Page 39 of 45

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Tue Jul 19, 2022 2:35 pm
by Feije
henkr wrote: Tue Jul 19, 2022 12:30 pmMisschien toch wel iets om ook tzt van de sloop mee te nemen. :idea:
Dat gebeurt al heel veel hoor ;). Bij Gaos waren ze altijd één van de eerste dingen die weg waren bij Xantia's. Anders had ik er wel eentje op reserve gehad :lol:.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Tue Jul 19, 2022 6:17 pm
by henkr
Dat fenomeen ken ik, zo kwam ik bij "Franse Auto's" in Groningen en zei dat ik op zoek was naar een hydractiefleiding linksachter waarop de baas zei: "Dan ben je de enige niet" :lol:

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu Jul 21, 2022 3:16 pm
by henkr
Zojuist is er een stappenmotor gearriveerd, het enige wat ik nu van kan zeggen is dat het nummer op het doosje i.i.g. overeenkomt met de servicebox.
Image
Iets anders: de reparatieslang (blauw siliconen) rechts onder de auto begint te veranderen, de kleur wordt groeniger en hij is inmiddels iets dikker op het vrije stuk, waar ie uitgerekt zou moeten zijn vanwege het opschuiven op de nylon leiding blijft ie dunner. :o
Image
Ook voelt de slang vettig aan de buitenkant het zou dus heel goed kunnen dat er een vorm van diffusie plaatsvindt.
edit:Het blijft dus zoeken naar LHM bestendige slang in 4 mm, in de DS wereld bestaat 5 en 3.
Totdat ik vanmiddag notabene in de tuin een oude veerpootretourleiding van de Xantia zag liggen en mijn eerste gedachte was: " Die is ruimer dan 3 mm"
Het blijkt dat de schacht van een 5 mm boor er perfect klemmend in past
.Image
Conclusie: Als je een veerpootretourslang vervangt, bewaar de oude, die is nog prima te gebruiken voor reparatie van de retourleidingen aan de achterzijde.
Ook wel leuk te vermelden is dat die slang 95050399 nog steeds leverbaar is, mogelijk omdat ie ook voor de C5 gebruikt wordt.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu Jul 21, 2022 9:23 pm
by Feije
Die mengklepmotor van de kachel wordt aan de montagegaten te zien op een andere manier gemonteerd dan bij eerdere Xantiae. Ik sleutel te weinig aan type 2's geloof ik ;). Maar dat wordt dus even puzzelen. Het zullen zeker niet de twee schroefjes zijn waar ik het over had. Maar misschien zit het bij een latere wel makkelijker! :P

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu Jul 21, 2022 10:52 pm
by henkr
Xantiae! Leuk! :lol: dan wordt het genotype Xantii ? :D
Zo te zien 4 schroeven, verder heb ik bericht van de messinggearman: voor deze motor passen de door hem gemaakte tandwielen niet. :cry:

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri Jul 22, 2022 11:09 am
by henkr
UItleespoging met draaiende motor en ingeschakelde airco, geen dialoog mogelijk. :(
Image


Image
@Feije: Zou het kunnen dat die dialoog niet voor alle types van toepassing is?

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri Jul 22, 2022 12:39 pm
by Feije
Zelfs als je de airco niet aan hebt staan, hoort hij gewoon dialoog te hebben… Nou heb ik buiten de Citroëndealer nog nooit een Lexia gezien die keurig alles uitlas bij een Xantia, dus ik vrees dat daar je probleem zit.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri Jul 22, 2022 12:51 pm
by henkr
Ik kan me ook niet anders herinneren dan dat de Lexia gewoon de airco oversloeg, maar goed, uitgaande van de wetenschap dat de verdamper steenkoud wordt en de handbediende kleppen normaal werken kan het bijna niet anders dan dat de genoemde stappenmotor weigert.
Daar zou dan nog het uitblijven van een signaal vanuit de regeleenheid aan ten grondslag kunnen liggen maar in eerste instantie denk ik aan een mechanisch probleem.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri Jul 22, 2022 2:17 pm
by Feije
Je zult hoe dan ook dialoog moeten hebben met die module van de airco, want ook een nieuwe stappenmotor moet je kalibreren :problem:. Ja of je moet gewoon kijken wat er gebeurt als je de nieuwe monteert. In het ergste geval monteer je de oude weer terug.

Re: De xantiarode Xantia van Henk[img]https://myalbum.com/photo/2BveoT2s2VAP/360.jpg[/img]

Posted: Fri Jul 22, 2022 3:27 pm
by henkr
Dat feest hebben we net gehad, ding was er nog vrij snel uit, eerst dacht ik dat de as van de oude iets meer naar liks stond dan de nieuwe maar dat bleek later van weinig betekenis.
Image
Gezien het feit dat er 1 platte kant aan de uitgaande as zit zou je verwachten dat ie er maar op 1 stand in kan, dat bleek een falikante misrekening, hij kan er op 9 standen in. :(
De zwarte holle ingaande as is uitneembaar en kan er op het gevoel maar op 1 manier in.
Toen heb ik eerst maar eens gecheckt welke kant de motor op draait en het blijkt dat ie in rust helemaal naar links (anti clockwise) staat.
Als je de kachel aan zet draait ie naar rechts, zowel met de oude als de nieuwe, wel loopt met de nieuwe de ventilator op een hogere snelheid. :o
Heb toen de zwarte as maar gemerkt met een geel streepje in de sluitstand.
Image
Na montage van de stappenmotor bleef de stand gelukkig gelijk.
Image.
De balans opmakend denk ik dat deze actie geen fluit geholpen heeft, de airco blaast een beetje koude lucht maar dat is dan ook alles. :(