Dan is eigelijk de vraag of de Zweden nog steeds op de 'oude' wijze testen, en daarmee die 85km/u in hun test vergelijkbaar is met de andere testwaarden die ze hebben gedaan.
BTW: volgens mij is een TCT niet zwaarder dan een HDi voorin. Die stonden als type 2 allebei voor 1400 kilo in de boeken. De V6 had 1443 kilo, waarvan ik me afvraag of die 43 kilo verschil geheel voor de vooras ligt.
In ieder geval werd ik met name bij de V6 met het overstuurde karakter geconfronteerd, niet bij de HDi. Die lag als een huis, slechts 1 keer overstuur-in-slowmotion gehad..
Xantia YouTube filmpje(s)
Re: Xantia YouTube filmpje(s)
Het zou mij verbazen als een Activa HDi echt 1400kg weegt. Een HDi 110 Exclusive is 1336kg. Het Activasysteem weegt uit mijn hoofd 17kg of zo? Vast geen 74 in ieder geval .
Ik mag toch hopen dat de Zweden nog steeds op dezelfde manier testen als vroeger. Op hun eigen website zetten ze ook alles in hetzelfde lijstje. Die website wekt bij mij wel de indruk dat ze nog dezelfde methode hanteren.
Ik had overstuur met de Turbo CT. Bepaald niet in slowmotion. Het hele verhaal komt bij een meeting of zo wel eens . Bij mij zit er volgens kenteken nauwelijks verschil in gewicht met mijn v6: 1410 vs 1426kg.
Ik mag toch hopen dat de Zweden nog steeds op dezelfde manier testen als vroeger. Op hun eigen website zetten ze ook alles in hetzelfde lijstje. Die website wekt bij mij wel de indruk dat ze nog dezelfde methode hanteren.
Ik had overstuur met de Turbo CT. Bepaald niet in slowmotion. Het hele verhaal komt bij een meeting of zo wel eens . Bij mij zit er volgens kenteken nauwelijks verschil in gewicht met mijn v6: 1410 vs 1426kg.
Re: Xantia YouTube filmpje(s)
Slechts een keer overstuur gehad met het zesje en dat was op Zandvoort in een snelle bocht. Gelukkig waren er toen een heleboel (race)deskundigen, die feilloos mijn fout analyseerden: remmen in de bocht.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Xantia YouTube filmpje(s)
Was dat toevallig op nat wegdek?
Re: Xantia YouTube filmpje(s)
Bij mij was het met prachtig weer. Geen wolkje aan de lucht, midden op de dag en pakweg 25 graden. Moet bekennen dat ik ook een klein beetje remde in de bocht, misschien net genoeg om de achterkant licht te maken.
Re: Xantia YouTube filmpje(s)
Als je een écht pro bent ga je natuurlijk zó de bocht om in een Xantia:
https://youtu.be/09-C33SrJi8
https://youtu.be/09-C33SrJi8
Re: Xantia YouTube filmpje(s)
Ja het was op een nat CPZ.
Hier staat daarvan de beschrijving, ook uitgebreid besproken op het oude XCNL-forum. Als ik de complimenten nog eens doorlees van mijn medecoureurs, ga ik alsnog blozen. Toegegeven, uiteraard hadden alle commentaren betrekking op mijn zoon als medecoureur.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Xantia YouTube filmpje(s)
Ik vind het eigenlijk tegenvallen dat je maar 180 gaat aan het eind van het rechte stuk. Wel een mooie foto.
Re: Xantia YouTube filmpje(s)
Tja voor de eerste keer op zo’n circuit en met een dure auto, dan houd je je wel een beetje in natuurlijk.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Xantia YouTube filmpje(s)
Een elandproef is bijna gemáákt om overstuur op te wekken, door de kont eerst de ene kant op de veren in te drukken en dan de andere kant op te lanceren. Pendulum effect, ofwel retourslip. En dan ook nog vertragen, wat nog meer druk van de achterwielen haalt. Alleen remmen in de bocht werkt nóg beter om overstuur gericht op te wekken.
Is de stabilisator achter dan stijf (van nature, of actief bekrachtigd zoals in een activa) dan til je in extremen het binnenste achterwiel op. Je ziet dat bij de grijze duidelijk gebeuren. Die gaat op drie wielen door de bocht en dat houdt de buitenste achterband niet. Ook niet als je daar een Pilot van maakt. Dat is precies wat de rode beter doet. Die heeft de activa werking beter in balans. Waar dat aan kan liggen? Geen idee. Maar het verschil is goed te zien.
Dus een type 1 is gewoon de betere auto, dat is duidelijk
En ja, ESP kan dingen die je zelf niet kan, zoals scheef remmen om zo'n onbenullige gooi en smijt actie te corrigeren
Is de stabilisator achter dan stijf (van nature, of actief bekrachtigd zoals in een activa) dan til je in extremen het binnenste achterwiel op. Je ziet dat bij de grijze duidelijk gebeuren. Die gaat op drie wielen door de bocht en dat houdt de buitenste achterband niet. Ook niet als je daar een Pilot van maakt. Dat is precies wat de rode beter doet. Die heeft de activa werking beter in balans. Waar dat aan kan liggen? Geen idee. Maar het verschil is goed te zien.
Dus een type 1 is gewoon de betere auto, dat is duidelijk
En ja, ESP kan dingen die je zelf niet kan, zoals scheef remmen om zo'n onbenullige gooi en smijt actie te corrigeren