Afgelopen weekend de distributie-riem + koelwaterpomp vervangen, volgens de info op de motor, was dit gedaan in 2012 bij 78K.
De riem zag er niet fris meer uit, sporen van veroudering en slijtage, de rollen waren nog fris.
Het oude omstreden Gates spul (distributie + multiriem), heb ik vervangen door nieuwe SKF.
Gezien de motorruimte, zou je denken dat het goed te doen is, dat is het ook, behalve de koelwaterpomp
Hoewel het dezelfde set en pomp is als bij de Xsara Picasso 1.8-16v vorige week, duurde dit klusje langer, dat had ik niet verwacht.
Bij de Picasso (EW7 en EW10) kan je een foefje uithalen om de riem er makkelijk op te leggen, bij de EW12 gaat deze vlieger niet op.
Hier was het speciaal gereedschap, de ring en spanrol blokkeer stift hard nodig, snap alleen niet waarom ze zo een lange steel aan die stift hebben gemaakt, heb er een stukje afgezaagd, zat gewoon in de weg.
De C5 V6 Carlson Break (ph1) links staat te koop, heb ik samen met de eigenaar, met veel plezier aan gesleuteld, een plaatje van een auto
Helaas heb ik niets met een Break, anders wist ik het wel
En als je dan toch bezig ben en het is een lang weekend, dan pak je er een XM V6-24V riempje erachteraan
Mooi excuus om een 1e lange rit naar het Noorden te maken met de 407C.
Een uitspraak van mij die is blijven hangen, uit de tijd dat ik Xantia's reed en heel veel aan XM's sleutelde en dat doe ik nog steeds, beetje humor moet kunnen.
Voor de grap een XM en de 407C naast elkaar gezet (op deze foto staan ze niet gelijk), de 407C is groter, als ik dat geweten had, zou ik de auto nooit gekocht hebben, achteraf maar goed ook, want ik ben er erg blij mee
De 407C is 10 cm langer, 7 cm breder en 85kg zwaarder dan de XM TCT op de foto, de XM heeft een 12,5 cm langere wielbasis.
In de tuin stonden nog meer XM's, waaronder een Multimedia.
Een dikke Lexus met V8 motor om alle aanwezige XM's en 407C te verslaan, wat maten, gewichten en vermogen betreft