Ik denk dat daar een verschil kan zitten Hans, in die zin dat er stoffen in LHM zitten die niet gebruikelijk zijn bij een normale hydrauliekolie.
Voorbeeld: Ik heb ooit onder mijn caravan een hydraulisch systeem gebouwd, heel leuk, de 4 hoeksteunen klappen hydraulisch uit en met 2 stempels onder de torsieas kan die niet meer inveren al je instapt. Op de eerste reis naar Kroatië bleek in Oostenrijk dat er een fout in de elektrohydraulische pomp zat waardoor er olie uitgegooid werd, probleem dus! kom in een klein Oostenrijks dorpje maar eens aan minerale hydraulische olie.
Ik bedacht toen gewoon naar de dichtstbijzijnde Cit dealer te rijden en daar LHM te kopen, zo gezegd zo gedaan en verder een leuke vakantie gehad.
Eenmaal thuisgekomen de voorraad in het tankje wel vervangen door de voorgeschreven olie maar er zat natuurlijk nog zat in de rest van het systeem.
Dat resulteerde erin dat in de volgende jaren alle cilinders van de hoeksteunen begonnen te lekken.
De man die het systeem gemaakt had verkocht zijn bedrijf aan een groter concern waar men beweerde dat ze alles veranderd hadden en geen losse onderdelen of nieuwe cilinders konden of wilden leveren.
Bij een groot hydro-revisiebedrijf zij men : "Daar beginnen we niet aan want we weten niet hoe die cilinders uit elkaar moeten"
Toen toch de "uitvinder" benaderd die me aan de telefoon uitgelegd heeft hoe het spul uit elkaar kon.
Toen dat gelukt was bleek dat alle manchetten en afvegers keihard geworden waren en nooit meer goed konden aanliggen tegen de zuigerstangen.
Vervolgens kon het hydro-revisiebedrijf wel de onderdelen leveren en kon ik het spul weer in elkaar zetten, ik werd er steeds handiger in, de laatste cilinder deed ik "uit en thuis" in 20 minuten.
Het systeem ondertussen tig keer leeggezogen en hervuld met een HVI 32 olie.
Dat is nu 2 jaar geleden en het lijkt tot nu toe goed te gaan.
Dit was dus een heel lang verhaal maar de strekking is dus dat LHM in sommige opzichten agressiever kan zijn dan een gewone minerale vloeistof.
Met een hydraulische krik die ik gevuld had met LHM ging het ongeveer net zo maar die kon ik gewoon bij het oud ijzer gooien en voor een paar tientjes een nieuwe halen.