Buiten Nederland was dieselrijden al aantrekkelijk vanaf c.a. 5000 km/jaar.
Fiscaal was er vrijwel geen verschil met benzine, de hogere aanschafprijs van een diesel werd graag betaald in ruil voor de lagere brandstofprijs van diesel en het gunstigere verbruik. Daarom zag je ook relatief vaak luxere uitvoeringen in de diesels.
Enkele jaren geleden reed in België meer dan 90% diesel. Een tweedehands wagen op benzine was bijna onverkoopbaar.
Nog maar 5 jaar geleden werd in België de diesel nog altijd aanbevolen boven de benzine vanwege de gunstigere C02 uitstoot.
De tijden zijn nu helemaal veranderd.
De oudere diesels (alle Xantia's 1.9d, 1.9td en 2.1td) zijn niet meer verkoopbaar, hoe goed, of lux ook de uitvoering, of hoe laag de km-stand ook is. Zelfs de behoorlijk schone HDi's zijn taboe geworden in veel steden.
In alle omliggende landen zijn nu ontmoedigingsmaatregelen van toepassing voor aanschaf van diesels.
In Nederland kun je een auto zo op naam zetten, in bijvoorbeeld België is dat anders en moet je een speciale aankoopkeuring overleggen en betaal je een 'ingebruiknamebelasting' bovenop de wegenbelasting. Die eerste is fors toegenomen voor diesels.
Als ik mijn eigen HDi nu zou verkopen en de dag daarna weer zou terugkopen dan zou ik de belastingen niet meer kunnen (willen) betalen die de wagen mij dan zouden gaan kosten, namelijk behoorlijk hoger dan ik nu betaal. Frankrijk en Duitsland hebben andere reglementen echter allemaal met dezelfde trend.
Hoe sneu ook, voor deze Xantia's wacht alleen nog export of de shredder
Alle diesels moeten op termijn terrein ruimen in naam van het milieu, hoe schoon ze ook zijn. In werkelijkheid speelt er een ander belang, die ik hier niet ga schrijven. Iemand die zich serieus verdiept in de geschiedenis is in staat de echte reden te vinden...
Mvg. Alfred.