Page 37 of 45

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Tue Jul 12, 2022 12:35 pm
by henkr
Bij mijn non-metallic blauwe 106 die sowieso vanaf nieuw elk jaar van nov-mrt binnen staat dacht ik de dans te ontspringen maar toen ie de 20 jr naderde kwam er een spinnenwebstructuur in de lak van dak en motorkap, die zijn toen helemaal afgeschuurd en van een compleet nieuw laksysteem voorzien.
Bij de slechtste xantiarode 106 blijft de watergedragen basis best goed zitten, de blanke lak is gewoon voor het grootste deel weg. :(
Ik neem aan dat juist die blanke lak niet op waterbasis is??

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Tue Jul 12, 2022 3:35 pm
by Stars_Falling_93
Al het nieuwe spuitwerk is dan tegenwoordig toch ook zeker watergedragen? Lijkt een open deur, maar ik vroeg me af of mensen die een totaalrestauratie dat meenemen in hun overwegingen. Of is zulk spuitwerk kwalitatief beter dan wat de fabrieken er tegenwoordig op gooien?

Maar fabriekslakken zijn dus niet enorm om over naar huis te schrijven. Binnenkort mijn Xantia op dat gebied ook maar eens een goede bak liefde en aandacht geven. Ze is volgens mij altijd door de wasstraat gehaald, want er zitten heel veel kleine krasjes op. Maar afgezien van twee schilfers lak die missen op de achterklep is er geen erge schade aan de lak. Dus het gaat nog goed bij mij.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Tue Jul 12, 2022 3:48 pm
by Menno
Daar ging het dan ook m.i. in het begin vaak fout , toen men op waterbasis lak overging met daarover 2 componenten blanke lak ,volgens mij nog steeds een lastige combinatie, en tegenwoordig door de huidige milieu eisen worden de lakken en afwerking er niet beter op.
De laagjes ( zeker op de nieuwe Cit's ) zijn flinterdun en relatief zacht ...

@Stars_Falling_93 , als het nu nog goed gaat misschien de beginnende plekjes aantippen met blanke lak zodat het niet "doorzet" ....

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Tue Jul 12, 2022 8:33 pm
by Alfred
Bij de Xantia zijn waarschijnlijk meerdere soorten lak gebruikt, wellicht kleurafhankelijk.
Bij sommige laat de blanke lak los als vellen, bij anderen (zoals mijne van 2001) laat de blanke lak nergens los maar verpoedert compleet en verdwijnt dan.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Wed Jul 13, 2022 3:57 pm
by Stars_Falling_93
Menno wrote: Tue Jul 12, 2022 3:48 pm@Stars_Falling_93 , als het nu nog goed gaat misschien de beginnende plekjes aantippen met blanke lak zodat het niet "doorzet" ....
Nog sterker, mijn lak laat nog geen tekenen zien van loslatende blanke lak. Bij de plekjes op de achterklep zit het donkerblauw er zelfs niet meer op en is het zwart dat eronder zit zichtbaar. Op en rond de achterklep zitten sowieso veel krassen. Iets dat ik wijt aan de hoge leeftijd van de vorige eigenaar. Ik moet daarvoor wel een keer met lakstift en polijsten aan de gang, maar of dat bij de achterklep voldoende is vraag ik me af.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Wed Jul 13, 2022 4:20 pm
by Menno
:thumbup:

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu Jul 14, 2022 11:02 am
by henkr
inmiddels kan ik iets meer zeggen over de LHM bestendigheid van diverse slangen door de diverse stukjes in mijn "controlepotje"
Bij alle siliconenslangen treedt zwelling op, dat geldt dus voor de transparante en voor de goedkope blauwe Chinees maar ook voor de dure rode slang met textiel inlaag.
Bij de rubber slangen is duidelijk zwelling waarneembaar bij de 4x8 scooter-brandstofslang.
De enige die naar verwachting geen enkele reactie vertoont is de 5x11 LHM slang van Citrotech.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sat Jul 16, 2022 6:31 pm
by henkr
De Xantia heeft vandaag ruim 450 km gereden, geen problemen met de hydrauliek, een ander verhaal is de airco, hoewel de leidingen ijskoud worden, het interieur wel koeler wordt en er na een rit weer een forse plas dooiwater ligt heb ik het idee dat de lucht die het interieur in geblazen wordt vroeger kouder was.
Toen schoot mij te binnen dat de kachel ook niet meer superheet wordt, dus begin ik te denken aan een klep die niet volledig opent of sluit.
Wie heeft er ideeën waar je in dat geval het eerst naar moet kijken?

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sat Jul 16, 2022 8:31 pm
by Feije
Je kunt die klep opnieuw inleren met de Lexia. Wellicht is hij kwijt waar hij hoort te staan. Anders zou ik een probleem in die motor zelf of in de temperatuursensoren verwachten.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sun Jul 17, 2022 9:21 am
by henkr
Is dat de klep waarbij de bediening bij veel Franse auto's sneuvelt en waarvoor een meer deugdelijk alternatief bestaat?
http://www.toujoursplus.info/montage_en ... on_en.html
En zo ja waar zit het ding en hoe krijg je hem eruit?