LHM verversen handleiding

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: LHM verversen handleiding

Post by Jeroen2 »

henkr wrote: Mon Sep 16, 2019 5:33 pm Is dat wel een remleiding? of een veerpootretourleiding?
Wat ontluchten betreft: de algemene stelregel is van lang naar kort werken dus RA/LA/RV/LV hoewel dat bij een HP Citroën natuurlijk weinig uitmaakt omdat de drukbron verschillend is, voor uit de voorraadbol en achter uit het achter-veercircuit.

Groet Henk
En zo deed ik het eigenlijk altijd.. behalve nu ik de Haynes erop nasloeg raadt deze wat anders aan.
eerst linksvoor
dan rechtsvoor
dan linksachter
dan rechtsachter
Xantia break '99
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: LHM verversen handleiding

Post by henkr »

Ik vraag me af of RHD auto's de leidingbundel ook rechts hebben liggen, in dat geval zou Haynes dus mogelijk verkeerde instructies kunnen geven
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: LHM verversen handleiding

Post by Jeroen2 »

Ik zie in de Haynes bij het betreffende stukje schrijven in ieder geval geen specificatie tussen verschillende typen.
Xantia break '99
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: LHM verversen handleiding

Post by Jeroen2 »

Dat zal me dan wat moois wezen.. ik weet de retourleiding is incl. vervanging zo'n 55eur.
Maar voor de zekerheid nog even een pijl bij de foto..
Het slangetje zit gedrukt op metalen leiding. De slang is naar ik gok een 30cm lang en gaat weer over in een metalen leiding van wellicht een 5mm.
Voor de rit heb ik een extra slangetje eromheen gelegd met de tie-wraps.

foto met pijl:
Image
Xantia break '99
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: LHM verversen handleiding

Post by henkr »

Dat bedoelde ik dus, een remslang zit echt niet zo over een metalen leiding geschoven, maar goed, je kan toch zien waar het andere einde op uitkomt?
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: LHM verversen handleiding

Post by henkr »

Jeroen2 wrote: Mon Sep 16, 2019 8:45 pm Ik zie in de Haynes bij het betreffende stukje schrijven in ieder geval geen specificatie tussen verschillende typen.
Makkelijk zat! de Haynes is Engels dus ga er maar vanuit dat alles wat erin staat betrekking heeft op RHD.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: LHM verversen handleiding

Post by Jeroen2 »

henkr wrote: Mon Sep 16, 2019 11:20 pm Dat bedoelde ik dus, een remslang zit echt niet zo over een metalen leiding geschoven, maar goed, je kan toch zien waar het andere einde op uitkomt?
Ik kan het helaas nu niet nakijken, maar zal het zeker doen wanneer de Xantia weer hier is.
Volgens een snelle analyse van de garage aan de hand van de foto zou het een, ondanks kunststof, mogelijk wel een remleiding betreffen.
Hij had het over een speciale slang die wel druk aankon en met daarvoor bestemd gereedschap bevestigd diende te worden.
Het was een kort gesprek. Voor een definitief beeld gaat de wagen eerst op de brug.
Ik ga het in ieder geval navragen.
Xantia break '99
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: LHM verversen handleiding

Post by Jeroen2 »

henkr wrote: Mon Sep 16, 2019 11:23 pm
Jeroen2 wrote: Mon Sep 16, 2019 8:45 pm Ik zie in de Haynes bij het betreffende stukje schrijven in ieder geval geen specificatie tussen verschillende typen.
Makkelijk zat! de Haynes is Engels dus ga er maar vanuit dat alles wat erin staat betrekking heeft op RHD.
Klinkt wel aannemelijk :)
Xantia break '99
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: LHM verversen handleiding

Post by Jeroen2 »

Henkr heeft het goed gezien. Het betrof een veerpootretourleiding.
Helaas heb ik wat snel uit onrust gehandeld en niet goed gekeken - edit.. helemaal niet :oops:
Anders had ik natuurlijk gezien dat deze leiding eindigt op de veerpoot.
Goed, ik dacht olie op straat – tijdens rijden – en wellicht bijvullen onderweg.
Zo’n rit heb al eens gehad.

Gelukkig werk ik altijd met grondbescherming en droog zand voor in het geval dat, bij de hand..
De garage was zo vriendelijk meteen de andere kant van de auto mee te nemen aangezien deze leiding ook aan vervanging toe was. Ben blij dat het er keurig uitziet! Kosten, ja die waren er. Mijn vreugde dat het OK is, is groter.
Werkelijk een heerlijke wagen.
Volgend jaar, zo gaf mijn garage aan, dient onze Xantia een anti-roest behandeling te ondergaan. Ik neem aan tectyleren?
De wagen staat altijd droog, maar heeft wat zijwind en daarmee ook vocht..
Xantia break '99
Post Reply