Zoals gemeld ben ik bezig met een grondige "voorjaarsinspectie " van de Xantia.
De D-riem was ondanks een slordige 15000km al weer 5 jaar oud en ik herinner me dat een paar riemen geleden toen ie door een garage vervangen was de riem zo los op de nokkenaspoelies lag dat ik hem met mijn pink heen en weer kon schuiven, een nieuwe set en een nieuwe poelie had ik al besteld:

Toen ik het deksel er af had bleek dit genoeg mee te vallen, lag nog keurig strak om de tandwielen en zag er eigenlijk nog als nieuw uit:

Ook de krukaspoelie vertoont geen tekenen van verschuiving, had hem destijds gemerkt:

Dus maar besloten dit nog een jaartje uit te stellen
Toen maar begonnen met het verversen van de AL4 bak, bij de demontage van de bak van bthomas had ik gemerkt dat het heel lang duurt voordat de koppelomvormer leegloopt vanuit de minimale spleet tussen de concentrische assen dus besloten hem ruim de tijd te geven uit te lekken.
De olie leek op 't oog gelukkig nog vrij schoon:

Na een dag druppelen kwam dit er op de tweede dag nog uit (iets meer zelfs want sommige druppels vielen ook naast het potje)

Tussendoor maar even de motorolie afgezogen en een nieuw filter.
De totale inhoud van het systeem zou ongeveer 6 liter moeten zijn waarbij men er vanuit gaat dat er 3 liter in de koppelomvormer achterblijft.
Eerst de bak gevuld met 3,5 liter olie, opgewarmd en bij 58 graden de plug er uit ( de ervaring had me inmiddels geleerd dat 58 de juiste temperatuur is om de plug te verwijderen om de markante overgang van straaltje naar druppelen op 65 te krijgen.
Resultaat: geen straaltje en geen druppels
Dan duurt het best wel lang voordat de temperatuur weer gezakt is:

Laptop comfortabel op het Facom plateau:

Dit een paar keer herhaald met steeds bijvullen:

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk, toen ik er inmiddels 4,5 liter in had zitten kwam het felbegeerde straaltje, gevolgd door druppels bij precies 65 graden.
Het lang laten uitlekken loont dus zeker de moeite!
Uiteraard nieuwe gevulde koperringen onder de pluggen en aftap- en niveauplug aangetrokken met resp. 3,3 en 2,4 Breeze.

Vervolgens omdat het zo lekker ging gelijk maar het LHM vat leeg gezogen en nieuw groen bloed er in.
Auto in hoogste stand om druk op het achterveercircuit te houden (die druk blijft aanwezig als de auto gelift wordt), pedaaldrukker op het rempedaal:

En eerst de achterremmen gebleed:

Daarna natuurlijk ook de voorkant maar die druk komt regelrecht uit de voorraadbol.