Over die "intensive trillingen": dat is neem ik aan amplitude als functie van de tijd. Hoewel dat natuurlijk wel effect heeft op de beleving van het algehele comfort lijkt me dat dat niet afkomstig zal zijn van trillingen die door de wielophanging worden doorgegeven, toch?
@Feije:
Volgens mij is het een wijdverbreid misverstand dat frequenties boven 'pakweg die grens' onhoorbaar voor ons zijn maar het ligt ingewikkelder dan je misschien zou denken. Stel je een raar signaal voor dat een geluid van bijvoorbeeld 10kHz voorstelt. Dan moet je niet denken aan een sinus maar voor mijn part aan een blokgolf of een driehoek, maar in de werkelijkheid zal het natuurlijk een of andere rare grillige vorm zijn. Als dit een periodiek signaal is (dus continu hetzelfde klinkt) dan kun je dat signaal opbouwen door heel veel sinussen bij elkaar op te tellen. Elke sinus zal daarbij een frequentie hebben van n * 10kHz waarbij n een geheel getal is. De amplitudes van die sinussen variëren ook. Stel nu dat je een filter zou maken dat alles boven de 20kHz niet doorlaat (zoals volgens specs audioversterkers doen). Dan hou je dus al die sinussen die boven de 20kHz liggen tegen. Dan heb je maar 2 sinussen aan de uitgang over en als je die bij elkaar optelt krijg je een heel andere vorm dan waarmee je begon. Het hoorbare signaal zal dan ook wezenlijk anders klinken. Dus audioversterkers die frequenties boven de 20kHz doorlaten produceren navenant een meer realistisch geluid (de luidspreker dan).in een spectrum dat wij niet kunnen horen (pakweg >20kHz)