Page 25 of 43

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Mon Oct 18, 2021 7:04 pm
by H@ns
Ik heb ze (uiteraard) ook beide gehad en ik vind de T2 net ietjes meer verfijnd in zijn lijnenspel.
Maarja ik ben dan ook een meubelmaker/vormgever van huis uit en geen techneut. De T1 is in mijn bescheiden optiek iets hoekiger, terwijl de T2 juist iets vloeiender is maar binnen de tijd waarin die op de markt kwam juist nog niet die zogenaamde aërodynamica hype volgde die toen heel populair was. Ergo: trouw aan het model maar met iets meer vloeiende lijnen

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Mon Oct 18, 2021 8:33 pm
by Breeze
Ik zie nauwelijks verschil tussen T1a/b en T2 en daarom heb ik ook geen mening over mooier of lelijker.

Adri

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Mon Oct 18, 2021 10:53 pm
by bthomas
Nou, die rare stang in het dashboard aan de passagierszijde. Ik heb pas in 2014 mijn eerste t2 gekocht en toen was het alsof ik een nieuw model auto had.

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Fri Nov 19, 2021 8:17 pm
by Breeze
Vandaag weer glorieus door de APK gekomen. Ik bedacht me dat dat eigenlijk best bijzonder is voor een 21 jaar oude bak. Vroegah ging ik na 5 à 6 jaar me al afvragen, hoelang zal dat stuk rijdend, roestend schroot nog meegaan ... Het scheelt natuurlijk wel dat de Xant "De beste Citroën ooit gebouwd" is.

De garage had ongevraagd de kapotte lamp van het mistvoorlicht (is de officiële APK benaming) vervangen, terwijl ik van plan was om dat kapot te laten, omdat ik het licht toch nooit gebruik. Nu vraag ik me af, in de APK-eisen geldt een mistvoorlicht als een toegestaan licht en als eis vind ik alleen maar "De mistvoorlichten moeten goed zijn afgesteld". Dus ik vraag mij af, mot zo'n lampie verplicht kunnen branden?
Verder geldt Artikel 5.2.62 1 "Het ingeschakeld zijn van de grote lichten indien de personenauto na 31 december 1997 in gebruik is genomen, de mistvoorlichten indien de personenauto na 31 december 2012 in gebruik is genomen, en het mistachterlicht of de mistachterlichten moet door middel van een optisch signaal aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt". Dus eigenlijk hoeft een Xantia nooit een controlelampje mistvoorlicht te hebben. Ach, het zit er nou toch.

Adri

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Sat Nov 20, 2021 8:58 am
by Menno
1 kapot mag niet, beide kapot ( geheel niet werkend ) is prima …

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Sat Nov 20, 2021 10:49 am
by Breeze
Staat dat ergens? In de APK eisen kan ik het niet vinden.

Adri

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Sat Nov 20, 2021 10:59 am
by henkr
Gefeliciteerd Adri! :thumbup:
Je blijft hier dus sowieso nog een jaar "rondspoken" . :lol:

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Sat Nov 20, 2021 12:04 pm
by Breeze
Ja, maar de Volvofolders liggen klaar hoor (en die van BMW, maar die heb ik verstopt),

Adri

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Sat Nov 20, 2021 12:19 pm
by Menno
Apk keurmeester zou dat moeten weten …

De werking van de mistlichten aan de voorzijde is geen verplichte eis. Dit wil zeggen dat als beide mistlichten niet werken hierop niet afgekeurd kan worden. Wel letten op deugdelijke bevestiging.
Echter, als de mistvoorlichten wel werken of slechts 1 , vallen ze onder de keuringseisen van toegestane verlichting en in dat geval gelden de volgende artikelen: 5.2.59 lid 1, 5.2.59a lid 1, 2 en 3, artikel 5.2.61 lid 1 en artikel 128.

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Sat Nov 20, 2021 12:24 pm
by henkr
Heb het idee dat het hier vergelijkbaar is, met een BMW hoef ik bij Emmy echt niet aan te komen, een Volvo zou nog wel kunnen maar een Merc is absoluut "not done" .
Wat Volvo betreft: dan zou ik denken aan een XC60 (in xantiarood natuurlijk, heet daar fusion red) met als extra hoogteregeling/luchtvering en een max. aanhangermassa van 2400kg en rondom crossclimate's.