De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Heb het losmaken nooit een probleem gevonden, de leidingwartel een paar slagen los en je schroeft hem er zo af.
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas

Post by bthomas »

Wat is de ontlastschroef?

De voorraadbollen kunnen wel stuk, ook al slijten ze niet. Als ie voor stuk is krijg je zeer luide tikken uit het motorcompartiment.
JW-C5

Post by JW-C5 »

De voorraadbol kan zeker stuk.
Maar er werd gesproken over de antizink bol, da's een andere. En die gaat inderdaad niet gauw kapot.

De ontlastschroef zit op de HD-regelaar, waar ook de voorraadbol aan gekoppeld zit.
Die heb je nodig om het systeem te ontluchten, met name als je het LHM-reservoir geleegd en schoongemaakt hebt. Maar ook als je ander klussen aan het systeem uitgevoerd hebt waarbij lucht in het systeem gekomen kan zijn.

Groet,
JW
Feije

Post by Feije »

Ik heb wel eens XM's gezien met een gare antizinkbol. Hij zakt dan in vlak na het starten. Xantia's heb ik nog niet gezien geloof ik, maar het kan vast. Juist bij een Xantia is hij dacht ik ook wel redelijk bereikbaar? Bij een XM moet je volgens mij het subframe een stukje laten zakken.
bthomas

Post by bthomas »

Maar er werd gesproken over de antizink bol, da's een andere. En die gaat inderdaad niet gauw kapot.
Ik ben de weg kwijt. Ik dacht echt dat dat dezelfde waren. Waarvoor dient de voorraadbol dan? En de antizinkbol is dan de "voorraadbol" die achter zit?

Bij de 2L break was die antizinkbol teveel druk verloren en toen had ik precies wat Feije zegt: na het starten zakt ie in van achteren. Inmiddels is ie weer op druk en kan ik meteen wegrijden.

Dit is hoe ik dacht dat het zat: klassieke HP geveerde auto's hebben 4 veerbollen: 1 voor elke veerpoot. De functie daarvan is is zoals bij een klassieke vering. De hydrauliek van vering, remmen en stuurinrichtingen was 1 systeem. Op een gegeven moment mocht dat niet meer vanwege regulering ofzo? Toen werd de hogedrukpomp "in tweeën gesplitst". De pomp die voor de druk op de vering zorgt heeft veel minder opbrengst dan bij de klassieke versie. Omdat het dan te lang zou duren voordat de auto omhoog komt na het starten hebben ze de terugslagklep erin opgenomen, zodat de olie niet terug naar het voorraadtank kan stromen als de motor niet draait. Maar omdat het probleem dan was dat zodra je de auto start de olie die door de terugslagklep werd tegengehouden ineens niet meer wordt tegengehouden en dan veel sneller terugstroomt naar het voorraadvat dan dat de pomp nieuwe kan aanvoeren zakt de auto in. Dat willen we niet dus daarom werd er een buffertje toegevoegd dat ervoor moet zorgen dat de wegstromende olie na het openen van de terugslagklep aangevuld wordt.

Is dit alleen "waar" voor achter? Waarom zakt de voorkant dan niet in? :problem:
henkr

Post by henkr »

Ik denk dat dat voornamelijk een mechanisch/constructief fenomeen is, bij de voorvering zit de hydraulische cilinder in de veerpoot dus als de cilinder een centimeter beweegt heeft dit ook een centimeter hoogteverschil tot gevolg dus amper zichtbaar, bij de achtervering is sprake van een behoorlijke hefboomwerking, als ik de lengteverhouding tussen het korte armpje waar de zuigerstang van de cilinder op aangrijpt ten opzichte van de draagarm zou moeten schatten zou ik zeggen dat dit al gauw inde buurt van de 1:6 ligt, dus 1cm zuigerverplaatsing geeft een hoogteverandering van ca. 6cm dus dan wordt een paar cc teruggestroomde olie al heel duidelijk zichtbaar.
Daarnaast speelt de standaard belasting een rol, op de voortrein heeft het uitstappen van een paar passagiers veel minder invloed t.o.v de continue belasting door het aandrijfaggregaat dan op de achteras die in rust alleen een lege carrosserie draagt.
Je ziet ook dat de achterkant na uitstappen behoorlijk omhoog komt hetgeen vervolgens "na enig denken" door de hoogteregelaar gecorrigeerd wordt, alleen deze actie pleegt al een behoorlijke aanslag op de beschikbare restdruk.
JW-C5

Post by JW-C5 »

@bthomas,

De voorraadbol, geschroefd op de HD-regelaar, zat er al vanaf de eerste DS, in 1955. Die zorgt ervoor dat er enige reserve is in het systeem, ook voor de remmen.
Bij die eerste DS'en zaten trouwens ook nog "remaccu's", die zijn er later weer af gegaan.
De ID's hadden een simpeler systeem, zonder remaccu's.

