Ik zie absoluut geen gevaar voor weigerende remmen bij een auto die 34 jaar gestald staat en als het nodig is op een trailer vervoerd wordt
Na die remrevisie heb ik het systeem natuurlijk ververst, maar ergens is het wel logisch dat bijna alles nog werkte, hoe zou er bijvoorbeeld vocht/water in een goed afgedichte? veercilinder kunnen komen?
Naarmate auto's ouder worden krijgen we met heel basale problemen te maken, Citroën kan makkelijk stellen dat de LHS elke 2 jaar ververst moet worden en vervolgens de vloeistof niet meer leveren, dan moet je toch iets anders bedenken.
De meeste Xantia's zijn ook zeker 20 jaar oud, als je daar het voorraadvat wilt verwijderen om te spoelen moet er behoorlijk aan de slangen getrokken worden om die te demonteren, dat gaat niet meer zo als bij GS en CX waar je het filter met het hele slangenpakket uit het reservoir kon liften.
Er is dan ook een reëel risico dat de octopus gesloopt wordt en die is niet meer leverbaar.
Er kan dan een situatie ontstaan waarbij je moet zeggen: "De auto zal nooit meer rijden maar ik heb me keurig aan alle regels gehouden"
Na een aantal jaren het reservoir om de 2 jaar leeggezogen en gevuld te hebben heb ik de proef op de som genomen en volgens de voorgeschreven methode het vat gedemonteerd, wasbenzine er in, een paar dagen laten staan, regelmatig geschud en toen weer terug in de fles.
De benzine had een vaag groene tint maar er was absoluut geen vuil te ontdekken, ook niet na een paar weken bezinken dus sindsdien zuig ik het vat elke 2 jaar leeg wat concreet vaak neerkomt op minder dan 5000 km.
Heel algemeen: het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.
Zo had ik ooit een discussie met de beheerder van een autowasstraat:
Er stond daar op een bord vermeld dat elke auto in ieder geval elke 2 weken gewassen moest worden, dat zou de levensduur van de auto alleen maar bevorderen.
Ik merkte op dat dit toch wel heel afhankelijk zou zijn van de gebruiksomstandigheden en in mindere mate zou gelden voor binnen gestalde auto's, dat maakte volgens hem niet uit, elke droog gestalde auto moest elke 2 weken naar buiten getrokken worden om "nat te maken".
Mijn vraag nog wat extremer: dus auto's die pekelvrij in winterstalling staan moeten ook over de weg elke 2 weken naar de wasstraat? Antwoord: Ja, die ook!
Op zo'n moment maak ik mijn eigen regels.
