registratiekenteken moeten hebben, een simpele zaak zou je zeggen?
Op de site van de RDW staat te lezen dat aanhangwagens achter een tractor die sneller kan rijden dan 25km/h ook een eigen registratiekenteken moeten hebben waardoor je dus de situatie krijgt dat als ik een kleine enkelasser (GVW minder dan 750kg) achter de trekker hang daar een registratiekenteken voor moet hebben, als diezelfde aanhanger achter de auto hangt hoeft het niet, bovendien zal de RDW voor die categorie nooit een kenteken afgeven.
Wederom zo'n geval van "Wat je ook doet, het is altijd fout" en kan de wet alleen maar tegen je gebruikt worden.
En ja ik weet het, cynisme is mijn handelsmerk.