Mbt dat remmen en voorschriften: omdat er risico was dat bij drukverlies in het systeem je niet meer zou kunnen remmen, is de handrem op de voorwielen gezet. Daarmee kon je de auto nog enigermate afremmen, en zó kon voldaan worden aan de eisen.

Het verhaal van de 6+2 pomp heeft een wat andere achtergrond.
Het bleek dat met de eerste pomp, waarbij alles op hetzelfde systeem zat, de opbrengst soms te laag was. En dat merkte je dan bij snel sturen bij lagere snelheden, dan werkte de bekrachtiging niet (goed) meer. Ik heb dat een keer meegemaakt met een van de eerste 2 liter Xant's, da's best schrikken.
Met de opsplitsing in twee gescheiden circuits, met 6 plunjers voor de STB en twee voor de HD-regelaar-met-voorraadbol, was dat opgelost.

Toen is ook de antizinkbol gekomen, met de 2 antizinkkleppen.

Groet,
JW
bthomas

Post by bthomas »

Erg verhelderend! Dank beide!

Dus die 6+2 pomp is een specifieke oplossing voor het specifieke probleem van de Xantia? Wat is er aan de Xantia anders tov de eerdere HP geveerde auto's dat dit probleem zich voordeed?

2 antizinkkleppen: een voor links en een voor rechts achter? Of een voor voor en een voor achter.
henkr

Post by henkr »

Klopt! Ik kan volledig onderschrijven wat JW zojuist meldde, heb zelf ook een 93'er 2 liter gehad, bij fors remmen en gelijk het stuur omgooien voelde je je niet echt gelukkig, de SB viel dan net op het cruciale moment uit.
Ik denk dat de handrem op de voorwielen nog een reden of op zijn minst een bijkomend voordeel heeft, zeker bij automaten.
Het heeft te maken met de in lengterichting geplaatste achterdraagarmen, hoewel het niet veel is zal bij stijgen van de auto de wielbasis een fractie korter worden en bij dalen dus langer
Als de auto in zijn versnelling staat of een automaat in de P en de handrem blokkeert de achterwielen zorgt dit verschijnsel ervoor dat de auto niet verder wil zakken omdat alle 4 de wielen geblokkeerd zijn, als je op dat moment de koppeling intrapt of de handrem losgooit zou de auto ineens verder zakken, als je op dat moment probeert een automaat uit de P te halen zonder eerst de handrem te lossen komt er een bepaald onvriendelijk geluid uit de bak.
Door de geringere veeruitslag hebben andere auto's daar minder last van maar het is wel waarneembaar.
Ik zal bij de 106 automaatjes er dus altijd aan denken om bij het zakken van de brug de handrem los te hebben dan wel de bak uit zij P-stand.
JW-C5

Post by JW-C5 »

Dat verschijnsel heb je ook al als je de voet langdurig op de rem houdt, bij een stoplicht of zoiets. Met name in die gevallen waarbij de auto wat duikt bij het remmen, iets te laat aansprekende achterremmen dus.
Wat je dan krijgt is dat de achterkant nog wat te hoog staat, de hoogteregelaar wil dat corrigeren maar dat gaat niet. Als je dan de rem loslaat, ploft de auto aan de achterkant zomaar een stuk naar beneden :o

@bthomas,
Die antizinkkleppen zitten voor en achter.

En waarom ging dat bij de Xantia pas fout met de STB, en niet ook al bij de BX? De Xant heeft een andere STB, met wat meer LHM doorstroming dan de voorganger(s). Daar was het systeem niet op berekend, en de "vanne de priorité" gaf dan zonodig de voorrang aan de remmen boven de STB.
Met de 6+2 pomp is dat probleem opgelost, dat zijn geheel gescheiden LHM circuits.

Groet,
JW
Post Reply