Nou? dat had ik dus al in de auto gedaan, daar viel het juist op dat de slangen begonnen te zwellen en te verkleuren buiten het T-stuk:
Ook leek het alsof er een waas van condens aanwezig was aan de buitenzijde van de slang maar die "condenslaag" was wel vettig.
De xantiarode Xantia van Henk
Re: De xantiarode Xantia van Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Naar het schijnt moet je nitril slang hebben, ook we nbr slangen genoemd.
Deze zijn 100% Lhm bestendig.
Deze zijn 100% Lhm bestendig.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Hier een link: https://www.techniekwebshop.nl/brandsto ... -50-m.html
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Zijn daar al langetermijnresultaten van bekend?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Niet dat ik weet. Maar het zijn slangen die ook in andere hydraulische toepassingen worden gebruikt dus ik neem aan dat ze uitvoering getest zijn.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Ik denk dat daar een verschil kan zitten Hans, in die zin dat er stoffen in LHM zitten die niet gebruikelijk zijn bij een normale hydrauliekolie.
Voorbeeld: Ik heb ooit onder mijn caravan een hydraulisch systeem gebouwd, heel leuk, de 4 hoeksteunen klappen hydraulisch uit en met 2 stempels onder de torsieas kan die niet meer inveren al je instapt. Op de eerste reis naar Kroatië bleek in Oostenrijk dat er een fout in de elektrohydraulische pomp zat waardoor er olie uitgegooid werd, probleem dus! kom in een klein Oostenrijks dorpje maar eens aan minerale hydraulische olie.
Ik bedacht toen gewoon naar de dichtstbijzijnde Cit dealer te rijden en daar LHM te kopen, zo gezegd zo gedaan en verder een leuke vakantie gehad.
Eenmaal thuisgekomen de voorraad in het tankje wel vervangen door de voorgeschreven olie maar er zat natuurlijk nog zat in de rest van het systeem.
Dat resulteerde erin dat in de volgende jaren alle cilinders van de hoeksteunen begonnen te lekken.
De man die het systeem gemaakt had verkocht zijn bedrijf aan een groter concern waar men beweerde dat ze alles veranderd hadden en geen losse onderdelen of nieuwe cilinders konden of wilden leveren.
Bij een groot hydro-revisiebedrijf zij men : "Daar beginnen we niet aan want we weten niet hoe die cilinders uit elkaar moeten"
Toen toch de "uitvinder" benaderd die me aan de telefoon uitgelegd heeft hoe het spul uit elkaar kon.
Toen dat gelukt was bleek dat alle manchetten en afvegers keihard geworden waren en nooit meer goed konden aanliggen tegen de zuigerstangen.
Vervolgens kon het hydro-revisiebedrijf wel de onderdelen leveren en kon ik het spul weer in elkaar zetten, ik werd er steeds handiger in, de laatste cilinder deed ik "uit en thuis" in 20 minuten.
Het systeem ondertussen tig keer leeggezogen en hervuld met een HVI 32 olie.
Dat is nu 2 jaar geleden en het lijkt tot nu toe goed te gaan.
Dit was dus een heel lang verhaal maar de strekking is dus dat LHM in sommige opzichten agressiever kan zijn dan een gewone minerale vloeistof.
Met een hydraulische krik die ik gevuld had met LHM ging het ongeveer net zo maar die kon ik gewoon bij het oud ijzer gooien en voor een paar tientjes een nieuwe halen.
Voorbeeld: Ik heb ooit onder mijn caravan een hydraulisch systeem gebouwd, heel leuk, de 4 hoeksteunen klappen hydraulisch uit en met 2 stempels onder de torsieas kan die niet meer inveren al je instapt. Op de eerste reis naar Kroatië bleek in Oostenrijk dat er een fout in de elektrohydraulische pomp zat waardoor er olie uitgegooid werd, probleem dus! kom in een klein Oostenrijks dorpje maar eens aan minerale hydraulische olie.
Ik bedacht toen gewoon naar de dichtstbijzijnde Cit dealer te rijden en daar LHM te kopen, zo gezegd zo gedaan en verder een leuke vakantie gehad.
