Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Auto's, onderdelen, accessoires, ...
Rob22
Posts: 378
Joined: Sun Jun 02, 2019 10:22 am
Location: Groningen

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Rob22 »

Een weggevertje als je de prijs vergelijkt met de Xantia 1.9TD uit Zaamslag die op dit moment op Marktplaats te koop staat. Jammer dat de TD'jes fiscaal zo onaantrekkelijk zijn, anders was dit turbo dieseltje natuurlijk al lang verkocht. :P

Mooie witte Xantia 1A

Xantia break 1.9TD met 90.000 kms op de teller
Er gaat niets boven de Double Chevron ;)
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Alfred »

Buiten Nederland was dieselrijden al aantrekkelijk vanaf c.a. 5000 km/jaar.
Fiscaal was er vrijwel geen verschil met benzine, de hogere aanschafprijs van een diesel werd graag betaald in ruil voor de lagere brandstofprijs van diesel en het gunstigere verbruik. Daarom zag je ook relatief vaak luxere uitvoeringen in de diesels.

Enkele jaren geleden reed in België meer dan 90% diesel. Een tweedehands wagen op benzine was bijna onverkoopbaar.
Nog maar 5 jaar geleden werd in België de diesel nog altijd aanbevolen boven de benzine vanwege de gunstigere C02 uitstoot.

De tijden zijn nu helemaal veranderd.
De oudere diesels (alle Xantia's 1.9d, 1.9td en 2.1td) zijn niet meer verkoopbaar, hoe goed, of lux ook de uitvoering, of hoe laag de km-stand ook is. Zelfs de behoorlijk schone HDi's zijn taboe geworden in veel steden.

In alle omliggende landen zijn nu ontmoedigingsmaatregelen van toepassing voor aanschaf van diesels.
In Nederland kun je een auto zo op naam zetten, in bijvoorbeeld België is dat anders en moet je een speciale aankoopkeuring overleggen en betaal je een 'ingebruiknamebelasting' bovenop de wegenbelasting. Die eerste is fors toegenomen voor diesels.

Als ik mijn eigen HDi nu zou verkopen en de dag daarna weer zou terugkopen dan zou ik de belastingen niet meer kunnen (willen) betalen die de wagen mij dan zouden gaan kosten, namelijk behoorlijk hoger dan ik nu betaal. Frankrijk en Duitsland hebben andere reglementen echter allemaal met dezelfde trend.

Hoe sneu ook, voor deze Xantia's wacht alleen nog export of de shredder :oops:
Alle diesels moeten op termijn terrein ruimen in naam van het milieu, hoe schoon ze ook zijn. In werkelijkheid speelt er een ander belang, die ik hier niet ga schrijven. Iemand die zich serieus verdiept in de geschiedenis is in staat de echte reden te vinden...

Mvg. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Feije »

Alfred wrote: Mon Dec 30, 2019 8:29 pmHoe sneu ook, voor deze Xantia's wacht alleen nog export of de shredder :oops:
Gelukkig willen ze in Oost-Europa graag zulke diesels importeren hoor. Hoe minder wij ermee doorrijden, hoe langer zij erin kunnen doorrijden! :roll: Of doen ze daar de diesel ook al in de ban? Ik kan het me, met alle respect, namelijk niet voorstellen :think:.
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Alfred »

Nee, daar is voorlopig nog wel toekomst.

Mvg. Alfred.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by KarelE »

Bij Enting staat een 1.8i te koop. Zijn er behalve 20pk en 8 kleppen nog meer verschillen met de 1.8i-16V? Ik denk aan onderhoud, gevoelige punten en zo. Of is het door zijn gezapigheid juist wel een robuuste motor?
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by _rb_ »

De 1.8 90 pk 8-klepper heeft:
- geen hydraulische klepstoters, dus kleppen stellen zal eens moeten gebeuren.
- minder geschikt voor LPG.
+ een langere overbrenging dan de 1.8 16v, d.w.z.: de motor draait minder toeren bij gelijke snelheid. Naar ik meen zit ie in 5e bij 120km/u rond de 3000 toeren.

Maak even een proefrit, dan weet je of je er blij van wordt.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by KarelE »

Die langere overbrenging mag ik wel, als verstokt oud-dieselaar. Dank je wel, ik ga erover nadenken.
Rob22
Posts: 378
Joined: Sun Jun 02, 2019 10:22 am
Location: Groningen

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Rob22 »

Er gaat niets boven de Double Chevron ;)
User avatar
citroen23
Posts: 252
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by citroen23 »

citroen23 wrote: Mon Nov 18, 2019 10:15 am Ik moet nog steeds bijkomen............ xantia van 12000 euro :shock:

https://www.autowereld.nl/citroen/xanti ... tails.html
De prijs komt in acceptabeler vaarwater.............. :oops:

https://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/10607
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Menno »

Dan moet het interieur nog wel even op orde brengen, een leren armsteun met stoffen interieur is geen pan ....

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
Post Reply