Het Café

User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Hangt van de lengte van de mp3 in minuten af (En bitrate of geluidskwaliteit voor zover je daar al van kunt preken bij mp3...)
Op een DVD gaat ongeveer 4,5 Gb aan data
Als je uitgaat van gemiddeld 4 minuten per nummer (liedje) van 128kbps kom je uit op zo'n 820 nummers per DVD (grofweg)

Maar het grotere voordeel is mijnsinziens dat je er meer "grotere bestanden" op kwijt kunt zoals Flac of Losless. Minder nummers maar wel betere kwaliteit geluid. Blijft natuurlijk wel de vraag of je het verschil kunt horen in een gemiddelde wagen bij zeg 100 km per uur op de snelweg....
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

In mijn C5, met JBL HiFi installatie en geluidswerend glas, speel ik via de USB aansluiting op de RT4 radio MP3's met een bitrate van 320 k.
Dat klinkt best aardig, het verschil met de originele CD is te horen als je ze om en om afspeelt, maar daar is goed mee te leven ;)

Afspelen met andere formats dan MP3 is in mijn auto niet mogelijk.
Ook thuis op de spelers die ik heb is het niet mogelijk FLAC of LosLess formats af te spelen, en ik vraag me af of er spelers in de auto zijn die dat wél zouden kunnen.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Ben nog steeds dik tevreden met mijn 4 Becker Indy's voorzien van Ipod remote controllers, dat geeft met een "Classic" een potentieel van 160gb.
Daarnaast natuurlijk de normale CD-diskdrive.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Het Café

Post by C5hdi110 »

@H@ns, gaat mij meer om de snelheid van de DVD speler, de USB interface op de RT5 is antiek en vrij traag.
Met c.a. 150 nummers en 1,5GB ben ik tevreden ;)

Auto radio's die FLAC of LosLess kunnen afspelen zijn al jaren op de markt, VW was zo een beetje de eerste hiermee.
De Android auto radio's kunnen ook deze formaten afspelen, verder is er een alternatief voor de Yatour, welke ook FLAC kan afspelen, er is dus genoeg keuze :D
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

De USB 1.1 van de RT4/5 is inderdaad vrij traag. Daar heb je last van als je wat wilt laden, kaarten of Firmware, of eventueel er wat afhalen/kopiëren.
Maar bij het afspelen van muziek speelt dat geen rol.

Ik heb er een mini USB sticky inzitten, met een redelijk aantal 320 k MP3 stukken. Bedienen/selecteren gaat via de stuurschakelaars.
Dat gaat vlotjes, niet minder dan vanaf de CD speler. Die gebruik ik dan ook niet meer.....

Groet,
JW
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Het Café

Post by C5hdi110 »

Door de muziek op USB stick scrollen, vind ik persoonlijk hinderlijk traag, éénmaal op de SSD gekopieerd is het acceptabel.
Druk maar eens 5x op het knopje om van album of nummer te veranderen, zelden dat het goed gaat, stopt te vroeg of schiet door.
Gelukkig zit er nog een CD-Wisselaar in de kofferbak, daarvan weet je dat het wisselen van CD traag gaat, maar eenmaal gewisseld, scroll je vlot door de nummers, veel sneller dan bij de USB stick, en de geluidskwaliteit is hoger (originele CD's) :)
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Pratend over FLAC, dat is kennelijk toch ook bij nieuwe radio's niet altijd mogelijk.

