Page 34 of 45

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri Jul 01, 2022 10:39 pm
by Menno

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sat Jul 02, 2022 9:41 am
by henkr
Zelfde verhaal, KvK nummer en BTW nummer. :(
Toen ik ze nog had waren ze zelden nodig voor "externe" zaken. :(

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sat Jul 02, 2022 10:50 am
by bthomas
Voor dat retourverdeelstuk waar ik vorige week over schreef hebben we slangen besteld bij Chyparse.
Moet het een Y stukje zijn of mag het ook een T-stukje zijn?

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Sat Jul 02, 2022 12:06 pm
by henkr
Weet je zo welke maten slangen Chyparse kan leveren Bert?
Het Y stuk kan net zo goed een T stuk zijn denk ik, zeker als je de bochten in de slang wat ruimer neemt.
Ik had ook nog 5mm LHM slang besteld bij Citrotech, die past te ruim op een 5mm leiding maar klemt goed op 6.
De eerstvolgende kleinere maat die ze hebben is 3mm en ik ben bang dat die weer te klein is om op een 5mm leiding te schuiven.
4mm inwendig lijkt de ideale maat te zijn.
Het wordt dus sowieso even geduld hebben tot er nieuw spul arriveert, en geduld is een eigenschap die bij mij steeds meer lijkt te verdwijnen. :)
Mijn handen jeuken maar kan nu even niks anders doen dan omhoog kijken.
Image

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu Jul 07, 2022 11:42 am
by henkr
Eindelijk wat nieuw spul binnengekregen waaronder "reducerende T-stukken" 4-6-4.
Dat biedt de mogelijkheid om 4mm brandstofslang aan te sluiten op de nylon retourleidingen die van links en rechts komen en met een 5x11 DS slang op de 6mm kant van de retour in de leidingbundel die naar voren richting reservoir loopt:
Image
Omdat dit in de toekomst natuurlijk vaker gaat gebeuren ook maar een voorraad veerklemmen ingeslagen in 6-8-10.
Image
Vreselijk irritant om alles wat je net gemonteerd hebt weer los te halen maar het kon helaas niet anders.
Het viel best tegen om de transparante siliconenslangetjes er weer af te krijgen, het leek wel of ze vastgeplakt zaten, uiteindelijk lukte dit met een "longitudinale incisie" bijna door het materiaal maar net het nylon niet rakend.
Deze keer de slangen op een ruime lengte afgeknipt zodat er niks kan knikken:
Image
Toen het spul weer in elkaar zat de verbindingen zoveel mogelijk boven het subframe gelegd vanwege de hitte van de uitlaat:
Image
Ik had ook nog oranje siliconenslang besteld met een textiel-inlaag een een heel hoge temperatuurbestendigheid, over minerale olie was eigenlijk niks bekend maar ik zou zeggen dat het voor 25€ per meter en dan ook ook nog eens 5€ "snijkosten" wel meer dan perfect moet zijn. :(
Image
Nu alleen nog even uitlaat en hitteschild weer monteren en hij is klaar. :D

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu Jul 07, 2022 12:17 pm
by henkr
En hij hangt! :D
Image

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Thu Jul 07, 2022 11:49 pm
by Stars_Falling_93
Is een mooie oplossing geworden!

Het doet mij wel met enige vrees en beven uitzien naar de dag dat ik zoiets aan de hand ga krijgen. Ik ben wel een beetje de draad kwijt geraakt. Wat voor spul is het uiteindelijk T-/Y-stuk uiteindelijk geworden?

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri Jul 08, 2022 5:40 am
by henkr
Die stukjes bestaan meestal uit POM (polyoxymethyleen) schijnt qua eigenschappen vrij dicht bij nylon te liggen.
Alfred heeft er al geruime tijd wat van in de LHM liggen en heeft nog geen veranderingen waargenomen.
https://www.voskunststoffen.nl/blog/pom ... kunststof/

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri Jul 08, 2022 7:49 am
by Alfred
Klopt. Ik heb in een afgesloten jampotje een T-stukje al een jaar of 5 in de LHM staan. Het staat in de vensterbank en 's ochtends kan de zon er op schijnen.
De LHM is wat geel-bruin-groen geworden en het witte T-stukje is iets geel-groen geworden maar is niet verzwakt. Ik kan het met de handen niet breken, of met een hard voorwerp in krassen.

Henk, misschien is het handig om nog even een samenvatting te maken.
Jij hebt een 5 mm T-stukje gebruikt met 4 mm brandstofslang en daarmee kun je beide y-stukjes vervangen?
De bestaande leidinkjes passen vervolgens in de 4 mm brandstofslang en zijn voldoende af te klemmen, klopt deze beschrijving?

Groet, Alfred.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Posted: Fri Jul 08, 2022 9:38 am
by henkr
Dat klopt niet helemaal Alfred, neem maar als vuistregel dat de slang 1mm kleiner moet zijn dan de betreffende nylon leiding die al in de auto ligt.
De leidingen die naar ik aanneem vanaf de veercilinders komen zijn 5mm, ook ligt er rechts nog een lekleiding die uit de hoogteregelaar komt, aan de rechterkant heb je dus een 3x5 T of Y stuk nodig.
Links is een ander verhaal, daar heb je dus een 5mm leiding van de veercilinder, een 5mm leiding die van rechts komt en een 6mm leiding die de bundel in gaat naar het voorraadvat, daarop past precies een LHM slang 5x11 zoals ook al in de DS gebruikt werd.
Op die slang past dan dat reducerende T-stuk 4-6-4.
Voor het geval die laatste constructie niet zou kunnen had ik ook nog een reducerende slangnippel 6x5 van blauw nylon weten te bemachtigen.
De oplettende lezertjes zullen inmiddels begrepen hebben dat de passing op de nylon leidingen wat kritischer is dan die op de geribbelde slangnippels van de T- stukken. :lol:
Verder: origineel waren de leidingen natuurlijk precies op de juiste lengte zodat de T-stukken er mooi tussen pasten, met extra tussenslangen kom je dus ruimte te kort met de kans op knikken, daarom heb ik met de lengte wat overdreven zodat de linkerslang via een wijde bocht rechts aangesloten is en de rechterslang links dan is het geheel mooi spanningsvrij en maakt het eigenlijk niet meer uit of je nou een T of een Y stuk gebruikt.