De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

H@ns wrote: Wed Jun 22, 2022 7:38 pm De bouten voor en achter zijn wel verschillende trouwens en hebben ook verschillende aanhaalmomenten.
(11 achter en 8 voor als het goed begrepen heb)
Naar wat ik in de Haynes zie klopt dat exact Hans, weet je toevallig ook het koppel voor hydrauliekleidingen? Haynes geeft 8Nm aan voor zowel 3,5 als 4,5mm, zelf dacht ik dat het nog minder was.
Ik deed het altijd op het gevoel maar heb nu een insteekleidingsleutel voor op de momentsleutel dus dan kan ik het net zo goed doen zoals het hoort
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dan zou het zo ongeveer moeten lukken:
Image
Ondertussen begonnen met een langetermijntest om na te gaan in hoeverre universele verbindingsstukjes en siliconenslangetjes LHM bestendig zijn.
Image n
Ik heb al eens ervaren dat materialen die bestand zijn tegen universele minerale hydrauliekolie niet per definitie ook LHM bestendig zijn.
Last edited by henkr on Fri Jul 01, 2022 7:14 am, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

Wat ik in mijn eigen documentatie kan vinden is dit:

01-Xantia - raccord_HP - 01.jpg
01-Xantia - raccord_HP - 01.jpg (187.05 KiB) Viewed 1681 times
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

Haal je de wielen er niet af Henk?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Ja, als het subframe en mogelijk de remleiding los gaan haal ik de wielen er ook af al was het alleen maar om het gewicht, eerst kunnen ze nog wel even blijven, liggen ze ook niet in de weg.
edit: Ook als blijkt dat de hydractiefleiding los moet zal ie eerst even op zijn wielen moeten staan om de druk eraf te halen, zet hem altijd in de eerste verhoogde stand, de brug moet eerst uit de kelder komen om de verlenging uit te trekken, dat lukt net niet in de rijstand.
Dat is een mooi schema Hans! :thumbup: helemaal precies wat er zoal voorkomt, de tweede van links kende ik trouwens nog niet. van de hydractiefleidingen heb ik duidelijk de rechtse, heb er ooit speciaal een 16mm leidingsleutel voor gekocht.
Wel leuk dat het linkse systeem Magès genoemd wordt, een eerbetoon aan het genie dat alles mogelijk gemaakt heeft.
Hij is overleden op 22 sept 1999, 1 dag na de productie van mijn Xantia. :cry:
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

De stemming is behoorlijk mineur hier, eindelijk zijn de Y stukken gearriveerd, zoals gezegd moest dat 2x 5 en 1x 6mm zijn, en we krijgen 2x4 en 1x5mm.
Het materiaal is niet elastisch dus we kunnen er niks mee :oops:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Opboren naar 2x5 en 1x6? :problem:
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dacht ik ook gelijk aan (is tenslotte mijn vakgebied)
Waar de 6mm in zou moeten eerst opgeboord tot 5,5, met geen mogelijkheid er in te krijgen, toen naar 6mm en geheel naar verwachting was ie toen te ruim. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Plan gewijzigd:
Ik had liever ruim de tijd genomen om te zien of siliconenslang LHM-bestendig is maar nood breekt wet.
Van Alfred hoorde ik dat de universele Y en T stukken er i.i.g. tegen kunnen.
Ik had op goed geluk al wat verschillende maten besteld, eerst op de zwarte 6mm leiding (deze verdwijnt in de bundel die naar voren loopt) een stukje 5x8mm slang gezet en daarop een 8mm veerklem, hetzelfde op het 6mm Ystuk:
Image
Vervolgens het subframe links ongeveer 3cm laten zakken, dat is net genoeg om met mijn linkerhand over de U-dwarsbalk te komen.
Voor een latere gelegenheid als ooit het hele subframe zou moeten zakken middels draadeinden heb ik de maat van de schroefdraad gemeten, die is 12x1,75
Het subframe ondersteund met een transmissiekrik en ook nog het uitlaat hitteschild verwijderd.
Op de 5mm kunststof transparante (Rilsan?) leidingen 4x8mm slang geschoven en ook daar klemmetjes op.
Image
Die 4x8 is dus iets dikwandiger en dat komt wel goed uit want ze moeten best een scherpe bocht maken.
Nu maar hopen dat het dicht blijft. :D
Last edited by henkr on Fri Jul 01, 2022 7:15 am, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

Staat er nou niet heel veel spanning op dat verdeelstuk, met risico op afbreken van die aansluiting?

Groet,
JW
Post Reply