Eenmaal thuisgekomen de voorraad in het tankje wel vervangen door de voorgeschreven olie maar er zat natuurlijk nog zat in de rest van het systeem.
Dat resulteerde erin dat in de volgende jaren alle cilinders van de hoeksteunen begonnen te lekken.
De man die het systeem gemaakt had verkocht zijn bedrijf aan een groter concern waar men beweerde dat ze alles veranderd hadden en geen losse onderdelen of nieuwe cilinders konden of wilden leveren.
Bij een groot hydro-revisiebedrijf zij men : "Daar beginnen we niet aan want we weten niet hoe die cilinders uit elkaar moeten"
Toen toch de "uitvinder" benaderd die me aan de telefoon uitgelegd heeft hoe het spul uit elkaar kon.
Toen dat gelukt was bleek dat alle manchetten en afvegers keihard geworden waren en nooit meer goed konden aanliggen tegen de zuigerstangen.
Vervolgens kon het hydro-revisiebedrijf wel de onderdelen leveren en kon ik het spul weer in elkaar zetten, ik werd er steeds handiger in, de laatste cilinder deed ik "uit en thuis" in 20 minuten.
Het systeem ondertussen tig keer leeggezogen en hervuld met een HVI 32 olie.
Dat is nu 2 jaar geleden en het lijkt tot nu toe goed te gaan.
Dit was dus een heel lang verhaal maar de strekking is dus dat LHM in sommige opzichten agressiever kan zijn dan een gewone minerale vloeistof.
Met een hydraulische krik die ik gevuld had met LHM ging het ongeveer net zo maar die kon ik gewoon bij het oud ijzer gooien en voor een paar tientjes een nieuwe halen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Ai. Maar dan begrijp ik wel dat je wat kritisch bent tav het materiaal.
Ik heb zelf trouwens ook al wel noodoplossingen moeten fabriceren in mijn lange Lhm geschiedenis. En ik weet dat een banale tuinslang binnen een paar dagen kei hard wordt onder hlm. (Gelukkig wel altijd thuis gekomen met die noodoplossingen )
Ik heb zelf trouwens ook al wel noodoplossingen moeten fabriceren in mijn lange Lhm geschiedenis. En ik weet dat een banale tuinslang binnen een paar dagen kei hard wordt onder hlm. (Gelukkig wel altijd thuis gekomen met die noodoplossingen )
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Ik zat al een paar dagen op warm weer te wachten en dat begon er op te lijken vanmiddag.
Ik ben zeker niet ontevreden over de airco wat eigenlijk alleen maar kan betekenen dat de nieuwe ventilator met regelaar het heel wat beter doet dan de oude.
Ik ben zeker niet ontevreden over de airco wat eigenlijk alleen maar kan betekenen dat de nieuwe ventilator met regelaar het heel wat beter doet dan de oude.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Behalve het testen welke slangetjes bestand zijn tegen LHM ben ik ook al een tijdje bezig met een "parallel onderzoek" in een gewone minerale hydrauliekolie:
De voorlopige resultaten zijn best wel verrassend
Zoals het nu lijkt heeft deze olie geen enkele invloed (zoals zwelling) op rubber, transparant siliconen of gekleurde siliconen al dan niet met een inwendige weefsellaag.
Alle slangetjes behouden keurig hun interne diameter van 4 millimeter.
Het vermoeden dat er in LHM onbekende agressieve stoffen zitten zou dus wel eens op waarheid kunnen berusten.
De voorlopige resultaten zijn best wel verrassend
Zoals het nu lijkt heeft deze olie geen enkele invloed (zoals zwelling) op rubber, transparant siliconen of gekleurde siliconen al dan niet met een inwendige weefsellaag.
Alle slangetjes behouden keurig hun interne diameter van 4 millimeter.
Het vermoeden dat er in LHM onbekende agressieve stoffen zitten zou dus wel eens op waarheid kunnen berusten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Heb je ook smurfenolie om daarmee hetzelfde experiment te doen?
Groet,
JW
Groet,
JW