Maak het nou niet te moeilijk Bert. In Frankrijk is Flarm verplicht en is er geen transponderplicht.
Maar het is natuurlijk niet zo simpel en dit is ongeveer de situatie: in NL is er overal transponderplicht, behalve in sommig kleine gebieden (voor de kleine luchtvaart). In Frankrijk is er geen transponderplicht, behalve in een beperkt aantal drukbevlogen gebieden. De KNVvL heeft als een leeuw gevochten om de Franse regeling ook in NL te verkrijgen, maar tevergeefs. De RijksLuchtvaartDienst (heet tegenwoordig anders, maar dat wil ik niet onthouden) heeft altijd wel een stapel smoezen paraat.
Ja het is koud en het tocht als je hoger komt met je vliegtuigje. Maar helaas is verwarming niet praktisch, accu's zijn te zwaar en een benzine/oliekachel te gevaarlijk, want zweefvliegtuigen waren en zijn brandbaar. Het beste is een elektrisch verwarmde overall, zoals die arme Lancaster, Halifax, B-17 en B-24 bemanning hadden. Er waren uitslovers die er mee vlogen, maar heel weinig.
Bij mijn Delftsche club werd er in 1968 een oudledendag georganiseerd en zo'n ouwelul mocht mee achterin vliegen. Niemand had gemerkt dat hij zijn sigare(n)peuk had meegenomen en in de landing liet hij die op de vloer vallen. De bouwwijze van de kist was staalbuizen frame ingedekt met linnen (zoals alle vooroorlogse Fokkers), maar dat vliegtuigkatoen, geïmpregneerd met vele lagen spanlak, is errug brandbaar. Alleen nablussen restte nog.
Adri
Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
In 1968 was het natuurlijk nog veel meer geaccepteerd om te roken. Maar de inzittenden zijn er wel op tijd uitgekomen? Ik neem aan van wel, anders had je dat vast wel vermeld.
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Jazeker, geen gewonden, alleen de machteloosheid als je een mooi stuk techniek in vlammen ziet opgaan heeft nog generaties als een spannend verhaal bij het haardvuur de ronde gedaan.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Om wat invulling te geven in deze komkommertijd heb ik een foto gemaakt voor de techneuten hier.
Op mijn vakantie in Denemarken heb ik o.a. het forsvarsmuseum in Aalborg bezocht.
https://forsvarsmuseum.dk/en/information-2/
Daar hebben ze een mooie collectie van vliegtuigen, voertuigen, foto collecties, een klein rommelhoekje met wat legergerelaterde dingen te koop en nog veel meer.
Ook staat daar een opengewerkte stermotor te bezichtigen. Het enige wat ik weet van de stermotoren is dat het altijd een oneven aantal cilinders heeft. Verder rijkt mijn kennis niet, maar dit opengewerkte model vind ik wel erg interessant.
https://i.postimg.cc/VN5tj0zQ/DSC-1195.jpg
Op mijn vakantie in Denemarken heb ik o.a. het forsvarsmuseum in Aalborg bezocht.
https://forsvarsmuseum.dk/en/information-2/
Daar hebben ze een mooie collectie van vliegtuigen, voertuigen, foto collecties, een klein rommelhoekje met wat legergerelaterde dingen te koop en nog veel meer.
Ook staat daar een opengewerkte stermotor te bezichtigen. Het enige wat ik weet van de stermotoren is dat het altijd een oneven aantal cilinders heeft. Verder rijkt mijn kennis niet, maar dit opengewerkte model vind ik wel erg interessant.
https://i.postimg.cc/VN5tj0zQ/DSC-1195.jpg
Grtz,
Maurice
Maurice
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Dat lijkt geen onaardig museum.
Ja, het geluid van zo’n stermotor is van ver te herkennen. Dan is het vaak een Harvard en vooral als het er 2 zijn, b.v. een Dakota en een heel enkele keer met z’n 4en, een Lancaster.
Adri
Ja, het geluid van zo’n stermotor is van ver te herkennen. Dan is het vaak een Harvard en vooral als het er 2 zijn, b.v. een Dakota en een heel enkele keer met z’n 4en, een Lancaster.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Vrijdag is ons (vertaalde) boek 'Liberator Down' gepresenteerd in het hoofdkantoor van onze hoofdsponsor: GKN Fokker, Papendrecht.Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Gefeliciteerd Adri!! Het kindje is geboren
Ik weet uit ervaring hoeveel werk dit is. Complimenten!
Ik weet uit ervaring hoeveel werk dit is. Complimenten!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
't Was inderdaad een zware bevalling, maar gelukkig geen stuitligging.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Geen stuitligging bevalling, gelukkig.
Maar je zult in die tijd wel eens "gestuiterd" hebben.
Gelukkig heb je doorgezet, m'n feli's met het resultaat
Groet,
JW
Maar je zult in die tijd wel eens "gestuiterd" hebben.
Gelukkig heb je doorgezet, m'n feli's met het resultaat
Groet,
JW
Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Wat ik steeds zeg: ik heb 2 jaar lang van elke minuut genoten, maar een 2e boek zal er niet meer komen.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen