De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

I realiseer me dat dit dus ook wel eens gebeurt met aangekoppelde caravan, stel me voor dat degene die er pal achter staat zich dan even achter het oortje krabt als hij ziet dat de caravan plotseling omhoog schiet. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Interessante discussie en dat allemaal in mijn eigenste veezesdraadje.
Ik was niet verbaasd bij de 6+2 pomp in mijn Xant 1b, want mijn BX Break (met die zeer geslaagde carrosserievorm) had wel stuurbekrachtiging, maar ook af en toe een duidelijk gebrek aan debiet bij STB akties.
Bij de GSen van mijn zoon heb ik daar nooit last van, oh wacht, die hebben geen STB.

Adri
Last edited by Breeze on Thu Jul 23, 2020 7:57 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Had een XM daar dan bijvoorbeeld geen last van? Ik zou toch verwachten dat je met hydractive én Diravi best wel wat debiet van de pomp nodig hebt?

Tevens is mijn ervaring dat XM's met de oude pomp aanzienlijk vlotter omhoog komen dan de latere met 6+2 pomp. Misschien heeft die laatste meer debiet in de remmen en het stuur, maar minder in de vering? Geen idee of het met Xantia's ook zo is. Ik heb helaas nog nooit eentje met de oude pomp gereden...
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Toch wel een merkwaardige gebeurtenis vandaag.
Aangezien ik de nullast niet helemaal vertrouw, koppel ik de accu los na gebruik. Met die paar ritten per jaar in Covid19-tijd is dat goed te doen.
Wel check ik regelmatig de accuspanning. Voor het loshalen van de minpool was de spanning 13,6 V, mooi dus. Na de loskoppeling meet ik nogmaals: 29 V...HUH. Een spontane verdubbeling van de accuspanning leek me erg onwaarschijnlijk en inderdaad, mijn mooie VoltCraft van Conrad (aanschafprijs iets van € 5,--) was op hol geslagen. Netspanning was ook raar, 300 V.
Gelukkig heb ik genoeg vergelijkingsmateriaal, 3 digitale en 1 analoge multimeter.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

De ruststroom kan idd fors zijn, naar mijn idee voornamelijk door de radio.
De Xantia wil met zijn dieselaccu na een half jaar stilstand nog starten bij de 106-1.0 met 44AH lukt dat niet.
Sinds ik dat weet worden ze beide elke maand geladen.
Meters: bij metingen aan het laadcircuit werk ik nog steeds het liefst met een analoge meter, geeft een veel duidelijker beeld van de "dip" als de spanningsregelaar ingrijpt.
Ja, ik ben ouderwets! :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Citrobenz
Posts: 34
Joined: Mon Apr 22, 2019 9:47 am
Location: Steenwijk

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Citrobenz »

Als je de accu losgekoppeld hebt gehad moet je dan de motor ook weer inregelen als je hem weer aangesloten hebt?

Er ligt mij iets van bij dat wij dat vroeger deden, motor warm draaien en dan een poosje stationair laten draaien en dan een poosje op een bepaald toerental.
Nou weet ik eerlijk gezegd niet meer of dat bij de Xantia was of een ander model
Groet van Henk uit Steenwijk
Xantia 1.8, 1999
Ami 8, 1978
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Bij de Motronic van deze V6 is dat niet nodig.
Of dat ook zo is bij de ECU's van andere Xantia motoren weet ik niet zeker.

Wat je soms hebt is dat je ramen moet inleren, met name als die een stukje open stonden op het moment dat de accu losgekoppeld werd.
En even de klok gelijk zetten ;)

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Geen ECUproblemen inderdaad bij mijn V6. En het instellen van datum/tijd en radiozenders, daar wordt je handig in.

Het beste is natuurlijk om het e-lek op te sporen. Een eerste poging faalde. Heb alle zekeringen één voor één getrokken, maar dat gaf geen uitsluitsel. De meest voorkomende verdachte is altijd de radio, maar dat lijkt het niet te zijn.
Nullaststroom bij aanvang 2 A, na 10 min 0,6 A (dus niet goed).
Nu nog tijd en zin vinden om verder te zoeken. Oh wacht... tijd genoeg, dus alleen nog zin.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Mijn Xantia heeft, met een accu van 2 jaar oud, dit voorjaar 3 maanden in lockdown in Frankrijk gestaan. Met in de eerste maand ook wel wat redelijk koude nachten met een graadje vorst
Een van de eerste dingen die ik deed toen we elkaar weer terugzagen op 16 juli was kijken of hij wilde starten. En hopsakee! na een wat stroperige aanloop sloeg hij na een seconde of 3 aan en liep 'ie :D
Ergo, niks mis met de ruststroom hoor :P
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

H@ns wrote: Sun Sep 27, 2020 2:46 pm Ergo, niks mis met de ruststroom hoor :P
Dus puur afhankelijk van het type radio, mijn bejubelde Becker-Indy's lusten wel een aardig slokje stroom.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply