Even een stand van zaken (update in goed NL).
Wat was er ook alweer allemaal gebeurd?
- Twee identieke 50 cc 2T huilertjes voor aandrijving van z.g. Multi-Tool tuingereedschap en gekocht bij de Lidl, werkten niet meer met ons mee.
- Stationair draaien: probleemloos, maar met het leveren van vermogen c.q. het maken van toeren sloegen ze af.
- Carbu inclusief sproeier brandschoon geblazen en ontsteking getsjekt.
- Vernieuwd: carburateur en zuigleiding met filter. Levering uit China ad € 8,50.
- Overgegaan op Aspen 2T peut ad € 4,10/dm3.
Dit alles was zonder resultaat terwijl een instortend toerental bij het opvoeren van het vermogen toch een eenvoudig brandstoftoevoerprobleem leek.
Vervolgens hebben we de Zündapp-club ingeschakeld. Onze penningmeester is aktief in het rijden en onderhouden van deze degelijke Teutoonse tweetakters en zij beweerden dat het oplossen van dit probleem niet al te moeilijk zou moeten zijn. Resultaat: nil.
Op dit moment liggen ze bij de plaatselijke tuingereedschapsboer, die er welwillend naar wil kijken. Zijn eerste opmerking was wel bemoedigend, wij verkopen alleen goede merken.
We zijn al aan het kijken naar de situatie na weer een deceptie en dat wordt de aanschaf van een echte grasmaaier/hegge(n)knipper, b.v. een Stihl. Prijs orde van grootte: € 850. Keuze uit 2T of 4T. Voordeel 2T meer vermogen uit zelfde massa en minder onderhoud. Maar wel meer herrie.
Wij zijn van de benieuwde.
Adri
Techniek problemen
Re: Techniek problemen
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Techniek problemen
Ik zou denken dat die lidl dingen toch gemaakt moeten kunnen worden. Misschien staat de ontsteking niet op tijd?
-
- Posts: 86
- Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm
Re: Techniek problemen
Adri, krijgt ie wel lucht ???
Als je nagenoeg zeker bent dat het aan de mengselkant zit en niet de ontsteking dan heb je met 2 dingen te maken, brandstof en lucht...
Oeps, na de carburateur gaat het mengsel de inlaatpoort in. Is dit gewoon een open poort, een membraam of een roterende poort ? membraam kan namelijk ook problemen geven.
Ennuh, op die Lidl zooi zit meestal 3 jaar garantie. Hoe oud is dat ding? Overigens niets verkeerd over Lidl materiaal, het werkt vaak prima.
Vlucht draadje weer uit en gaat zich in Steinmetz schakelingen verdiepen en nieuwe pressostaat met 220V aansluiting. Gaat de compressor het misschien weer doen deze of volgende week.
Als je nagenoeg zeker bent dat het aan de mengselkant zit en niet de ontsteking dan heb je met 2 dingen te maken, brandstof en lucht...
Oeps, na de carburateur gaat het mengsel de inlaatpoort in. Is dit gewoon een open poort, een membraam of een roterende poort ? membraam kan namelijk ook problemen geven.
Ennuh, op die Lidl zooi zit meestal 3 jaar garantie. Hoe oud is dat ding? Overigens niets verkeerd over Lidl materiaal, het werkt vaak prima.
Vlucht draadje weer uit en gaat zich in Steinmetz schakelingen verdiepen en nieuwe pressostaat met 220V aansluiting. Gaat de compressor het misschien weer doen deze of volgende week.
Re: Techniek problemen
Oh ja, dat 2T-drama hebben we ook nog.
Vonnis van de plaatselijke tuingereedschapsboer: De groene Lidl motor is reddeloos, of reparabel tegen hoge kosten. Carbu lekt inwendig (nieuw uit China!) en de choke is helemaal kapot (met dank aan de Zündappclub). De rode motor was gerepareerd en liep goed. Dat is een IKRA (Duits merk), maar de 2 motoren zijn identiek en komen volgens mij allemaal uit een ver oosters land
Nu ga ik de 2 motoren uitwisselen, want de hulpstukken van de groene zijn beter en completer.
En we hebben toch ook maar een echte 2T-maaier gekocht, een Husqvarna 128R uit Zweeeeden.
Allemaal dank voor het meedenken.
Adri
Vonnis van de plaatselijke tuingereedschapsboer: De groene Lidl motor is reddeloos, of reparabel tegen hoge kosten. Carbu lekt inwendig (nieuw uit China!) en de choke is helemaal kapot (met dank aan de Zündappclub). De rode motor was gerepareerd en liep goed. Dat is een IKRA (Duits merk), maar de 2 motoren zijn identiek en komen volgens mij allemaal uit een ver oosters land
Nu ga ik de 2 motoren uitwisselen, want de hulpstukken van de groene zijn beter en completer.
En we hebben toch ook maar een echte 2T-maaier gekocht, een Husqvarna 128R uit Zweeeeden.
Allemaal dank voor het meedenken.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Techniek problemen
Gisteren wilde ik beginnen aan mijn zondagse bijdrage aan het huishouden door het stofzuigen van het huis, toen onze Plips TC515 ineens geen sjoege meer gaf.
't Is wel een 30 jaar oud beestje, maar dat vind ik nog geen reden om zomaar de geest te geven, dus gelijk het Repair-Café opgestart.
Het was zo'n mysterieuze storing. Door wat rommelen met alle verbindingen met name bij de motor, deed hij het plots weer goed. En de zwart geworden collector is nu weer koperkleurig.
Wat mij opviel:
- Alle delen zaten geschroefd en waren redelijk gemakkelijk volledig demontabel.
- Behalve het motorgedeelte is alles kunststof en dat was na 30 jaar niet verkleurd en niet bros geworden.
Het kan dus wel klant- en milieuvriendelijke produkten maken. Jammer dat Philips geen huishoudelijke apparaten (small domestic appliances in goed NL) meer maakt. Behalve de Philishave, maar die kas-koe levert kennelijk nog teveel makkelijk geld op.
Adri
't Is wel een 30 jaar oud beestje, maar dat vind ik nog geen reden om zomaar de geest te geven, dus gelijk het Repair-Café opgestart.
Het was zo'n mysterieuze storing. Door wat rommelen met alle verbindingen met name bij de motor, deed hij het plots weer goed. En de zwart geworden collector is nu weer koperkleurig.
Wat mij opviel:
- Alle delen zaten geschroefd en waren redelijk gemakkelijk volledig demontabel.
- Behalve het motorgedeelte is alles kunststof en dat was na 30 jaar niet verkleurd en niet bros geworden.
Het kan dus wel klant- en milieuvriendelijke produkten maken. Jammer dat Philips geen huishoudelijke apparaten (small domestic appliances in goed NL) meer maakt. Behalve de Philishave, maar die kas-koe levert kennelijk nog teveel makkelijk geld op.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Techniek problemen
Dat laatste zou je wel denken, maar het gastcollege van Philishave dat ik een tijdje geleden kreeg gaf wel de indruk dat met name de Philips Oneblade nog wel de nodige voeten in de aarde had om winstgevend op de markt te krijgen. Weet het niet meer precies, maar ik geloof dat de mesjes zelf nogal krappe toleranties hadden die niet zo makkelijk te verwezenlijken waren. Er wordt daar dus nog wel degelijk aan (potentieel dure) innovatie gedaan.
Een heel aardig ding overigens, zo’n Oneblade. Voor een superglad scheerresultaat kun je beter iets anders nemen, maar het concept van zo’n compact scheerapparaat danwel zo’n compacte baardtrimmer met veel eigenschappen die meer op een gewoon mesje lijken is uniek te noemen. Jammer dat mijn baard zelf niet zo geslaagd was. Over een paar jaar maar weer eens proberen…
Een heel aardig ding overigens, zo’n Oneblade. Voor een superglad scheerresultaat kun je beter iets anders nemen, maar het concept van zo’n compact scheerapparaat danwel zo’n compacte baardtrimmer met veel eigenschappen die meer op een gewoon mesje lijken is uniek te noemen. Jammer dat mijn baard zelf niet zo geslaagd was. Over een paar jaar maar weer eens proberen…
-
- Posts: 86
- Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm
Re: Techniek problemen
Tja Adri,
30 jaar gelden maakte men nog reparabele goederen, nu is het vervangingsmarkt geworden. Ik heb de laatste Bosch en een AEG stofzuiger uit elkaar proberen te halen. Alles geklikt. niets geschroefd, niet uit elkaar te krijgen. Maar dat was ruikbaar twee keer een overleden motor... We hebben nu weer een Pielips.
Overigens ben ik niet meer zo gecharmeerd van Plips na de defecte Senseo's. T-stukje van 2 kwartjes defect, niet los leverbaar, mededeling Plips klantentewoordstaandienstergensinIndia "koopt u maar een nieuwe mijnheer"... Dat werd inderdaad een nieuwe, niet van Plips dus ! (onlangs voor het gemak weer zo´n ding gekocht).
Een Philipshave zal ik ook maar eens aanschaffen, ben inmiddels beetje zat van nat scheren met mesjes in combinatie met bloedverdunners. Maar dan ga ik voor zo´n driekoppig draag en nat apparaat.
En die tweetaktzooi, dat motortje zal wel te maken zijn, ook die carburateur, alleen heeft men daar niet zoveel zin meer in en kennis meer van.
Ik heb onlangs (begin oktober 2020) een Vespa LX-50 tweetakt gerepareerd, er was geen enkele scooterzaak meer die er aan wilde sleutelen want tweetakt! Als het een viertakt was geweest geen probleem, heel vreemd.
Na een verse vacuumkraan, brandstofslangen, bougie en luchtfilter liep dat ding weer als de bekende naaimachine. Snorkenteken (blauw) maar wel vrolijk dik 70 km/u gaan
Overigens draait mijn Honda scooter, tweetakt met 38.000 km op de teller, nog vrolijk zijn rondjes. Heerlijk dat gillende tweetakt geluid.
30 jaar gelden maakte men nog reparabele goederen, nu is het vervangingsmarkt geworden. Ik heb de laatste Bosch en een AEG stofzuiger uit elkaar proberen te halen. Alles geklikt. niets geschroefd, niet uit elkaar te krijgen. Maar dat was ruikbaar twee keer een overleden motor... We hebben nu weer een Pielips.
Overigens ben ik niet meer zo gecharmeerd van Plips na de defecte Senseo's. T-stukje van 2 kwartjes defect, niet los leverbaar, mededeling Plips klantentewoordstaandienstergensinIndia "koopt u maar een nieuwe mijnheer"... Dat werd inderdaad een nieuwe, niet van Plips dus ! (onlangs voor het gemak weer zo´n ding gekocht).
Een Philipshave zal ik ook maar eens aanschaffen, ben inmiddels beetje zat van nat scheren met mesjes in combinatie met bloedverdunners. Maar dan ga ik voor zo´n driekoppig draag en nat apparaat.
En die tweetaktzooi, dat motortje zal wel te maken zijn, ook die carburateur, alleen heeft men daar niet zoveel zin meer in en kennis meer van.
Ik heb onlangs (begin oktober 2020) een Vespa LX-50 tweetakt gerepareerd, er was geen enkele scooterzaak meer die er aan wilde sleutelen want tweetakt! Als het een viertakt was geweest geen probleem, heel vreemd.
Na een verse vacuumkraan, brandstofslangen, bougie en luchtfilter liep dat ding weer als de bekende naaimachine. Snorkenteken (blauw) maar wel vrolijk dik 70 km/u gaan
Overigens draait mijn Honda scooter, tweetakt met 38.000 km op de teller, nog vrolijk zijn rondjes. Heerlijk dat gillende tweetakt geluid.
Re: Techniek problemen
Nat scheren is voor mij nooit een optie geweest. Toen ik nog veel reisde en dus ook vaak bagage kwijt was, had ik een noodsetje natscheren in de handbagage. Dat werd altijd een bloedbad, met of zonder bloedverdunners.slimenslecht wrote: ↑Tue Jul 13, 2021 7:41 pmBen inmiddels beetje zat van nat scheren met mesjes in combinatie met bloedverdunners. Maar dan ga ik voor zo´n driekoppig draag en nat apparaat.
Zo'n Plips 3-kopper gebruik ik al mijn hele baardige leven en ze worden steeds beter. De laatste 2 waren snoerloos en wat mij altijd verbaast is de kwaliteit van de accu. Eindeloze levensduur en nauwelijks zelfontlading. Waarom kan je die kwaliteit niet los kopen?
Ik las echt Snorken-teken i.p.v. Snor-kenteken. Brom/snorfietsen vind ik ondingen (alleen maar met goed fatsoen te berijden tussen 16 en 18) en een snorfiets heeft toch geen helmplicht? Dan is 70 volslagen onverantwoordelijk.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Techniek problemen
Ik ook!Ik las echt Snorken-teken
-
- Posts: 86
- Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm
Re: Techniek problemen
snor-kenteken
Beter zo ???
Beter zo ???