In de Citroën C5AC zit een ConnectRadio. Daarvan lees ik in het manual:
Het audiosysteem speelt bestanden af met de extensie ".wav,.wma,.aac,.ogg en.mp3" met een bitrate tussen 32 Kbps en 320 Kbps.
Ook bestanden met een VBR (Variable Bit Rate) kunnen worden afgespeeld.
Andere typen audiobestanden (.mp4, enz…) kunnen niet worden afgespeeld.
Bestanden met de extensie.wma moeten van het type WMA 9 Standaard zijn.
De ondersteunde bemonsteringsfrequenties (sampling rates) zijn 11, 22, 44 en 48 kHz.
Geen FLAC dus

Bij de ConnectNav wordt FLAC wél genoemd:
Het audiosysteem speelt bestanden af met de extensie ".wma,.aac,.flac,.ogg en.mp3" met een bitrate tussen 32 Kbps en 320 Kbps.
Ook bestanden met een VBR (Variable Bit Rate) kunnen worden afgespeeld.
Andere typen audiobestanden (.mp4, enz…) kunnen niet worden afgespeeld.
Bestanden met de extensie.wma moeten van het type WMA 9 Standaard zijn.
De ondersteunde bemonsteringsfrequenties (sampling rates) zijn 32, 44 en 48 kHz.
Maar daar ontbreekt dan weer de .wav.

Overigens, bij mijn "gebruik" van de USB is dat trage scrollen zoals jij dat omschrijft geen probleem.
Ik gebruik het net als bij een CD: erin stoppen en gewoon afspelen :lol:

Groet,
JW
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Het Café

Post by C5hdi110 »

PSA loopt helaas achter op dat gebied, was met de RT4 (2004) en RT5 (2009) al zo, dat ze voorzien zijn van USB 1.1 en IDE HDD.
Dat is gewoon ronduit beschamend voor een merk wat altijd op innovatie, creatief en techniek voor heeft gelopen, in 2004 en 2009 waren er al er al veel betere techniek voorhanden, om je een idee te geven, zie het onderstaande lijstje.

Ik heb dit op Internet moeten opzoeken om mijn geheugen op te frissen, dit lijstje klopt met mijn PC upgrades, rond die tijd kwamen nieuwe moederborden uit met snellere USB of SATA aansluitingen.

USB 1.1 12 Mbit/s, introductie in 1998
USB 2.0 480 Mbit/s, introductie in 2000
USB 3.0 4,8 Gbit/s, introductie in 2008

SATA 1, 1,5 Gb/s, introductie in 2003
SATA 2, 3 Gb/s, introductie in 2004
SATA 3, 6 Gb/, introductie in 2010
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Menno
Posts: 528
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Het Café

Post by Menno »

Nadeel is gewoon altijd dat je achter de feiten aanloopt met een fabrieks-systeem .... , bij vrijwel elk merk, en PSA dan nog vaak een tandje “ erger “ :mrgreen:
Het ziet er mooi uit maar je als je mogelijkheden wil ben je beter af met een aftermarket radio van een paar tientjes :lol:

Zelf vind ik het gemis bij m'n C3 van usb wel jammer, maar dat weerhoudt mij er niet van om het originele systeem te vervangen voor een ( m.i. lelijk ) dubbeldin geval. Ik snap de mogelijkheden van een yatour o.i.d. , maar zie dan zelf liever een CD-wisselaar zoals Citroën dat ooit heeft bedacht!
Zo kan ik die CD's nog eens gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn hahaha.

De Peug heeft wel al die mogelijkheden maar daar gebruiken we enkel de usb van , de eend heeft nix , weinig nut met al die gezellige herrie van de 2 cilinder op de achter(voor)grond, hoewel zo'n prachtige Radioën natuurlijk fantastisch staat ( maar erg duur en qua gebruik vrij nutteloos ) ....
Attachments
wisselaar-blaupunkt.jpg
wisselaar-blaupunkt.jpg (76.18 KiB) Viewed 2913 times
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Heb geen idee of er veel verbeteringen geweest zijn binnen het MP3 gebeuren maar de radio's die ik ooit had waar je een USB stick in kon drukken muntten nou niet bepaald uit door overzichtelijkheid, in het gunstigste geval werd er een tracknummer weergegeven, compleet nutteloos als er een paar honderd op staan, alsof de gebruiker geacht wordt de afspeellijst uit zijn hoofd te leren. :(
Ik blijf enthousiast voor de "alleskunner":
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply